galaxy s suger batteri

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av timberking, 3 apr 2011.

1. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Dagens batteriförbrukning<.

10 minuter webb
    20 minuters webradio
    30 minuters gps med cardiotrainer och cykling
    1 timma musik när jag tränade styrkelyft
    Stendog sedan pga batterierna slut.
    Laddade kl 8.00 batterier slut 17.30, ringde inte ett samtal.

Dåligt eller bra?

2. f_walker

f_walker Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Spontant dåligt, men GPS och webradio drar en hel del.
    Jag har den senaste veckan upplevt att batteriet går ner till 25-30% från att börja användas klockan 07:00 till 17:30. Innan senaste veckan har jag haft ca 50% kvar klockan 17:00.
    Har inte installerat någon ny app så vet inte vad det kan bero på. Någon som har en gissning?

3. Carl_XII

Carl_XII Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Kanske kan vara en idé att testa följande (från Galaxy Tab forumet på XDA):
    If you have Battery Life issues, try this first:
    Turn the Tab off and charge to 100%
    Unplug from charger and immediately boot into recovery by holding volume up & power button
    Navigate to Advanced
    In the Advanced menu, choose Wipe Battery Stats
    Reboot Tab normally and Enjoy a freshly calibrated battery
    NOTE - Having the tab off is important...I notice that even if I charge to full while tab is on, once I turn it off it continues charging for another 10 minutes or so before hitting 100%. I believe the sensor determining what is a full battery is different in the off position and will allow you to get the fullest charge.

4. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Bra tips Carl_XII men jag tror att livslängden på batteriet är i klass med Nokia 3330 = efter ett år går det bara neråt. Köpte min när den kom och har aldrig tyckt att batteritiden varit toppen men nu är den bedrövlig.

5. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Waiter och Nummerskivan gillar detta.
  6. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Tack

Tack, ska genast kolla länken och se om man kan göra så man vågar ta med telefonen när man lämnar hemmet. Inte roligt att fara omkring med en mobil stendöd klump. Blir att man tar med sin lilla Nokia utan pekskärm istället och det var inte min mening med köpet av Galaxyn.

7. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Batterier slits ju också, och vissa håller säkert längre än andra som allt annat.

Enda sättet för mig att köra slut på batteriet på användningen du nämner är om jag spelar nåt spel i princip. (2h lätt användning och resten idle om jag fattat rätt) Så nåt är knasigt, gäller garantin på batteriet tro?

8. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack!!!!!!!!!!!!

Just nu ser jag en strimma av nytt hopp.

När jag satte mig på tåget igår natt efter jobbet stod telefonen på 11%. Normalt sett skulle den vara död inom en väldigt kort tid som den har fungerat de senaste dagarna. Jag läste den här XDA-tråden och såg det här med e-mail koll var x minut. Jag har 2 e-mailkonton som stod på uppgradering var 10 minut. Efter att jag hade stängt av dem (satt dem till "aldrig") så höll telefonen igång i nästan 1,5 timme till. Då lyssnade jag konstant på Spotify och eftersom jag precis installerat det efter att ha formaterat minneskortet så innebär det att Spotify i princip streamade musik hela den tiden. Dessutom med dålig täckning eftersom jag satt på tåget.

Jag har orerat om det här i 2.2.1-tråden (här och framåt) och det kan faktiskt hända att jag har installerat mailkontona utan att ens ha minsta fundering på att det skulle kunna vara det som drar ur batteriet. Det verkar hänga sig på något sätt. En varningslampa borde naturligtvis ha tänts eftersom att jag har konstaterat att mailkontona faktiskt INTE uppgraderas, trots att jag satt dem till att göra det. Jag måste alltså trots den inställningen gå in på resp. konto och manuellt uppdatera för att unna se nya mail.

Nu har telefonen varit igång i 3,5 timmar sedan jag pluggade ur den kl. 9 i morse och laddningen står på 98%. (Ren standby, allt avstängt, men i alla fall.)

Återkommer ikväll, men det ser faktiskt bra ut.

Nummerskivan, har du testat det här? Jag läste lite av dina poster i 2.2.1 tråden och dina problem verkar vara väldigt lika mina.

9. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ja, mina mailkonton söker aldrig efter nya mail. Och så har jag ju testat att wifi ska stängas när telefonen hamnar i viloläge, men det fungerar bara ibland. Något hindrar telefonen från att hamna i viloläge (fast om jag kopplar bort wifi manuellt, så dras ingen ström alls trots att telefonen även då inte borde hamna i viloläge).

Jag har INTE en massa konstiga appar vad jag vet. Och sysslar inte med synkning och uppdatering av facebook, twitter och liknande.

Jag vete tusan vad jag ska tro längre. Wifi suger batteri kan jag konstatera, men även att vara aktiv på mobilen suger batteri. I viloläge drar den mindre än din. Typ ingenting, kanske en procent om jag väntar tillräckligt många timmar. Och jag har följt alla strömspararråd jag har hittat. Har skärmljuset på det minsta man kan ha, har ingen automatisk synk, kollar alla mailkonton, facebookapp m.m. så att de alltid står på noll uppdateringar för meddelanden och sådant.

Whatsapp (gratis chatprogram) kan jag inte använda längre eftersom jag aldrig har wifi på.

Hade på datatrafik igår, och då drog det massor av ström det med. Dessutom tog det fem minuter för telefonen att koppla upp sig mot 3G-nätet för datatrafik (3G för att ringa var på och ok) när jag var i GBG. När jag kom hem, gick det fort att få igång datatrafik. Jättekonstigt, och väldigt oanvändbart att stå i tio minuter för att försöka "checka in" på facebook. För att inte tala om då ifall man behöver göra något viktigt.

Innan jag somnade, spelade jag stupid zombies i 30 minuter. Det drog 20 % av batteriet. Vet inte om det verkligen är normalt, men det känns som att man inte ska tänka i banor av surf, spel, media om man ska ha ngn normal batteritid.

Nä... det är fabriksåterställning på G nu. Har listat appar och hur jag organiserat hemskärmarna. Hoppas att flera saker löser sig. Det har ju bara blivit värre och värre här.

Först batteriet, sedan MMS som in inte fungerar och nu datatrafik som tar år och da'r på sig att komma igång.

Min brorsa kan skratta åt mig med min fina stora skärm, medans hans lilla Wildfire fungerar utan minsta problem.

10. Waiter

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vad menar du med det här? Är din e-mail INSTÄLLD till att aldrig söka efter nya mail eller söker den inte trots att den är inställd till att söka t.ex. var 10 minut? Det handlar alltså bara om de konton som ligger under appen e-post, inte ditt gmail konto.

Min telefon var alltså inställd på att kolla mail var 10e minut men jag fick ändå aldrig några indikationer att det fanns nya mail förrän jag manuellt gick in och uppdaterade kontot. Det är alltså uppdateringsfunktionen som på något sätt har hängt sig och ligger och suger batteri utan att göra vad den ska. Förmodligen är det även därför som telefonen aldrig går ner i viloläge.

Min telefon har nu gått i 7,5 timmar och står på 97%. Ren standby och 60% har gått åt till skärmen de få gånger jag kollat laddningen på batteriet.

Last edited: 10 apr 2011
  11. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

@nummerskivan Jag har inte läst hela tråden så du kanske vet det här men då du har wifi viloläge på "när skärmen stängs av" så tar det dels 15 min innan den stängs av och dels så går den över till mobil data. Mobil data bör teoretisk, åtminstone i standby, förbruka mindre batteri än wifi dock innebär detta att program som facebook, mail, widgets mm, ändå kan synka vilket tär på batteriet.

Om du inte har fabriksåterställt än kan du prova att installera android system info och se i system => cpu hur mycket tid som spenderas i varje del. Det kan vara nån process som alltid har cpun uppe i 1000 MHz vilket skulle förklara din batteriförbrukning.

12. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    @Waiter: Vad otydlig jag var... Jag menar att jag har ställt in dem så att de inte får söka efter några mail av sig själva.

@Donre: Jag kollade efter en timme, och då var wifi på, och lika mycket hade gått åt som vanligt. Jag har datatrafik av, och då verkar det bli så att wifi stängs av och ingen mobil datatrafik sätts på, när det fungerar. Jag har kollat många gånger, och även innan 15 minuter, så har wifi varit av på min, och startats igen när jag har kollat (det tar ju några sekunder, så man hinner se om den varit på eller ej, och framför allt märks det ju på batteriet när wifi borde ha vilat i flera timmar men inte gjort det, och batteriet sugits ut som vanligt ändå).

Och, jag har facebook och mail m.m. inställda på att aldrig hämta något eller uppdatera sig automatiskt. Och eftersom jag har kontantkort, så kör jag aldrig automatiskt med 3G utan bara vid visst testande och när jag är iväg en längre stund.

Ska kolla appen du skrev om. Men jag kör nog ändå en fabriksåterställning eftersom jag har fler problem verkar det som. Och kanske MMS kan börja fungera igen. Helst också att datatrafik fungerar som det ska när jag är i närheten av en annan mast än "hemmamasten". Det duger inte att det tar 5 minuter för datatrafik att koppla upp sig mot 3G.

Installerade appen du skrev om:
    Det står att current requence är 1000 MHz och under det att 1000 MHz har det varit drygt 21 % av tiden, 800 MHZ 20 %, 100 MHZ 35 % och resten på 200 och 400 MHz. Men jag vet inte vad jag kan läsa ut av det, vad gäller program. Det står inte för vilken tidsperiod det gäller. Jag har använt telefonen rätt mycket sedan jag startade om igår, men inte precis 21 % av tiden...

13. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Tidsperioden gäller från senaste omstart. Det verkar vara väldigt mycket tid i > 800mhz.

14. Waiter

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det var ju synd för det verkar vara precis det här som löste mitt problem. Jag har 2 mailkonton och jag ändrade "Frekvens för kontroll av e-mail" under "Kontoinställningar" till "Aldrig" och nu verkar batteriet vara som nytt. Testa att ta bort dina mailkonton helt och hållet (utom gmail då alltså) och se vad som händer. Det är ju ett enkelt test.

95% efter 9,5 timmars standby. Ska starta WiFi och dra ner lite av mina spellistor till Spotify så får vi se vad som händer.

Last edited: 10 apr 2011
  15. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    @Donre: hmmm... men jag har ingen aning om hur jag går vidare och tar reda på vad som drar. Jag har liksom försökt med allting som folk har kommit fram till, utom att roota och byta wifi driver eller modem (om det går med bara root och byta de där sakerna eller om man måste flasha in en hel ROM också vet jag ej) eftersom jag kör original.

Det enda jag vet, är att det drar oerhört mycket om wifi är igång, och att telefonen i sig verkar dra i överkant när jag är aktiv på den. I viloläge med wifi av, drar den mindre än vad någon annan någonsin har beskrivit om sin...

@Waiter: Jag ska testa det. Kan ju passa på att testa att ta bort några eller någon sak i taget innan jag återställer. Men det blev så här direkt efter jag uppgraderade till 2.2.1 och fab.återställde. Jag fabriksåterställde direkt efter uppgraderingen, så jag vet inte hur den var mellan uppgradering och fabriksåterställning.

Jag har grejen med att SNSservice står och startar om hela tiden, men jag stoppade den tjänsten (den har inte startat sig själv igen) och det hjälpte ingenting för batteriet. Hade också väck FB-appen ett dygn, men tog tillbaka den förut då det inte blev någon som helst skillnad.

16. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Vill minnas i höstas att just du vid en massa tillfällen fick uppmaningen att lämna in din telefon för att den drog så mycket mer batteri än alla andras istället för att skriva ner Samsung gång på gång. Gjorde du någonsin det? (eller var det kanske inte ens du?)

17. ernad

ernad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag hade samma problem med batteritiden och att det inte fanns något kvar på morgon.
    Jag lyckades lösa det med hjälp av att gå in på
    inställningar/trådlöst och nätverk/Mobila Nätverk/
    sen ska du inaktivera allt.

18. Waiter

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det var samma sak med min. Jag fabriksåterställde direkt och hade ändå skitkass batteritid. Jag satte inte igång några funktioner som WiFi eller GPS men e-mail installerade jag förmodligen och hade inte en tanke på att det skulle kunna vara anledningen till den dåliga batteritiden. När då batteritiden var kass försökte jag med att fabriksåterställa, tömma cachen och formatera minneskortet samtidigt. Då hade jag plötsligt helt fantastisk batteritid. När den hade gått i 2 dygn med WiFi, GPS och Bluetooth igång (!) så laddade jag om batteriet och stängde av WiFi, GPS och BT. Plötsligt var batteritiden kass igen. Såhär i efterhand så inser jag att jag förmodligen installerade mina mailkonton efter laddningen.

Nu har WiFi varit igång i 4 timmar och Spotify har tankat ner något GB med låtar. Batteriet står på 86% efter att ha varit igång i totalt 14 timmar.

:)

19. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Inaktivera allt?? Det låter ju skoj.. Inget internet på resande fot osv..

Jag laddade mobilen i natt, avstängd. Drog igång den in i recovery och wipeade batteristatsen, startade upp normalt och fann då att batteriet låg på 1%!!!? Fick alltså ladda igen, vid 13-tiden pluggade jag ur laddaren och efter sparsamt användande har jag nu, 9,5h senare, 16% batteri. Tröttsamt...........

20. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Det låter ju som att det är något man kan ha missat...

Jag avinstallerade igår kväll tre program som har ringsignaler, tre spel, samt satte snowstorm till att aldrig uppdatera (stod på var tredje timma förut), och under natten minskade batteriet med ett par procent, trots att wifi och sync var på.

Kan det vara så att t.ex. Snowstorm försöker uppdatera och när det inte går, så är programmet aktivt på något sätt tills det går att uppdatera? Fast jag har inte sett till programmet i watchdog iofs. Och kanske ringsignalprogrammen håller på en massa, trots att man tror att de bara är en samling filer. Ska nog hålla mig till zedge i fortsättningen.

På morgonen kollade jag runt lite bland inställningar, och då sjönk det flera procent (verkar dra mycket vid all användning). Men sedan låg den i två timmar och sjönk bara någon procent igen. Så det känns som att jag är på rätt väg. Jag fortsätter att kolla lite så här, och när jag fabriksåterställer, så kommer jag att kolla mer noga vad som händer efter varje installerad app.