galaxy s suger batteri

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av timberking, 3 apr 2011.

1. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

en bra tumregel är att ca 0.9-1.2% batteri per timme är normal förbrukning om telefonen är mer eller mindre idle... min telefone drar nog ganska exakt 1% per timme vilket är mer än ok i min bok helt klart... Batteritid på 1 dygn vid normal/hög usage är bra mer kan man inte förvänta sig.

2. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Sätt telefonen i flygplansläge, och se till att wifi är av. Låt den ligga och se hur mycket den drar i idle. Drar den då mycket mindre än vanligt så är det sannolikt nåt som har med dataanslutningen att göra som suger ur den.

Drar den ändå massor i flygplansläge och idle så är det nån annan process som ligger och belastar.

Då kan du iaf få en bättre uppfattning om vart du ska leta efter fel så att säga.

3. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Twisted1, min telefon drar nästan ingen ström alls om jag slår av wifi och den vilar. Men rätt så mycket om jag utan att slå på wifi, är aktiv på telefonen (och då grejar med inställningar eller spelar). Tycker att den drar lite misstänkt mycket vid vanlig aktivitet utan dataanslutning också.

Men jag verkar ha hittat en del saker som verkar suga ur batteriet nu. Ska fabriksåterställa (får skjuta det tills senare eller imorgon) och lägga dit sak för sak igen och kolla av.

4. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Att stänga av Wifi förändrade allt! Wifi på idle drog nästan mer än i använt läge, nästan.. :O

5. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ja, det är ju samma här. Men det kan nu inte vara rätt att det ska vara så. Antingen wifi som i sig drar ström, eller någon app. Det lutar lite åt det senare, men det blev inte helt bra nu ändå. Går 2 % per timme, men jag har nu nästan stängt av allt som kan synka. Hade då wifi plus kalendersynk av ett konto på, enbart. Fick stänga av Snowstorms uppdatering också, trots att den bara uppdaterar var 3:e timma.

Har du också samma grej att det går en 5 % om du grejar 10 minuter med inställningar eller så? Utan wifi på?

Last edited: 11 apr 2011
  6. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Om ni glider in på inställningar - wifi sen tryck på meny knappen och välj avancerat. Sätt wifi policy till när skärmen är avstängd. Om massa program ligger och synkar och hela tiden väcker wifi så kan det dra en massa kräm.

Inställningar - sekretess, kryssa ur säkerhetskopiera mina data. Det gav mig bättre batteritid när jag körde froyo.

huheeje gillar detta.
  7. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nja, när jag använder telefonen kan jag använda den oavbrutet i 1-1,5 h med surf osv och den drar 10-12% batteri, men ibland efter detta så har jag upplevt att den drar typ lika mycket i fickan på idle av någon anledning. Batteristatsen visar inte på några konstigheter med wifi utan det är skärmen som drar kräm, men om den är avstängd och det drar lika mycket borde någon annan post växa ordentligt ju..

Emailen och fejan tycktes synka varje minut, lite väl kanske, så synken är off nu. 95% batteri på morgonen, blir intressant och se kvällssiffrorna nu!

8. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Varje minut?!?! Är du inte klok, there's your problem! :P

9. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    @twisted1: Tog bort det med säkerhetskopia. Jag har inte fått någon fördel av den ändå. (Jag kikar på google.se för att se var den där kopian finns, men jag hittar inget och vet inte hur man återställer. Automatisk återställning fungerar i alla fall inte har jag fått erfara, men du eller annan kanske kan säga hur man hittar kopian på google.) Få se vad som händer nu en stund.

@Galaxy S: Jag har märkt samma - märkligheter alltså. Nu i natt drog min bara 2 % med wifi på, vilket är oerhört lite. Men på dagen drar den mer när jag lägger undan den (både igår och idag då jag testat med de nya inställningarna, då drog den 2 % per timme och ibland 8 %). Så ja, den verkar dra mycket när man lägger ifrån sig den ibland och ibland inte.

Jag klarar INTE 1-1,5 timmar med bara 10-12 % tapp, utan den drar 2-3 ggr mer vid användning.

10. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Vet inte heller vad det där med säkerhetskopiera data är riktigt, vet bara att det blev bättre utan det. Tror att innebär att kontakter osv automatiskt säkerhetskopieras mot google, och vem vill det till att börja med :)

11. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Kontakter synkar man väl ändå mot google om man vill. Behövs ju inte dubbelt.

12. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Går ju bara att antingen sätta på eller stänga av.. Inte välja intervaller.. :/

13. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

De första tolv timmarna avklarade och jag har 70% batteri kvar. Mycket bättre än annars.. Då har jag ringt, messat och surfat en del under dagen.

14. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Vet bara att det blev mkt bättre när jag stängde av det :)

70% kvar efter 12h är ju riktigt bra för övrigt.

15. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har nu haft nallen igång i 3,5 dygn och har 50% kvar. Med minimal användning skulle det alltså innebära en veckas standbytid.

Jag är nöjd. 8) Får se vad som händer med lite jox installerat och normal användning.

16. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Whattafakk.. Använder du telefonen ens? :O

17. Lodur

Lodur Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min Galaxy har fått spelet: Jag laddade den (som vanligt) igår morse och har sen dess lyssnat på radio, lite musik och pratat ett antal samtal, kanske tio stycken på runt 5 min var. Och ändå står batterienivån kvar på 100% (!) Undrar vad som hänt...
    Detta är bara helt onormalt. Kör std 2.2.1 och inte mycket annat än radio...Normalt brukar batteriet klara 18-20 timmar. Aldrig förr har det hängt i så länge. Kan det vara sista sucken?

18. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Som sagt var det vid minimal användning. Jag har inte installerat en enda app eller widget efter uppgraderingen förutom Spotify. Ändå lite impad faktiskt.

Användningen under de här 3 dagarna bestod av ca 2-3 timmars streamad musiklyssning på Spotify, en halvtimmes lek med GPS under en promenad, ett telefonsamtal på någon minut och ca 4 timmars WiFi då Spotify laddade ner någon GB med låtar till spellistorna. Annars har telefonen alltså i princip varit i rent standbyläge med allt onödigt (GPS/WiFi/BT) avstängt.

Jag ville se hur länge den höll laddningen eftersom jag hade 6-7 timmars standbytid innan jag hittade problemet med mailkontona. Nu ska jag dra ner och installera de program och widgets som jag hade tidigare och börja använda telefonen normalt så får vi se vad som händer.

19. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har fabriksåterställt min lur nu, men fick inte mer batteritid för det. Den är precis som innan. D.v.s. suger batteri vid användning, drar löjligt lite vid vila utan wifi och synk på (då drar den 1 % under flera timmar eller under hela natten).

Vila med wifi plus synk = 2 % per timma, vilket jag hade innan också, men inte innan jag tog bort ett par appar som kan (utan vetskap eller inställningsmöjligheter) ha sugit batteri. Misstänker också att Snowstorm kan ha sugit batteri när den har uppdatering på, men det återstår att testa lite till. Dessa appar plus nedstängning av Snowstorms uppdatering, gjorde att vilobatteritiden gick från samma som vid aktiv telefon, till 2 % per timma. På natten drar den dock 2-4 % genom hela natten (wifi på), vilket känns märkligt. Varför gör den då inte det vid vila på dagen? Kanske den stänger ned fler saker när den vilar en längre stund.

Eventuellt är också batteriet kassare än nödvändigt, då jag köpt begagnad telefon och inte vet hur förra ägaren har gjort. Ska testa de nya batterierna nu.

20. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Du kör inte med massa taskkillers å sånt va Nummerskivan?