galaxy s suger batteri

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av timberking, 3 apr 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Nej. Jag gjorde, men inte nu längre :)

Nu har den börjat dra en massa batteri igen :( Minskade 10 % på en timme med wifi på. Får kolla upp bland de saker jag installerade tidigare idag.

Jag har inte många appar alls nu, och har noga kollat alla så att de ej uppdaterar saker.

2. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

10% på 1h med wifi och aktivt användande är inga konstigheter. Men menar du i idle så borde den inte ta så mycket.

3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Det var i idle. Men jag gjorde nog bort mig, jag har ju precis satt in ett helt nytt batteri. Tänkte inte på det när jag skrev. Det ska väl gå några cykler innan det beter sig normalt om jag har fattat det rätt.

Appar som jag lade in mellan det fungerade som innan och nu: GPS test, Snowstorm (endast manuella uppdateringar), micro numeric clock, swiftkey keyboard, zedge, facebookappen och whatsapp. Har tagit bort facebookappen för tillfället. Zedge kan jag nog ta bort, skulle mest hämta ett par ringsignaler som jag nu har sparat bort i en egen mapp på externa kortet.

Jag har haft dem alla förut, då jag hade drain på 2 % per timma. Har kollat inställningar så noga jag kan för att undvika något som suger ut batteriet.

Hela tiden då jag använder telefonen, har jag kraftig batteriåtgång. Men jag tror inte att jag kan göra så mycket mer, eftersom telefonen drog mindre före 2.2.1 (med sega 2.2). Bara att invänta 2.3 samt att det nya batteriet går in sig lite.

4. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Du kör helt stock mjukvara eller? Vilken version isåfall? Från Kies?

Är batteriåtgången lika kraftig när du använder den med wifi avstängt?

5. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Stockvara via Kies. 2.2.1

Batteriet var mer normalt före uppgraderingen, kunde ha på hela dagen och använda rätt mycket, och fick ladda på kvällen.

Ja, jag har kraftig batteriåtgång även utan wifi när jag använder den. Jag vet inte om den är mindre än med wifi, men det borde den ju vara. Men det är så mycket mer än i viloläge att skillnaden mot användning med wifi är liten.

På en timma nu på morgonen sysslade jag i 15 minuter med telefonen (inställningar samt laddade ned Eniros app som jag lade som genväg på hemskärmen, testade en sökning på mig själv), och har låtit den vila, startat till två-tre gånger så att wifi vaknat, och sammanlagt har detta dragit från 85 % till 70 %.

Men som sagt, jag lade i ett nytt batteri igår, så jag får väl lugna mig några dagar tills det är mer normalt. Känns ändå som jag har dålig batteritid trots nytt batteri (det ska väl inte vara hur många gånger sämre som helst i början).

Har stängt av DRM och SNS just nu, men det verkar varken göra till eller från.

6. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tro mig, du måste ställa in så wifi stängs av med skärmen, det är främst det som spökar. Min erfarenhet med 2.2.1 är också att den drar mer, trots att jag inte använder den så annorlunda. Men med wifi i sleep är det som det ska..

7. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Nja, wifi ska inte dra mer än 2-3% över en natt. Det är som jag har förstått (och upplevt) saken bättre att vara uppkopplad mot Wifi konstant än att stänga av den eftersom telefonen då går över till att använda 3G för all dataöverföring, vilket kräver mer energi.

8. emilh

emilh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Precis tvärtom vad gäller wifi vs 3g, det är mer krävande att ha wifi. Annars skulle inte möjligheten att stänga av wifi när skärmen är av finnas, ologiskt. Har dock ingen definitiv källa på det, men den allmänna åsikten om detta har vad jag sett varit rätt klar och på samma linje som jag har. Det beror dock såklart på vilken 3g täckning man har så den inte behöver söka av hela tiden, samt om man synkar en jäkla massa data eller mest är idle.

9. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Men alltså, 3G ligger ju och kör i bakgrunden oavsett då telefonen går att ringa med också.. ser 3G och Wifi som varsin lampa, dvs kör man med wifi blir det ju två tända lampor istället för en. Mitt batteri dräneras snabbare med Wifi än med det av..

10. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Wifi drar såklart mer, men normalt sett stängs det av när luren går i viloläge. Har man den inställd på att det inte ska stängas av i viloläge så kommer det dra ur batteriet.

Om man väcker luren ofta så wifi kopplar upp, sen ner igen osv, drar det mycket också. Alltså själva uppkopplandet av wifi/byta till mobilt.

Kolla även så "nätverksmeddelande" är avstängt i wifi inställningarna.

11. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har det så, men det hjälper ju inte.

Å andra sidan så fick jag ned vilobatteriutsugandet till ett minimum med wifi på, innan jag fabrikståterställde. Och det är med wifi på som jag har problem. Inte att det drar lite mer, utan för mycket mer.

I mitt fall går den inte över till 3G eftersom jag ej har datatrafik aktiverat. Har kontantkort och aktiverar datatrafik ibland när jag är borta och om jag då behöver ngn funktion som surf eller mail.

Alltså, jag hade wifi på hela natten (med synk som synkade en kalender) innan jag fabrikståterställde, och det drog inte mycket batteri alls då. Under dagtid drogs 2-3 % per timme med wifi på (och i viloläge där jag väckte varannan timme eller så för att kolla).

12. ernad

ernad Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hur gör man så att wifi stängs av när den går i viloläge?

13. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det finns en wifi bugg som orsakar precis det du beskriver i ngn av 2.2.1 rommarna, har du senaste från kies borde du dock inte ha den.

Finns fix för det dock, kolla här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=884816

--------------------
    "WIFI Bug
    Explanation: This is a mix of bugs and wrong settings, hardcore found some leftover debug code in the driver, tc80tc80 tested different routers seeing this effected the WIFI too, other users reported that the distance to the router effects battery drain as well. On top of this there are some settings that makes the WIFI running all the time that are not easily found.

Fix #1: Check your settings,[Wireless and network] select [Wi-Fi settings] uncheck [Network notification] press the menu key and select [Advanced] in [Wi-Fi sleep policy] select [When screen turns off]

Fix #2: See if you could try your phone with another router and compare to your home router, also check your signal that you have good coverage on the WIFI.

Fix #3: Use an updated Kernel, either hardcore's or trasig's and apply the wifi-fix (wifi-driver from JPA): update-wifi-dxjpa.zip"
    ---------------------------------

14. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    @twisted1:
    Jag har den 2.2.1 som kom senast. Inte den som drogs tillbaka. Men efter min, kom 2.2.1 för NEE, jag har XEE och fick bland de första i senaste omgången så att säga.

Vad innebär #3? Jag har hittat info lite här och var om att byta wifi-driver, men jag har ju inte rootat, antar att det behövs. Känns inte i nuläget som jag vågar mig på att roota och byta saker.

15. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag stängde via program/tjänster som körs, även av allt som har med whapsapp att göra. Verkar som det blev lite bättre, och whatsapp fungerar i alla fall.

Tidigare stängde jag alltså också av DRM-tjänster och SNSservie

16. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag kollade i appen Spare parts, på battery history/nätverksanvändning, och där finns en post som heter "0" och som är nästan helt fylld med blått. Det går inte att klicka på den, för då stänger programmet.

Jag har googlat på det, och det verkar som att många med batteriproblem har denna, men ingen vet vad det är.

Någon här som vet vad det är eller hur jag tar reda på det?

En lånad bild som visar ungefär hur det ser ut i min spare parts (fast min har över halva raden fylld på android system som då kommer på andra plats, medan dialern ser likadan ut som på bilden nedan):

17. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Eh, hur tänker du nu? Om man hade haft alternativet att stänga av 3G när skärmen släcktes så hade man inte kunnat ta emot samtal utan att ha den konstant tänd. Att alternativet finns för Wifi är för att det inte är en kritisk telefonfunktion.

Jag beslutade mig för att göra lite efterforskningar:
    http://www.sapiensbryan.com/samsung-galaxy-s-battery-test/
    http://www.buzzle.com/articles/3g-vs-wifi.html

Läs under rubriken "WiFi, 3G, and how it affects things" här:
    http://www.androidcentral.com/keeping-your-charge-how-improve-battery-life-your-android-phone

Man känner rent intuitivt att 3G borde dra mindre kräm eftersom det är en "mobilstandard" men så är det inte verkar det som.

Last edited: 14 apr 2011
  18. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

I praktiken tar dock wifi mkt mer som som du nog har märkt. Kanske pga. den mycket högre bandbredden, även om mobil-data säkert drar mer kräm per Mb så att säga.

19. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Precis vad jag tänker också..

20. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    men det är väl i "vilande" läge vi pratar om....?