galaxy s suger batteri

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av timberking, 3 apr 2011.

1. emilh

emilh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Ska kika igen dina länkar vid tillfälle. Men hur jag tänkte, hmm, JA min telefon behöver inte 3G för att ta emot samtal. Min telefon använder 3G för att ta emot mobildata, gör inte din det? (undantaget videosamtal)

Och du har rätt, WIFI är inte en kritisk telefonfunktion så det är säkert en anledning till att inställningen finns. Inte heller mobildata (via ex 3G) är en kritisk telefonfunktion varför man kan stänga av det också via power-menyn. Man kan alltså ta bort allt som har med mobildata att göra och endast ringa med telefonen, vilket en gång i tiden var huvudsyftet ;)

2. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Om ingen data förbrukas tjänar det väl inget till att ha wifi igång?
    Vet bara att jag fördubblat min batteritid genom att ha wifi så sparsamt som möjligt. Endast vid större mängder data känns det lönsamt med wifi. Sen spelar det ju in hur långt man har till routern.

3. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    nej, har wifi igång bara när jag behöver det..alltid avstängt när jag åker hemmifrån... perfekt att ha olika "profiler" med inställnigar i mobilen..bara slå på den rätta profilen beroende vart man är någonstans..

4. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Inge som vet vad den där posten "0" i battery history i spare parts är får något?

Skulle vara intressant att veta hur den posten ser ut hos de som har batteriproblem och de som inte har det. Om alla har posten på samma sätt så är det kanske inget att bry sig om, utan kanske är ngn bugg i spare parts bara.

5. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Varför skulle wifi praktiskt sett sluka mer energi när testerna jag länkade till visar att det är sparsammare?

Man ju vända på steken: Varför skulle det finnas ett alternativ att aldrig stänga av wifi när skärmen släcks, om det är mer ekonomiskt att göra det?

Det beror på hur man ser det. Har man stängt av bakgrundsdata och telefonen ligger i viloläge är det nog hugget som stucket. Om bakgrundsdata däremot är aktivt vill jag påstå att man tjänar på att använda wifi (vilket även testerna påvisar)

Sedan jag började använda min arbetsplats lokala trådlösa nätverk har batteriförbrukningen minskat dramatiskt, men det beror antagligen, precis som du säger, på hur bra signalen är.

6. teknocide

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag har fått för mig att "0" är root-processen, dvs den process som styr över systemapplikationer och allt som försiggår bakom kulisserna.

7. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Då bör den ligga överst så där? Hos alla?

8. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

För att det gör det i praktiken :)

Systemet belastas hårdare när data tas emot med 20-30Mbit hastighet, blir mycker mer skriv/läs operationer osv.

Alltså för att förtydliga, att ladda ner 1Mb tar säkert mindre kräm på wifi, men i praktiken så säg att man surfar i 5min med wifi så går det såpass mkt fortare så man hinner sända/ta emot mycket mer data under dom 5min.

Är ingen expert på hur radiodelen etc. funkar men mobildata har ju enormt mycket längre räckvidd än wifi så det borde ju gå åt endel kräm för att uppnå det.

9. teknocide

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Du laddar inte ner mer data för att överföringen är snabbare. Snarare kan wifi gå ner i viloläge snabbare då datan blivit nerladdad. Det blir lika många skrivningar vid en överföringshastighet på 1 MB i sekunder som på 100 MB i sekunden eftersom det fortfarande är lika mycket data som överförs. Skillnaden är att det går hundra gånger snabbare i det senare fallet..

Jag kan inte kolla själv just nu men vill minnas att den ligger i topp hos mig också. Och ja, pekar man på den så kraschar appen :P

Last edited: 15 apr 2011
  10. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Men du märker väl själv när du använder wifi att det suger ur batteriet en hel del.

Själva växlandet från mobildata till wifi tar ganska mkt kräm också. Väcker man luren ofta och kollar snabbt bara kan det vara snålare att alltid ha wifi på eller av.

11. teknocide

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Som jag tidigare skrivit märker jag att en laddning varar längre när jag är uppkopplad mot ett lokalt nätverk. Att Wifi drar på batteriet bestrider jag inte; vad jag säger är att 3G förbrukar mer energi vid samma mängd data och vid samma hastighet.

Det blir inget växlande mellan mobildata och wifi om du inte håller på att stänga av och sätta på wifi-uppkopplingen hela tiden, vilket innebär att det med stor sannolikhet är bättre att låta wifi-uppkopplingen vara aktiv även när skärmen är släckt. Annars blir det mycket riktigt så att telefonen måste skapa en 3G-dataanslutning varje gång man släcker skärmen.

12. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det är ju det jag säger också :)