Galaxy S2 eller Nexus?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av chrippe7, 7 feb 2012.

  1. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag har en HTC Desire som varit inne på reparation 3 gånger för samma fel och det är fortfarande inte åtgärdat så ska då häva köpet på den(ska byta den mot en ny mobil så man kan väl kalla det omleverans också). När den köptes kostade den 5199:- och efter samtal och resor som jag ska kräva ersättning för så kommer jag kunna få en mobil som är värd runt 5500:-. :)

    Från början funderade jag på Galaxy S2, Nexus eller iPhone 4, men valde bort iPhone:n ganska snabbt då iPhone inte är i närheten av S2:an eller Nexusen i prisvärdhet.
    Så nu står jag och funderar mellan en Galaxy S2:a eller en Nexus, och har väldigt svårt för att bestämma mig så jag tänkte höra vad ni har för åsikter och få höra era erfarenheter av dessa mobiler.
    Såhär ser jag på mobilerna efter testat dom i butik

    Nexus:
    + Större och bättre skärm än S2:an
    + Alltid först med senaste uppdateringarna
    + När jag testade båda i butik så gav Nexusen mer verklighetstrogna färger än S2:an, kanske bara va fel på S2:an i butik för när jag kollar på youtube så är S2:an bättre?
    + Nyare, dvs högre andrahandsvärde om man skulle bli missnöjd

    Galaxy S2:
    + Bättre prestandamässigt
    + Snyggare design om jag ska vara ärlig
    + Mer skärpa på kameran
    + Utrymme för SD-kort

    En sak jag funderar på som kanske någon kan hjälpa mig med är, är prestandaskillnaden stor? Vet att den har snarliknande CPU men att det är GPU:n som skiljer, hur mycket påverkar den? Är det något som bara är en skillnad på "pappret" eller märker man någon skillnad när man spelar vissa spel? Kan tillägga att jag inte spelar några stora grafikspel utan spelar mer, Drag Racing, Fruit Ninja, Peggle och såna spel som inte är direkt krävande(Anser det då jag kan spela dom på min Desire utan lagg eller något sånt).

    Om ni kunde välja, vilken skulle ni välja?

    Kan tillägga att det jag gör i princip allt på telefonen, surfar ganska mycket, kollar mycket på film, lyssnar mycket på musik, spelar ganska mycket spel och använder mobilen väldigt mycket. :cool:

    Tack på förhand! :D
     
  2. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Nu är min åsikt lite subjektiv då jag har en GN men så här resonerar jag. SGS2 är bara marginellt bättre prestandamässigt, frågan är om man märker någon direkt skillnad. Skillnaderna mellan kamerorna är inte heller stor i praktiken, det är ju trots allt mobilkameror vi talar om.

    GNs skärm gör dock stor skillnad för användarupplevelsen. Den är helt fantastisk tycker jag.

    Personligen tycker jag att GN har mycket snyggare design än SGS2 men det är ju en smaksak.

    Bristen på SD-kort är dock ett stort minus för GN.


    (Frågan är om det inte finns en tråd om detta redan. Vet frågan ställts på forumet tidigare. Minns dock inte var. Möjligt att det inte var i någon dedikerad tråd)
     
  3. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Okej, jo det är nästan så jag känner att om skillnaden prestandamässigt är något man knappt märker av så kanske det lutar lite mer åt Nexusen tack vare dess skärm och ICS. Videokameran på Nexus anser jag vara bättre, efter testat själv och jämfört på Youtube, medans kameran som tar bilder är bättre på S2:an.

    Hur är batteritiden på Nexusen, jag som är ganska flitig användare vill gärna att den håller i 1 dag, dvs att man som max behöver ladda den varje natt.

    Hur räcker 16GB utrymmet för dig, har du mycket film och spel på din mobil?

    När jag sökte efter det så hittade jag ingen :/
     
  4. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    En till fråga, hur är apparna anpassade till ICS? Har läst att många appar inte är optimerade för 4.0 och därför kan vara lite laggiga, är det något som du upplever själv?
     
  5. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Apparna uppdateras löpande att ge bättre stöd för ICS.. så det är inget argument mot, snarare för. Att du redan har ett o/s apparna uppdateras mot, inte att du har ett o/s apparna uppdateras från. Förstår du min vinkel på det?
     
  6. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jo förstår precis vad du menar och det låter ju bra :) Men hur tror ni att ICS kommer fungera till Galaxy S2:an? Tror ni att det eventuellt kan bli en omprogrammering av ena touchknappen(den som nuvarande är menu-knapp) så att den blir till en Multi-tasking knapp, så som touchen är på Nexus eller tror ni dom kommer behålla det som det är?

    Tror ni ICS kommer fungera lika bra på S2:an som på Nexusen när det väl kommer ut?

    En sista fråga just nu, ICS är väl "top of the art" vid tillfället och man kan väl inte förvänta sig någon ny stor uppdatering den närmaste tiden, för om det är så spelar det inte så stor roll om Nexus får uppdateringar först.
     
  7. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Enligt läckta bilder på Samsungs ICS-update så kommer den se likadan ut som till GB.... Touchflo eller vad det nu heter till samsung.. Verkar inte vara några ICS-knappar i det.. Men är ju bara rykten och risiga bilder...
     
  8. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Batteritiden är dålig som på alla andra smartphones. Håller inte en full dag vid tungt användande men håller en dag vid vanligt användande (sedan vad som är vanligt användande kan ju diskuteras :P ).

    16GB räcker för mig men hade gärna haft lite till faktiskt. Jag som har root och gör nandroidbackups får ibland ta bort backups för att de tar för stor plats.

    ICS kommer ju snart till SGS2 också så det spelar kanske inte så stor roll om appar är optimerade eller inte. Men, i nuläget är det helt klart appar som buggar på ICS.
     
  9. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Varför inte en Sony Xperia S ?
     
  10. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Nja, Sony har alltid för mig varit lite efter i uppdateringar och har inte gillat Sony överhuvudtaget då dom har dålig support och dåliga erfarenheter från dom. Sen så gillar jag inte dsignen på Xperia S:en..
     
  11. ninino

    ninino Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta är exakt den frågan jag ville ställa då jag också vill byta upp mig från en HTC desire som mest jäklas med mig. Har också mest tittat på SG2 och GN. Det är svårt och det jag undrar är förstås om om SG2 kommer på ngt sätt uppdateras till android 4.0. Känns dumt att köpa en telefon med ett operativsystem som redan är "gammalt". Men sen installera jag ju förstås över Vista med XP en gång i tiden och det påverkade inte mig. Men det är en viss skillnad förstår jag såklart.

    Jag har dock läst senast idag att samsung ska visa upp Samsung Galaxy III i slutet av mars, undrar hur långt efter det den faktiskt kommer?

    Det jag vill fråga dig som hållit i båda telefonerna är dock hur de kändes, plastiga och mest av av dess bredhet. stor skillnad? har lite mindre händer då jag är tjej.
     
  12. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Bredheten på telefonerna är i princip samma, tror det skiljer några millimeter, däremot är Nexusen lite längre än S2:an. Nexusen är smalare än S2:an, det är bara bottendelen som sticker ut lite för att den ska ligga skönare i handen som gör den bredare enligt måtten.
    Nexusen var enligt mig skönare att hålla i handen, S2:an kändes dock lite mer exklusivare om man kan uttrycka det så. Men komfort skulle jag nog säga Nexus, passar perfekt i handen. Jag har riktigt svårt för att bestämma mig, några timmar kan jag vara säker på Nexusen, sen några timmar senare vill jag ha Galaxy S2:an...
    Det som talar för Nexusen:
    + Större och bättre skärm
    + ICS direkt
    S2:an
    + Lite snabbare
    + Externt minne

    Kameran på S2:an ska vara bättre men Nexusen tar grymma foton den också, hittade ett album med bilder tagna med Nexusen, kolla in det om du är osäker över kameran som jag var.
    http://www.engadget.com/photos/galaxy-nexus-sample-shots-0/
     
  13. ninino

    ninino Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förstår inte det här med att telefonens smalhet är ett säljargument, nästan mindre skönt att hålla i något riktigt smalt. Jag kan inte så mycket om telefoner, därför blir det alltid lite pilligt när jag ska köpa ny. Oftast hör jag det bara när den gamla går sönder, men denna gång är jag efter ett år besviken på både telefon och abonnemang så tänkte byta ut dem samtidigt för en billigare penning.

    Inget externt minne i GN alltså. Lite dåligt undrar varför..Sen är ju frågan om operativsystmemet. Min personliga favorit hittils är hur man kan komma åt att stänga av program genom en specifik "knapp" på Nexus
     
  14. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Hur mycket säger dom här benchmark-testerna och quadrant score? För Galaxy S2 får ju betydligt högre än Nexusen på dessa, men hur stor roll spelar dessa värden roll? Läste också någonstans att i dessa tester så används bara en processorn hos Nexus för det var något konstigt med testerna på ICS.
    Någon som kan berätta något om skillnaderna i snabbhet mellan dessa som vet, för i butikerna finns ju inget internet så man kan inte testa olika appar och jämföra och sånt..
     
  15. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    håller med dig där. designen på xperia s skriker fjortis-design combo industrimagnat ove som gillar industridesign ala 1970.
     
  16. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Brorsan har en SGS2 och jag har en GN. GN känns rent fysiskt bättre men SGS2'an har lite bättre prestanda (speciellt med tanke på att den har mycket lägre upplösning).

    Quadrant säger inget.
     
  17. ninino

    ninino Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    enkelt: vilken är skönast att hålla i, vilken har bättre högtalare för musik, vilken är snabbast, vilken är trevligare/lättanvänd och vilken har bättre batteritid?
     
  18. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Okej, du som har erfarenhet av båda telefoner, hur står dom sig emot varandra när det kommer till spel och fimer? Antar att Nexusen är bättre på filmer men hur är det med spelen? Är det knappt någon skillnad? Jag lutar mer åt Nexusen men är osäker om S2:an är snabbare, men om det inte är någon märkbar skillnad så väljer jag nog Nexusen. Vilken skulle du rekommendera?
     
  19. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Quadrant säger absolut inget.

    SGS2 har betydligt vassare GPU än GN men då pratar vi riktigt tunga spel, där märks det. Men dom spel du nämner är ingen match för någon av lurarna, det är mer riktigt tunga spel som dungeon defenders tex.

    Har en SGS2 själv som jag är super nöjd med, men skulle jag köpa en lur nu skulle jag ta Nexusen ist(Nexusen fanns inte när jag köpte SGS2'an)
     
  20. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Okej, men om man börjar spela riktigt tunga spel, Nexusen kommer klara av det utan problem va? Den klarar väl fortfarande av det, skillnaden man märker av mellan dom är väl i så fall hårfin?

    Börjar luta mer och mer åt Nexusen nu, igår var jag säker på S2:an men nu börjar jag luta mer och mer åt Nexusen :)