Problem: Galaxy S3 problem med mms

Diskussion i 'Allmänt' startad av SvenTrettifem, 13 aug 2018.

Taggar:
  1. SvenTrettifem

    SvenTrettifem Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vi har en Samsung Galaxy S3 Mini som inte kan ta emot mms. Det blir ideligen hänvisning till telia.se/visamms. Det är mms från personer med iPhone. Vi har fått fram flera APN-inställningar från Telia och genom sökning på nätet. Vi har skrivit in dem, lagrat och startat om mobilen, men det har inte hjälpt.

    Fråga 1: Vi har läst att nyare mobiler klarar av att automatiskt hämta och installera rätt APN. Stämmer detta och i så fall från och med vilken Galaxy-modell gäller det?

    Fråga 2: Är det speciellt svårt att ta emot mms från iPhone på en Android-telefon?

    Tack på förhand
    Sven Ingvar
     
  2. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Min Samsung s3 kan ta emot automatiskt inställningar. Har tagit emot mms från iphone, men kör custom så är lite svajit med MMS nu mer :)
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tror jag har en S3 mini liggande på jobbet (någonstans, har bytt arbetsrum 2 gånger sen dess...) så jag kan försöka testa senare. Men jag har ingen minnesbild av att jag behövde lägga in något manuellt alls på den med det Telia jobb-SIM jag körde med.
    Min erfarenhet är att de flesta mobiler, sedan åtskilliga år tillbaka, lägger in APN sjläv om det ligger på SIM-kortet som det ska. Eller... jag vet inte om det ligger på SIM-kortet eller om det hämtas på annat sätt, men automatiskt brukar det vara i alla fall...
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Sådär... Lyckades hitta "min" S3 Mini. Fabriksåterställde och stoppade in ett Telia-SIM. Inga som helst problem att ta emot MMS från iPhone! Bifogar skärmdump på APN-inställningarna. (Som gick in helt automatiskt)
    När jag fått den där hänsvisningen har det berott på att jag inte haft mobildata aktiverad. Screenshot_2018-08-14-17-40-16.png Screenshot_2018-08-14-17-40-23.png
     
    bernard och chraist gillar detta.
  5. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Kommer över telefonnätet från din levrantör.

    Tror även det fungerar även på äldre mobiler, som inte är lika smarta. Sony erikson u1 hämtade rätt själv (tror det kom upp någon ruta).

    Därför jag inte förstår varför abb leverantörer måste först gå genom varje uppdatering (kanske inte görs så längre).
     
    chraist gillar detta.
  6. SvenTrettifem

    SvenTrettifem Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Brokenarrow och Asawi, tack för era svar!
    Jag hade helt missat att mina problem med MMS kunde bero på att mobildata stängts av automatiskt. APN-inställningarna var troligen riktiga hela tiden. Nu verkar allt fungera.

    Tack för hjälpen.
    Sven Ingvar
     
    chraist, Asawi och bernard gillar detta.