Problem: Galaxy S5 Neo kameran tar dåliga bilder

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av andersz86, 2 jan 2016.

  1. andersz86

    andersz86 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej,

    Köpte en Samsung Galaxy S5 Neo från Tele2 och fick den i torsdags kväll. Telefonen ersätter min Galaxy S4 Plus och är på många sätt snabbare i gränssnitt och vid multitasking. Dock presterar kameran enligt mig långt under förväntan. Jag har tagit av linsskyddet (plasten) och fotat i så väl välupplysta rum som i rum med mer dämpad belysning. Redan i sökaren kan jag se att bilden ser grynig ut. När bilden väl är tagen ser den ut som bilderna nedan. Jag har satt bildupplösning till max, hållt kameran stilla, provat med och utan blixt. Bilderna ser skarpare ut med blixt eller när man filmar.

    Jag tar aldrig selfies så brukar aldrig använda den främre kameran. För sakens skull gjorde jag ett test men även bilderna med den kameran blir dåliga, vilket inte talar för att det är något fel isolerat till den bakre kameran.

    Vad är er bedömning?

    Lolipop 5.1.1

    Utan blixt

    uploadfromtaptalk1451745477878.jpg

    Med blixt

    uploadfromtaptalk1451745495919.jpg

    Utan blixt

    uploadfromtaptalk1451745517273.jpg

    Med blixt

    uploadfromtaptalk1451745531969.jpg
     
    sandalf gillar detta.
  2. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Jag tycker att bilderna ser helt ok ut för att vara en första bedömning....
     
  3. zoodiac

    zoodiac Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Telefon 2:
    LG G7 ThinQ
    Mina blir inte bättre än så här heller, har en vanlig S5:a. Tycker faktiskt att min kamera i S3 tog skarpare bilder än S5, det var bättre förr! Har för mig att jag läst att samsung satte i olika kameror i sina S5:or, den ena var deras egna och den andra Sony tror jag. Har man otur får man väl den sämre vilken det nu var?
     
    sandalf gillar detta.
  4. sandalf

    sandalf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Min nyinköpta S5 Neo har tyvärr en betydligt sämre kamera än min gamla S3 som blev stulen. Inte undra på att tjuven ville ha den - bilderna var kristallklara och färgåtergivningen perfekt. Jag är alltzå grymt besviken över kamerakvaliten i S5 Neo, och när jag läser era och andras reaktioner känner jag igen mönstret: S5 Neo tar dåliga bilder utan skärpa i rumsbelysning, där S3 var utmärkt. I uteljus är resultatet något bättre men absolut inte ens godkänt. Överlag innehåller bilderna för mycket rödton. Vad ska vi göra åt det här? Att gå omkring och känna sig missnöjd är ju inte bra...!
     
  5. sandalf

    sandalf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Har någon provat att klaga på kamerakvaliten och lämna tillbaka mobilen i utbyte mot en annan - med ev bättre kamera?
     
  6. Matte68

    Matte68 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Alternativt kan man ju köpa en riktig kamera. Det är ju trots allt en telefon
     
  7. Droid82

    Droid82 Guest

    Min tar bra bilder, har även haft en vanlig S5 och den tar likadana bilder. Hur någon kan tycka att en S3 tar lika bra eller bättre bilder är för mig helt oförståeligt om ni inte har en helt annan kamera än jag haft i dessa 2 telefoner, alternativt att den är trasig. Jag har haft Galaxy S3 förut och den kameran var verkligen inte bra, den här var ju i princip i toppen av alla smartphones på alla seriösa kameratestsidor då den kom.
     
  8. sandalf

    sandalf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är bara att läsa recensionerna, t ex i www.mobil.se, så förstår man att kameran i S5 knappast är bättre än den i S3 eller S4. Enligt reklam och Samsungs egna beskrivningar har ju kameran många fler pixlar, bättre autofokus mm. Men de flesta recensenter märker att bilder tagna i dåligt ljus, t ex inomhusbilder utan blixt, blir gryniga och mycket mer oskarpa än med ex vis S3. Många fler pixlar hjälper inte alltid! Recensenten i mobil.se (gäller S5) pekar också på att bilden inte tål att dras upp i större storlek i datorn. S5 i dåligt ljus = värdelösa bilder! I solljus, skriver recensenten, läcker det gula ut över övriga motiv. Det blir till slut inte mycket kvar av "förbättringarna" i S5. Men jag har hittat fler recensioner av S5 Neo också - återkommer!
     
  9. Droid82

    Droid82 Guest

    Eller så kollar man på seriösa fotosidor som kan sin sak:

    http://www.dxomark.com/Mobiles/Samsung-Galaxy-S5-overview-Joint-leader-in-DxOMark-Mobile-rankings

    http://connect.dpreview.com/post/6973057172/samsung-galaxy-s5-camera-review?page=11

    :)
     
  10. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    • Good auto-exposure, pleasant, rich and realistic colors, good white balance.
    • Low noise level in low light conditions.
    • Good sharpness and details in the center of the field
    • Almost no color fringing, ringing artifacts barely noticeable.
    • Good image quality with flash.
    [​IMG] Cons

    • Noticeable loss of details in low light conditions.
    • Non-uniform sharpness across the image field.
    • Autofocus inaccuracies during auto mode.

    i ditt fall tycker jag inte det stämmer.... för kameran ska vara betydligt bättre..