Galaxy S9+/P20 Pro/OP6 (OP5T)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Dejan195, 5 jul 2018.

  1. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Har en Galaxy S9 (den vanliga) och jag tycker det är en bästa mobilen i storlek och nästan allt förutom en sak som jag inte längre kan leva med och det är batteritiden.
    Köpte ett batteriskal (mophie) för att testa men då blir den typ lika stor som dessa mobiler jag nämner ovan och batteritiden blir typ samma samt att telefonen blir väldigt tjock.

    Så jag undrar borde jag bara uppgradera till S9+ för att få ca 10% bättre batteritid vad folk har sagt innan men har i baktankarna att kommer säkert få dålig batteri ändå för årets Exynos CPU har verkligen något problem.

    Har testat en OP5T och var nöjd med allt förutom att kameran var ju sämre samt ingen IP-klassning som OP6 inte heller har men är väl mer "vattentät". Kanske därför en OP6 är ett alternativ.

    Funderar även på en P20 Pro men har läst lite att video är lite sådär (för den prisklassen) sen att EMUI har massa aggresiva batterioptimeringar som finns kvar även om man stänger av dom.

    Skriv gärna vilken ni hade valt!
    Behöver ej kriga om vilken telefon som är bäst ;)
     
  2. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Jadu, det finns inget lätt svar på den frågan. Jag tycker att funktionsmässigt har s9+ allt jag önskar. Bra skärm, trådlös laddning, samsung pay och en jäkligt bra kamera för att nämna några av sakerna. Tyvärr verkar det vara lite lotteri om man får bra batteritid eller inte. Vissa med exynos får ut riktigt bra batteritider medans andra inte klarar dagen. Jag befinner mig någonstans mitt i mellan då jag ofta klarar hela dagen utan att ladda, men har även tillgång till laddare på jobbet så batteritiden är ingen big issue för mig. Skulle man byta till Oneplus 6 som ser helt okej ut så gör man nedköp på kameran, trådlös laddning, samsung pay. Huawei har likvärdig kamera ser det ut som men ingen trådlös laddning eller samsung pay.

    Så valet för mig är enkelt: S9+, men det behöver inte vara så för dig. Har du inte tillgång till en powerbank eller liknande någon gång under dagen. Såg en som både laddades och laddade med trådlös laddning. Tyvärr bara 4000 mAh, så man får inte ens en tömd S9+ fylld med batteri igen.
     
    Dejan195 och bernard gillar detta.
  3. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Har en Gear s3 så Samsung pay försvinner inte. Trådlös laddning är inget viktigt. Men ip-klassing är något jag tänker på.
    Det som får mig att stanna och inte byta är just formfaktorn.
    Testade en op5t förra veckan och blev så förvånad hur Samsungs ui är mycket långsammare än stock.

    Bara det som du nämner att kameran så ljusår bättre än alla OP mobiler därför är det svårt att byta.
     
  4. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Det är väl bättre att du behåller s9 o väntar till S10an kommer så kan du köpa den istället!
     
    Last edited: 5 jul 2018
  5. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Detta är nog den sista samsung telefon jag köper. OM de inte sätter in typ ett 4000mAh batteri i lilla S10. För känns som Samsung har massa saker som drar batteri som inte används. Och fixar deras Exynos processor.

    Kanske testar Note 9 om den har ett stort batteri som det ryktas.
     
  6. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Någonting tror jag att Samsung måste göra eftersom det är så mycket gnäll om batteritiden. Hoppas de hinner implementera detta till Note 9 annars får vi hoppas på S10.
     
  7. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Förresten, om du ska ge den en chans kanske du kan installera om den från början. Inte bara återställa utan via Odin lägga in senaste programvaran på nytt. Ta sedan package disabler pro från google play och ta bort sådant som du inte använder. Jag har nyss gjort det och nu har jag 40% kvar med tre timmars skärmtid och 14h standby. Ursäkta för offtopic men det är bara ett tips.
     
  8. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Har gjort återställning via Odin och använder package disabler[emoji23]
    Asså oavsett vad grym telefon men batteriet är nog bättre på din S9+ än på min S9
     
    LFCFredda gillar detta.
  9. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Detta är typ en vanlig helg dag (där jag inte jobbar, använder mobilen mindre när jag jobbar).
    Inte godkänt men står ut med den till Note 9 nog pga att mobilen är i övrigt jättebra.[​IMG][​IMG]