Diskussion: Galaxy Watch 4 med andra tillverkare [Kompatibilitet]

Diskussion i 'Samsung Galaxy Watch 4 (Wear OS)' startad av Swedroid, 20 aug 2021.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    I den här tråden diskuteras vilka begränsningar som finns när Watch4 parkopplas med annat än Galaxy-telefoner, samt vilka lösningar som finns.

    LTE/eSIM
    För klockor med LTE/eSIM är det möjligt att aktivera ett abonnemang på tredjepartstelefoner under förutsättning att operatören erbjuder en QR-kod med tjänsten för smartklockor.

    pixel_4_eSIM_s21_tre.png

    För exempelvis Tre och Telia som inte erbjuder någon QR-kod krävs en Samsung Galaxy-telefon för att aktivera eSIM/LTE. Efter att det är aktiverat är det möjligt att återställa klockan och sedan para med valfri Android-telefon eftersom eSIM/mobilavtalet inte nollställs vid en återställning om användaren inte explicit väljer att ta bort det. Vid återläsning av backup efter en återställning kan det hände att du får upp ett felmeddelande vid steget för mobilavtal, men ignorera bara detta och tryck "skippa".

    Fungerar med andra tillverkare:
    • eSIM/LTE (Se ovan för detaljer):
    • Google Pay och Samsung Pay
    • Bixby Assistant (Röstkommandon för att b.la. styra klockan)
    • Daglig aktivitet / steg, tid aktiv, kcal (Synkas även med S-health)
    • Snarkningsidentifiering (Kräver S-Health)
    • Kroppssammansättning/Body Mass Composition (Synkas med S-health)
    • Puls / kontinuerlig pulsavläsning (Synkas även med S-health)
    • Blodsyrenivå (SPo2) med kontinuerlig avläsning under sömn (Synkas även med S-health)
    • Stressnivå (Synkas även med S-health)
    • Ladda hem urtavlor (Sker genom Google Play)

    OBS! Samsung har spärrat Huawei-telefoner. Det går inte att officiellt använda Watch4 tillsammans med en Huawei.

    Fungerar endast med en Galaxy-telefon (2021-08-20):
    • EKG
    • Blodtrycksmätning

    Moddad Samsung Health Monitor för utökad tredjepartskompatibilitet:
    En utvecklare på XDA underhåller en modifierad variant av Samsungs Health Monitor-APK som låter en dra nytta av både EKG och blodtrycksavläsning med telefoner från andra tillverkare. Följ instruktionerna på följande länk för att installera tjänsten: [RESTRICTIONS-REMOVED] Samsung Health Monitor - WearOS - 1.1.1.153 - Root, Age, Country & Device Restriction Removed - 21st Aug 2021


    Uppdateringar:
    2021-08-21: Det är nu möjligt att använda EKG+Blodtryck på telefoner från andra tillverkare genom att följa guiden här.
     
    Last edited by a moderator: 23 aug 2021
    mynameisbird, Lord Vader, cudajo och 1 annan gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har testat det mesta nu, och det som inte lirar är EKG och blodtryck vilka bägge är beroende av Samsung Health Monitor (...ej att förväxla med Samsung Health som finns i Google Play). Det ser bara ut enligt nedan när man försöker använda funktionerna på klockan. Trycker man på "hämta app" händer ingenting:

    DSC06047.jpg DSC06109.jpg

    Den nya funktionen för kroppsammansättning/body mass composition fungerar dock utmärkt och synkar fint med Samsung Health på exempelvis Google Pixel 4.

    DSC06077.jpg DSC06083.jpg
     
    Last edited: 20 aug 2021
    Travolta, patts, Niklas och 8 andra gillar detta.
  3. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Tackar för detta!
    Var exakt detta man vilja veta.
    Gjorde jag rätt att vänta med beställning.
    Antagligen väntar jag tills dem har en lösning, eller tills man byter mobil till Samsung..

    Tar däremot emot att byta till en Samsung, är just detta dem vill att kunder ska göra..
     
    bernard gillar detta.
  4. Aramis

    Aramis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2009
    Inlägg:
    504
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Vill du kanske lägga in denna workaround för Huawei? Verkar funka för de flesta som provat, om det öht hör hemma i denna tråd iofs? :)

    Here is a trick: Download Samsung Health. Then select the Galaxy Watch 4 via menu - accessories - search accessories (of course, switch on watch 4 beforehand and wait until you are prompted to set it up on your smartphone). After that, normal setup is performed. Before that, however, I had also installed the Samsung Wearable app and the Watch 4 plug-in. Smartphone: Huawei Mate 20 Pro
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En nackdel för närvarande är att man bara kan använda Bixby för talinmatning på klockan oberoende av telefon, och Bixby/Samsung-tangentbordet har bara stöd för engelska på den punkten för närvarande.

    Det går kanske att lösa om man installerar Googles tangentbord, men det verkar inte finnas i Google Play (..ännu?). Problemet är att det enbart finns Samsungs tangentbord att välja på, och då kan man inte välja någon annan tjänst för talinmatning heller.

    För TTS kan man dock välja Google Text-to-Speech-Engine, om man tex vill ha notiser upplästa osv.

    watch4_gboard.png

    Update: Äsch, vet inte varför Gboard inte kom fram när jag sökte först, men det är ju visst tillgängligt via Play-butiken. Gick fint att byta till röstinmatning på svenska :) Fick starta om klockan efteråt då den låste sig på "initierar" vid talinmatning efter att den laddade ned språkpaketet, men därefter fungerade det utmärkt.
     
    Last edited: 22 aug 2021
    power650, DanielÖ, Modelg och 5 andra gillar detta.
  6. cudajo

    cudajo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2009
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Kan nu bekräfta att ovanstående workaround även fungerar med Telia (företagsabonnemang i mitt fall) som operatör. Telia kan inte erbjuda någon QR-kod för e-sim till klockor, varför en Samsung-mobil behöver användas vid setup:en.
    Jag kör med e-sim i min mobil och genomförde det hela utan att göra någon backup/restore av klockan (då jag ändå alldeles nyligen hade varit tvungen att återställa klockan).
    Vid den slutliga återställningen av klockan fick jag aldrig någon information/fråga om jag ville återställa mobilavtal eller ej som ovan skärmdumpar visar, så var lite osäker på om det fortfarande skulle vara kvar när jag kom tillbaka till min ordinarie Pixel 4 för setup. Men avtalet kändes av automatiskt, och den berömda (och ursprungligen saknade) "next"-knappen dök upp och gick att trycka på även i Galaxy Wearable-appen på min Pixel 4!
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fint! Har lagt in att det fungerar med Telia nu också. Man kan ju tycka att det borde fungera med Tele2 och Telenor också. Vi får sedan se om Comviq presenterar eSIM vid månadsskiftet, för då borde det även fungera med dem.
     
    cudajo gillar detta.
  8. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    AxxT och bernard gillar detta.
  9. Livsnjutaren

    Livsnjutaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Pixel 4A

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Pixel 4A
    Sitter och har en beställning på webhallen men nu när man läser att det klockan inte går ihop med TRE så blir det ju lite jobbigt. Kanske var menat att jag ska byta operatör då..

    Edit: Pratade med TRE kundtjänst och de säger att det ska gå att aktivera esim på klockan. Jag har inte fått min så kan inte testa. De skickade denna länk för hur man ska gå tillväga.

    Ställa in Galaxy Watch-anslutning | Tre Community.
     
    Last edited: 27 aug 2021
  10. Aramis

    Aramis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2009
    Inlägg:
    504
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Körde enligt denna metoden direkt och den anslöt och konfigurerades utan några problem alls, satte igång e-sim samtidigt via QR-kod (Telenor).

    Telefon: Huawei P30 Pro
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du en Samsung-telefon? Jag fick inte igång eSIM från Tre med Pixel 4, utan när man får upp rutan om mobilavtal går det inte att gå vidare. Fick byta till Galaxy S21 och aktivera eSIM där, för att sedan byta tillbaka till Pixeln, varvid det fungerade fint. Borde gå på nästan vilken Samsung som helst, så man kan ju försöka kidnappa en telefon från någon i bekantskapskretsen i värsta fall.
     
    Livsnjutaren gillar detta.
  12. Livsnjutaren

    Livsnjutaren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Pixel 4A

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Pixel 4A
    Nej ingen samsung här, har ägt men kommer nog ta ett tag innan jag testar igen. Har en Pixel 4a med esim från TRE för mitt privata och ett fysiskt sim från mitt jobb. Ska testa när jag får klockan ifall jag kan få den att fungera och sedan rapportera tillbaka. Tänker att om det inte går ska de på kundtjänst få äta upp sina ord.
     
  13. mynameisbird

    mynameisbird Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    har satt igång min watch 4 LTE mot min oneplus 8T, kan ringa utan problem med klockan men jag kan inte skicka sms med enbart klockan med Messages appen, är detta något som bara funkar med Galaxy telefon/samsung messages appen kanske ? Telenor är operatören jag använder
     
  14. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag lade in lite haxx så nu lirar EKG och blodtryck. Fick kalibrera med min blocktrycksmätare hemma och nu funkar allt.

    Bara eSim kvar med 3 =/
    Dock har jag ingen samsungtelefon någonstans förutom en gammal A-modell från svartvita tiden..

    Jag fick faktiskt upp någonstans där jag kunde beställa esim men jag minns inte vart.
    Just nu verkar den bara söka (man ska tydligen ha wifi av) men no luck so far.

    Hittar någon på något hur man gör kan Ni ju pipa till. Jag har Pixel 5.

    // A
     
    bernard gillar detta.
  15. Aramis

    Aramis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2009
    Inlägg:
    504
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Vad jag förstått det som så går det inte att smsa om inte mobilen är på och klockan är ansluten antingen via fjärranslutning eller wifi/BT.
     
    mynameisbird gillar detta.
  16. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Behövde du resetta något?
    Problemet är att min lur har eSim och jag vet inte om jag har lust att skicka runt det till alla telefoner omrking :P
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, nej, det är besvärligt. Tar man förvisso bara bort det efteråt (hela telefonen behöver ju inte återställas för den sakens skull, utan det brukar finnas ett särskilt menyalternativ enbart för att rensa eSIM:et i telefonen), så bör risken vara minimal.

    Det går kanske att luska ut vad som är unikt med provisioneringen för Samsung-telefoner. Förmodligen har de någon unik profil för klockan+X operatör som saknas på andra enheter, men var den ligger och hur den sedan skulle migreras är knepigare.
     
  18. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag menade klockan om den behövde en reset om man byter telefon.

    Ja, alltså, det borde ju kunna gå att ta reda på. Får väl ge mig på det vid tillfälle såvida ingen annan redan sitter och hackar runt med det :P

    // A
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, du kan dessvärre inte para om klockan med en ny telefon om du inte återställer den först, men precis som i telefonen finns ju en fristående inställning för eSIM-återställningen, så eSIM följer med om man inte aktivt väljert att ta bort det.
     
    holck gillar detta.
  20. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Enligt många så är felet hos operatören och inte att man har en icke Samsungtelefon.
    Förefaller ju vara att det går att komma runt problemet medelst en Samsung.

    Då jag även har mitt arbetssimkort isatt har jag provat och där, med Telia, får jag val att gå vidare i det hela.

    Så, Tre verkar behöva smisk.
     
    bernard gillar detta.