Diskussion: Galaxy Watch 4 med Wear OS - allmänt

Diskussion i 'Samsung Galaxy Watch 4 (Wear OS)' startad av bernard, 13 maj 2021.

  1. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Samsung Australia har tydligen svarat på något inlägg gällande Google Assistant om när det ska komma till Galaxy watch 4. Samsung svarade att man skulle hålla ögonen öppna på sociala medier och att den bör komma inom någon/några månader. Man kan ju hålla tummarna för att det ska stämma.
     
    Travolta gillar detta.
  2. Papaz

    Papaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ibland ser jag bilder i aviseringar (Facebook Messenger) men oftast inte, hur kommer det sig och hur får man det att alltid fungera? :ehm:
     

    Bifogade filer:

  3. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Kan det inte vara så att de behöver laddas in? När någon ringer på min Nest Doorbell får jag ingen bild direkt, men väntar jag ett par sekunder så laddas den.
     
    ASR och bernard gillar detta.
  4. Browex

    Browex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej behöver hjälp!

    Har en watch 4 och en Redmi note 10 pro sen innan att koppla tillsammans med. Vill få LTE att funka men verkar väldigt svårt. Någon som vet hur man får det att fungera? Kan va så att min telefon inte har esim men känns som det borde gå på något sätt? Trist om jag inte kan koppla den till esim. Klockan är LTE versionen.

    I galaxy wearable appen så får jag under "mobilavtal"

    "tele2 (Sweden) stöder inte mobilavtal för din klocka."

    Fick även hem en QR kod med brev från tele2 som inte verkar vilja fungera att skanna in på ett fungerande sett.
     
    Last edited: 5 jan 2022
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 759
    Mottagna gillanden:
    44 762
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du en Samsung-telefon du kan låna av någon för att testa aktivera det där? Efter att du aktiverat det kan du fabriksåterställa klockan och para ihop med din Redmi igen, eftersom eSIM kommer finnas kvar på klockan (dvs om du inte bockar i alternativet att ta bort det när du gör återställningen)
     
  6. Browex

    Browex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    Spelar det roll om det är en äldre Samsung? Kommer inte mitt sim va kvar på den telefonen jag lånar? Är det den lösningen som finns? Går inte att lösa med det jag har ? Tele2 själva menar på att det ska gå med vilken telefon som helst men ja dem kanske inte riktigt har koll heller.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 759
    Mottagna gillanden:
    44 762
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det virtuella SIM-kortet sparas på klockan sedan och är inte knutet till telefonen.

    Ja, det borde fungera även på en äldre Samsung.
     
  8. Billa

    Billa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2022
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jeg bruker samsung epost klienten som er på note 20 ultra. Jeg får notifisering på klokka, men uten lyd og vibrering. Alle andre apper jeg har tillatt varsler med lyd og vibrering. Flere som har dette problemet?
     
  9. Browex

    Browex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Konstigt att det bara skulle fungera på Samsung. Men ja dem kanske går mer åt det hållet som Apple.
     
  10. Örjan Lax

    Örjan Lax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Nån som uppdaterat wearable eller health-appen med nya uppdateringarna som kom till Android häromdagen?

    Har Huawei kopplad "bakvägen" med health-appen, men nu läser jag i recensionerna om någon som fått problem med uppkoppling efter uppdatering av wearable-appen. Blir lite nojig att Samsung rätt som det är får för sig att täppa till möjligheten att ansluta till icke Samsung-telefoner den vägen. Så undrar om någon uppdaterat utan problem?
     
  11. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Skulle inte förvåna mig om det sker först när Google släpper sin Pixel Watch. Kan nog matcha rätt bra timingmässigt med den beskrivningen också. :)
     
  12. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Kopplingen mellan de modifierade versionerna av Samsung Health Monitor på mobilen och klockan fungerar åtminstone för mig med senaste Watch4-pluginen till Wearable-appen. Har dock inte aktiverat synkning av blodtryck till Samsung Health så den biten kan jag inte svara på.

    Rent generellt tror jag inte att det är värt det för Samsung att aktivt försöka stoppa detta, då andelen användare som lägger energi på detta lär vara en väldigt låg andel av deras användare. Därmed kan de ju lyckas förstöra den omedvetet.
     
  13. Billa

    Billa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2022
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ingen som har vært borti dette?
     
  14. Örjan Lax

    Örjan Lax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag chansade och uppdaterade och det gick utan problem som tur var.

    Wearable-appen är ju medvetet låst för åtminstone Huawei-telefoner och, som jag förstått, andra androider. Det har Samsung bemödat sig att se till i programkoden.

    Som tur är kan man ju (än så länge)komma runt det med Health-appen. Min farhåga var att Samsung skulle bemöda sig med att täppa till även den möjligheten med programkod.

    I uppdateringsinformationen för Wearable-appen står typ "Fix for update error on non Samsung devices" vilket är en konstig formulering om de redan låst ute andra mobiler än Samsung. "Fix" I det här fallet hade ju kunna vara att de "rättat till" (tagit bort) möjligheten för andra mobiler att kunna uppdatera/installera appen i linje med deras ansträngning att låsa ute annat än Samsung.
    Men kanske är jag bara nojjig i onödan.
     
  15. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Tyvärr inte.

    Skönt att det funkade. :)

    Nej, Galaxy Wearable-appen och tillhörande plugins är inte begränsade till Samsungs enheter. Tvärt om krävs dessa för att kunna använda Samsungs hörlurar, smartklockor, etc. Problemet med Huawei är i så fall troligen på grund av avsaknaden av Google Play Services eller liknande.

    De komponenter relaterade till GW4 som är begränsade till Samsungs enheter är enbart Samsung Health Monitor. Sedan finns det vissa funktioner som bara är implementerade för Samsung-enheter (synk av Do Not Disturb och konfigurering av eSIM), troligen för att de krävde OS-ändringar på Samsungs sida.
     
  16. sterby

    sterby Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur gjorde du för att få se bilder från Messenger? Jag ser endast bilder från mms.
     
  17. jliljeha

    jliljeha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tele2 Företag
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 Företag
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Hur fungerar det nu efter att klockan fått lite uppdateringar - funkar pulsmätning stabilt? Hur lång tid behöver man ladda varje dag?

    Behöver ersätta min gamla Huawei Watch 2 vars laddare är trasig och kan inte bestämma mig för om jag ska fortsätta köra med Google Wear eller hoppa på Garmin istället och slippa ladda hela tiden. Min fru har en Fenix 6

    På Huaweiklockan har jag använt Ghost Racer som träningsapp (springer i princip varje dag) som loggar i Strava, Matlistan för inköpslistor (även om jag numera nästan inte handlar i butik) och Youtube Music. Utöver det mest notifieringar och som klocka förstås. Musiken känns lite bökigare att lösa med en Garminklocka tyvärr eftersom jag inte vill köra någon annan musiktjänst.

    Har Samsungtelefon och ska kunna få esim till LTE-klocka på jobbabonnemanget.
     
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    2490 för en Galaxy Watch 4 44mm på Netonnet. Fick ett infall och slog till. Har man två telefoner kan man ju ha två klockor också och variera lite, var planen. Den är dock redan nerpackad och ska tillbaka på öppet köp.

    Är inte alls imponerad av Wear OS. Jag tycker att tidigare Samsungklockor med Tizen har varit både snabbare och operativsystemet har känts mer finslipat. Saknar de gamla urtavlorna från Tizen. De har försökt återskapa dem i Wear OS men fonter och design är skev och känns inte alls lika bra.

    Sen kan jag verkligen rekommendera er som funderar på denna klocka att slå till på Classic. Den snurrande bezeln behövs för att interfacet ska kännas bra att använda.

    Min Pixel 6 Pro drog väldigt mycket mer batteri med klockan ansluten och jag hann dessutom få ett par disconnects som jag märkte först när det inte fanns nån notis-ikon på klockan men det fanns nya notiser på telefonen.

    Jämfört med Apple Watch känns mjukvaran och integrationen med telefonen som ett skämt ärligt talat.

    Det enda positiva jag kan säga är att jag föredrar den runda klockdesignen. I övrigt är byggkvaliteten inte i klass med ens den billigaste Apple Watchen - Watch 4 känns plastig och billig. Här är Classic-versionen bättre. Men för priset är det helt ok.

    Skärmen såg bra ut men jag saknar den mer ljusstarka Always On Display som Apple Watch har.

    Högtalaren i Apple Watch är också mycket bättre när man behöver ringa med klockan.

    Så överlag är min rekommendation att undvika denna. Jag skulle hellre köpa en Tizen-modell även om den kanske inte har samma livslängd som de nya WearOS-modellerna.
     
    bernard gillar detta.
  19. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    corb06 och helevorn gillar detta.
  20. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 427
    Mottagna gillanden:
    902
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    bernard gillar detta.