Diskussion: Galaxy Watch eller Garmin Fenix 5

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av HaldeRex, 5 jun 2019.

  1. HaldeRex

    HaldeRex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Hej på er! Ska uppgradera min Garmin Forerunner 235 och väljer mellan en Galaxy Watch 46mm och Garmin Fenix 5 (inte Plus) som ligger på ungefär samma pris. Tänkte höra om någon annan gjort samma val och hur ni resonerat? Kanske någon som använt båda?

    Använder min nuvarande klocka för aviseringar från telefonen (Galaxy S9) samt för GPS och pulsmätning till Strava när jag cyklar och springer ("glad motionär", inga jättekrav på noggrannhet men uppskattar kontinuerlig data utan avbrott).
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 741
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det handlar nog mest om hur smart klocka du vill ha. Galaxy Watch har helt klart ett större utbud av appar och en mer högupplöst skärm samt ett mer sofistikerat touch/swajp-vänligt UI som gör att den lämpar sig bättre för att köra appar på.

    Strava har en app till Tizen OS som Galaxy Watch kör, så det skall inte vara några problem om du vill lämna telefonen hemma och endast springa med klockan på dig.

    Du får som en bonus Samsung Pay-stöd med Galaxy Watch. Å andra sidan erbjuder Garmin "Garmin Pay", men jag tror inte Fenix 5 har Pay/NFC-stöd? Här står bara 5S och 5 Plus Garmin | Garmin Pay

    Samsungs apputbud är lite svårare att hitta en förteckning över, men du kan se Garmins här: Fenix 5 apps: Connect IQ Store | Free Watch Faces and Apps | Garmin
     
    HaldeRex gillar detta.
  3. UIJ

    UIJ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    53
    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Apple Iphone 13 pro max
    Telefon 2:
    HTC One (M7) (M9)
    Telefon 3:
    HTC Desire
    Platta:
    Ipad pro 2020
    Jag använder min Samsung Watch som dig och är nöjd. Pulsmätning fungerar så väl man kan förvänta sig, gps inga problem alls. Bra batteritid. Om jag ska säga något negativt så saknas lite träningsformer till strava i klockan. Typ simning. Eller så har jag inte lyckats lista ut hur man får dit dem bara.

    Jag har själv inte testat Garmin'en men syrran har en sån, visserligen 5 plus, och verkar nöjd. Min känsla är att den är lite vassare vad gäller träningsdelen men att Samsungen är bättre i övrigt.

    Jag ångrar åtminstone inte mitt val. Samsungen ser lite bättre ut i mitt tycke också.
    Tufft val! :)
     
    bernard och HaldeRex gillar detta.
  4. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 359
    Mottagna gillanden:
    738
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Har båda, fenixen har jag endast för att det är en tåligare klocka.
    Jag har Sapphire versionen.

    Galaxy Watch är en klocka som är mkt modernare i sitt UI och med möjlighet till fler appar. Jämför man dem rakt av så är fenixen rena stenåldern.
     
    bernard och HaldeRex gillar detta.
  5. madchild

    madchild Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Jag har en Fenix 5 sapphire och är vädligt nöjd med den.
    Mina kriterier för valet av klocka var:
    Bra batteritid
    Stryktålig
    Klara enklare smart watch funktioner. Typ aviseringar.
    God funktionalitet med Strava.

    Detta klarar Fenix 5 utmärkt.

    Som Maccis skrev så är dock Fenix UI stenålder jämfört med Samsung Watch.
    Samsungen klarar ju dessutom av att göra en hel del saker som Fenix inte kan.
    Ex kan du svara på samtal direkt genom klockan och prata genom klockans inbyggda mic.

    Det är helt enkelt upp till hur mycket du vill kunna göra med din klocka..

    Det generella rådet som man ser på nätet är att om du vill ha en träningsklocka med lättare smart watch funktioner = välj Fenix 5.
    Vill du ha en smart watch med lättare träningsfunktioner = välj Samsung Watch.

    Om du har budget kan jag rekommendera Fenix 5 Plus Sapphire. Den är lite rappare i UI samt har en del features som den vanliga Fenix 5 saknar.
    Bla. inbyggda kartor och Garmin Pay.


    Dock så har jag börjat se rykten om Fenix 6.
    Så det kanske är den modellen du ska vänta på :P
     
    Last edited: 16 aug 2019