Diskussion: Galaxy Z Fold 5 - allmänt

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 5' startad av Swedroid, 26 jul 2023.

  1. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    523
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Ja då tycker vi väldigt olika. Kameran på en fold 4 kommer inte ens i närheten av s23U eller en 14 PM.
    Såg direkt en stor skillnad i kvalitén i bilderna både på bakre och främre kameran.
    Men visst allt är relativt men kul att du är nöjd med den. Dom borde ha satt in samma kameror åtminstone från S22U eller gärna från S23U det är endå deras absolut dyraste Mobil.
    Skulle jämföra kameran på fold 4 mon en S20 eller kanske en S20U inte bättre än dom.
    Kameran är en viktig del i dagens mobiler och därför så bör dom satsa på bra kameror. Tror en del blir avskräckta då det ej uppdateras.
    Tror inte fold 5 kommer sälja lika bra som tex fold 4 gjorde.
     
    kissidor och poipen gillar detta.
  2. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag må ha en fold 3, men kameran är jag i vilket fall inte direkt beroende av. Men så har jag en Sony A7R som jag använder när jag verkligen behöver. Med andra ord, den duger. Hade iofs stora förväntningar på Sony Pro-I, men det föll ju platt det med....
     
  3. Jedimaster

    Jedimaster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2014
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    71
    Telefon:
    Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Telefon 3:
    iPhone 5SE - Jobbets
    Den håller måttet när det kommer till batteriet trots sin stora skärm, inte i nivå med 14 Pro Max eller s23 Ultra men är ju inte mycket som är.
    Liten förbättring över Fold 4 i samma test. (Förra året)


    View: https://youtu.be/jRy2PCjSHMQ
     
    night77 gillar detta.
  4. wille1504

    wille1504 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Zopo 3X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Zopo 3X
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 520
    Det är ju inte så att Samsung vill ha sämre kameror i fold, utan anledningen är ju att det inte är fysiskt möjligt att klämma in vilka linser som helst. Skulle de använda S23 Ultras linser rakt av skulle det ha blivit en kamerabump utan dess like. Som jag har förstått det är tjockleken anledningen till att alla folds har sämre kameror än vanliga flaggskepp
     
  5. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    523
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Jo så är det men det finns foldables med bättre kameror med. Och skulle man gå ner i tjockleken men välja en mindre bump så tror jag nog att folk väljer det.
    Kolla på tex S23U den är inte mycket tjockare än en fold 4 och väldigt liten bump så klart det går. Ska man prioritera bort något som folk vill ha så blir det svårt i längden. Kameror blir bättre och bättre på vanliga mobiler och då foldables kommer förmodligen leva kvar länge så måste man oxkså se över möjligheterna till att faktiskt se över denna möjlighet till bättre kameror.
    Iaf mina 2 cent
     
  6. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Lite klurig blir jag när ni nu diskuterar kameratjocklek... Foldchar två volymer, det borde gå att få i typ dubbelt så mycket batteri? Jag mensr Fold är ju dubbelt tjock, och visst gångjärnen tar plats på ena långsidan, och de dubbl skärmarna på ena halvan tar säkert sitt i anspråk. Men onekligen finns väldigt mycket mera innervolym än en icke foldable
     
  7. BillyJoeBob

    BillyJoeBob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Det känns verkligen att den är både lättare och tunnare jämfört med Fold 4. Nu är det faktiskt rätt behagligt att hantera den.
    Riktig homerun denna gång i mina ögon.
    Kamerorna bryr jag mig inte så jättemycket om. Tycker de är helt okej ändå.
    Det är allt det andra som är riktigt premium och bara funkar.
    Ska bli intressant att se batteritiden om någon vecka.
     
    Bamsefar, Hatsune Miku och poipen gillar detta.
  8. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag är sugen på en Fold 5 men tyckte 4:an var för tung. Känner du verkligen skillnaden på 10 gram?
     
  9. BillyJoeBob

    BillyJoeBob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Jag hade också Fold 4 förut och 10 gram låter inte som mycket men det gör skillnad, speciellt när du håller i den längre stunder.
     
    Last edited: 2 aug 2023
    easycure1974 gillar detta.
  10. Addehd

    Addehd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Fick min fold 5 ikväll och är redan förälskad. Dock undrar jag över skärmskyddet. Ska det se ut såhär högst upp?

    20230802-185007 hosted at ImgBB
     
  11. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    523
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Det tror jag inte. Inte på fold 4 iaf ser ut som man skurigt snett.
    Ja jag var med sugen på en fold 5 men återigen alldels för lite ändrat och på tok för dyr Mobil för så lite förändringar.
     
    katho och night77 gillar detta.
  12. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    654
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Z Fold 6 | 15PM | 14 |

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Z Fold 6 | 15PM | 14 |
    Telefon 2:
    Iphone 14
    kissidor gillar detta.
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 244
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    sådärja, då är man hyfsat uppgraderad nu med tab s9, watch 6 classic och till sist även fold 5 :). jag har intalat mig själv att jag fick köpa ALLA dom grejorna för att jag fyller år om ett par veckor :P:o.
    nej men det blev ju inte fullt så blodigt som man skulle kunna tro ändå, efter benifyrabatter och inbyten.

    jag hade fold 4 ett tag förra året och älskade verkligen innerskärmen, men jag körde fortfarande iPhone som min huvudlur då och det blev inte jättesmidigt att släpa runt en pro max och en fold 4 - det kändes helt enkelt inte värt det. nu går jag all in på fold 5 att den ska ersätta min s23 ultra, och det som kommer att bli avgörande är hanterbarheten och att kamerorna är acceptabla. jag behåller dock ultran så länge.

    det har inte varit så bra förutsättningar för fotografering den här helgen, så det kan jag inte uttala mig om än. men hanterbarheten verkar kunna funka riktigt bra faktiskt. jag märker också att jag mycket väl kan använda den yttre skärmen, det funkar prima till enkla snabba saker som tex att blippa betalningar och hämta ut postpaket och svara i telefon - och faktiskt till min förvåning så gillar jag att den är så smal då.

    och som jag minns upplevelsen av 4:an så inbillar jag mig att jag tycker att den här känns lite lättare och lite tunnare. det är den ju också, men med betoning på lite, och man undrar ju om man egentligen kan känna av så små skillnader? men jag tror faktiskt att man kan det. den känns hursomhelst inte jobbigare att släpa runt på än ultran eller en iPhone pro max, och det måste man ju ge godkänt för!

    vecket då... jag störde mig inte på det i f4 heller, men jag antar att de som gjorde det inte skulle tåla det nu heller för det känns ju jättetydligt om man är just där och petar. och det syns även jättetydligt om man vinklar skärmen på vissa sätt - men inte om man håller den som man gör för att titta på själva innehållet istället för att leta efter veck.

    samsungs eget skärmskydd till frontskärmen har fö fått en förbättrad applicering - jag vet inte hur många såna där jag brände till fold 4 men det här gick riktigt hyfsat. skalet jag köpte Galaxy Z Fold5 Clear Gadget Case Transparent | Samsung Sverige var ingen hit däremot - ringen gick inte att rotera 360 grader utan hade bara två lägen och det läget som jag tyckte jag behövde gick förstås inte. dessutom byggde den löjeväckande mycket, bättre att jag limmar på en ringhållare på ett vanligt skal isf.

    jag hade problem i några appar först vilket förvånade mig eftersom det funkade hur bra som helst från start i f4, men jag hittade till slut inställningarna som löste det. (det var några spel som visades i "helskärm" vilket gjorde att vissa funktioner blev oanvändbara för att de hamnade utanför skärmen. när man ändrat bildförhållandet till 4:3 funkade de som de skulle. men det här problemet uppstod alltså inte i fold 4 så jag antar att den hade andra standardinställningar för detta).

    sen hade jag också bestämt att den här gången ska jag bita i det sura äpplet och använda samsungs egen hemskärm, eftersom nova inte hanterar folds så bra. det blev ju mycket och tidskrävande meckande för att få till nåt fungerande istället för att som man brukar bara återställa en kopia från nova, men nu är jag väl ganska nöjd iaf. och telefonen görs nog klart mer rättvisa såhär.

    batteritiden kommer ju givetvis inte att matcha ultrans. men "bara ok" batteritid funkar för mig, jag har lättåtkomlig laddning nästan hela dygnet. men däremot hade jag önskat en snabbare laddning. ultran laddade jag i bilen på väg till jobbet varje morgon och det räckte gott, det kommer inte att räcka för den här. men det kan inte klassas som ett problem.
     
    Franke, R3b0rn, bernard och 3 andra gillar detta.
  14. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    523
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Någon kör trådlös laddning på sin fold 5 hur funkar det? Tänker på blir den snabbt varm osv
     
  15. gremlingswe1

    gremlingswe1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    De värderade min fold 4 till 2110 kr..

    Allt är i bra skick förutom den plasten vid stora skärmen som har fått luftbubbla och skulle kunnat bytas ut gratis av samsung, då jag inte har gjort detta tidigare på min fold

    Justerat inbytesvärde: 2 110 kr
    Inbytesvärde under kampanj: 0 kr
     
    Last edited: 10 aug 2023
  16. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Såg att GSMArena släppt ett test till Fold5 (och Flip5 för ett par dagar sedan), och ser att deras s.k. endurance test gått från 101h på Fold 4 till 95h på Fold5 (notera också att Fold 3 som jag har låg/ligger på 75h). Hmm....
     
  17. Gambit

    Gambit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Är det något förapplicerat skärmskydd på frontskärmen?
     
  18. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 244
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Nej tyvärr, det slutade de med redan vid fold 4 :(. Så nu får man om man är lika kass på att applicera skärmskydd som jag lägga ut typ en tusing innan man får till det. Tyvärr funkar många i härdat glas inte med ramen för frontskärmen i de skal som finns
     
    bernard och Gambit gillar detta.
  19. BillyJoeBob

    BillyJoeBob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Då kör vi första uppdateringen till Fold 5.
    Verkar dock bara vara en tråkig säkerhetsuppdatering, men det är fan på tiden.
     
    bernard gillar detta.
  20. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 310
    Mottagna gillanden:
    2 436

    MINA ENHETER