Gammal bild dyker upp

Diskussion i 'Allmänt' startad av UntitledX, 24 maj 2018.

  1. UntitledX

    UntitledX Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Behöver er hjälp med att förklara detta;

    Om i princip alla bilder raderas från en android. Är det möjligt att endast en gammal raderad bild kan dyka upp på nytt i telefonen efter en systemuppdatering?

    Ursäkta för min okunskap ✌️
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Låter nästan som att en bild i sådana fall blivit synkroniserad till exempelvis Google Photos eller någon annan molntjänst, och sedan dykt upp i telefonen den vägen? Hur tog du bort bilderna och fanns någon molnlagring aktiverad? Dels brukar tillverkaren ha någon egen typ av molnlagring och sedan finns ju Google, Dropbox etc.

    Tekniskt sett skall det inte kunna ske. En systemuppdatering skall inte leda till att raderade filer återskapas.
     
    acr gillar detta.
  3. UntitledX

    UntitledX Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Molnlagring finns. Bilden raderades från telefonen. Men borde jag inte aktivt behöva plocka ner bilden från Google för att den ska dyka upp i telefonens galleri? Här bör tilläggas att jag vid samma tillfälle tog bort ett 20-tal andra bilder. Skumt att bara en bild nu dykt upp.
     
  4. RobotoX

    RobotoX Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är på en OnePlus 5 med OxygenOS.
    Möjligheten att aktivera pararella appar är ju inbyggt i systemet.
    Grejen är att jag vid nåt tilllfälle flasha om ROMn (XXX No limit).
    Så en klassisk fabriksåterställning är aldrig gjord, utan "internal data" har alltid lämnats orörd.

    Vid en ominstallation/uppdatering av ROM:en så dyker skräpfiler upp, bland annat bilder från pararella appar. Jag kan radera bilderna, men vid nästa ominstallation/uppdatering finns de där igen.

    Jag gissar på att de beror på pararella appar och den sandbox-miljö OOS skapar. Och att rättigheterna för sandbox-miljön försvunnit efter omflashning så därför raderas inget permanent.

    Men telefonen är rootad och har filhanterare, så inga problem att köra över systemet. (Vet dock inga galleri appar som ger root-möjligheter vid radering av filer). Men var lagrar OOS sin sandbox-miljö? Någon som vet?