Går det att redigera färdiga appar?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av huskul, 22 apr 2010.

1. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    551
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
  2. kenzo

kenzo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan nog bli rätt svårt om du inte har tillgång till källkoden och med tanke på ett det är en betalapp så brukar de nog sällan sprida den speciellt publikt. (Okvalificerad gissning)

3. jonasl

jonasl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Visst går det, men det är kanske inget man ger sig på direkt om man är helt grön på både programmering och Androids innanmäte (vet inte hur erfaren du är på någon av dess). Ett exempel där jag gjort just detta (ändrat en "färdig" app) är min mod av HTC's tangentbord (https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=5600).

Kortfattat så går det till så att man dekompilerar programkoden till assemblerkod för Androids java motor Dalvik. Sedan ändrar man om efter behag och kompilerar om alltihopa. Sedan signerar man och installerar. Eftersom du inte kan signera med original certifikatet (det håller utvecklaren hemligt) så måste du avinstallera originalet innan du kan installera modden.

Verktygen för dekompilering / kombilering heter baksmali / smali (Google vet var). Ett mycket bra verktyg för ändamålet är apktool. Det automatiserar mycket av det jobbiga i hela processen och har baksmali / smali inbyggt.

Om du vill så kan du skicka ett PM så kanske jag kan kolla på det vid tillfälle.

4. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Ett enkelt sätt är att (om appen har en egen png för statusbar-ikonen) göra den genomskinlig, så syns den i alla fall inte (även om den fortfarande kommer att ta upp plats).
    Kräver ingen omkompilering, men du måste signera om för att det ska funka, och Market-uppdateringar kommer inte att fungera.
    Bör också gå att lösa med MetaMorph

/Mats