Går det att tjäna pengar på androidappar?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av xtreme, 6 augusti 2010.

1. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har läge ställt mig frågan fall det går att tjäna pengar på att sälja androidappar. Naturligtvis går det men jag menar rent generellt och pratar inte om navigationsprogram och liknande där det finns finns stora företag bakom utan snarare småprogram som säljs för ca 1-2 dollar eller liknande. Har fått fått för mig att androidanvändare är gärna vill ha mkt gratis än om man ex jämför med iPhone-användare som kan tänka sig betala 1 dollar för ett program utan problem. Läste även nyheten här på swedroid "Utvecklare vittnar om utbredd piratkopiering – störst där betalapplikationer saknas" vilket också är ett problem. Dessutom finns det många liknande gratisvarianter till betalappar för android som många väljer trots att de kanske inte är riktigt lika bra, men nästan.

Kort sagt, tror ni det går att tjäna pengar (pratar då om mer än 10 dollar i månaden, dvs inga fickpengar men inte att man blir miljonär på en app) på att utveckla för android? Finns det ngn statistik på någon som utvecklat en populär mindre betalapp vad de dragit in?

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

Så länge Google inte tillåter att vi tar betalt när vi säljer via deras market så är frågan ganska hypotetisk. Att sälja via andra kanaler är nog svårt.

3. Tympanon

Tympanon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du kan ju tänka att du bor i USA, och se det ur det perspektivet.

4. JerryJ

JerryJ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är en intressant frågeställning.
    Jag tror att om ex Spotify hade tagit ca 10 kr för att ladda ned sin app så hade nog folk betalat. Dock är detta ett större projekt men inte gigantiskt.

5. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Så länge du riktar dig till marknader där market är öppen för betalapps och gör reklam för dig på deras inhemska/internationella forum tror jag att det finns en klar möjlighet.

Att inrikta sig på svenska kunder är nog dömt att misslyckas i dagsläget.

6. xtreme

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Själva appen är kanske inte så stor men med tanke på alla avtal med musikindustrin etc är det ett stort projekt ;)

7. xtreme

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Men kan jag som utvecklare lägga upp betalapps på market? Har fått för mig att vi svenskar varken kan ta betalt eller betala för apps på market. Eller är det så att vi kan ta betalt fast inte köpa?

8. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som svensk utvecklare kan du varken köpa eller publicera betalapps på market. Möjligen kan man kanske registrera sig i något annat land på något sätt.

Jag tror inte att Android-användare skulle vara mer snikna än iPhone-användare, men kan man varken köpa eller sälja apps i stora delar av världen så faller det ju lite där...

9. Joppeflopp

Joppeflopp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Nu är det förvisso så att spotify tar 99 kr/månad för att applikationen ska ha någon funktionalitet

10. JerryJ

JerryJ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är sant men jag tror ändå att om de tog en liten kostnad + 99kr/mån så hade nog fortfarande folk köpt det.
    Ville bara ge ett exempel på en app som man antagligen skulle kunna ta betalt för.
    Så det finns säkert något mer att komma på som man kan ta betalt för.