Går ej att installera SDKn

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by spiderpig, Dec 19, 2011.

1. spiderpig

spiderpig Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,
    Jag försöker installera utvecklingsmiljön för Android men stöter på problem som jag hoppas att ni kan hjälpa till med

Jag följer instruktionerna på den här sidan: Installing the SDK | Android Developers

Jag har installerat Java, Android SDKn och Eclipse enligt instruktionerna men när jag startar Eclips så får jag felmeddelandet SDK Platform Tools component is missing! Please use the SDK Manager to install it” samt [2011-12-19 13:14:24 - DDMS] DDMS files not found: C:\Android\android-sdk\platform-tools\adb.exe. Jag har SDKn installerad I C:\Android\android-sdk men det finns ingen katalog där som heter ”platform-tools” finns en som heter ”platforms” och en som heter ”tools” I katalogen som heter tools så finns det inte heller adb.exe men det finns en textfil som heter "adb_has_moved" med texten "The adb tool has moved to platform-tools/

If you don't see this directory in your SDK,
    launch the SDK and AVD Manager (execute the android tool)
    and install "Android SDK Platform-tools"

Please also update your PATH environment variable to
    include the platform-tools/ directory, so you can
    execute adb from any location.
    "

men det hjälper inte så mycket för jag har ju redan SDKn installerad (rev 16) och när jag går till SDK Managern så finns det inget mer jag kan installera.

Hoppas någon vet hur jag skall lösa det här så jag kommer igång.

Tack på förhand

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Har du kört SDK-managern eller vad den heter?
    Jag antar att du bara har installerat sdkn men inte laddat ner de olika paketen som du behöver.
    Det du är ute efter är alltså:
    http://developer.android.com/images/sdk_manager_packages.png

Edit: Mer läsning finns här: http://developer.android.com/sdk/installing.html (Kolla Step 4)

Har du kryssat för Display update och säker att du är inne i fliken Available packages?

Last edited: Dec 19, 2011
  3. spiderpig

MINA ENHETER

Hej
    Ja det ser ut som att det jag behöver är det som heter "Android SDK Platform-tools", men det ser inte ut som att det finns någon möjlghet att intallera det trots att jag följer instruktionerna Installing the SDK | Android Developers step 4 för i mitt Eclipse finns det finns inget under Windows så heter "Android SDK and AVD Manager" som det visas på bilden utan det finns något som heter "Android SDK Manager" och något som heter "AVD Manager" så jag kan inte följa instruktionerna på sidan.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Kolla i mappen där du installerade SDKn efter SDK Manager.exe

5. spiderpig

MINA ENHETER

jo SDK Managern kan jag starat (antingen från startmenyn eller från Eclipse) men det enda jag kan välja att installera där är det som heter "Android SDK Tools, revision 16" men jag kan inte klicka på "Install" knappen som är utgråad för jag får felmeddelandet "This package depends on 'Missing Android SDK Platform-tools, revision 9' och det är ju det jag vill installera men jag vet inte hur jag skall göra det.

Känns som ett jättekonstigt problem för det måste ju finnas 1000 tals personer som försöker installera det här varje dag och följa instruktionerna på hemsidan så det borde fungera...:ehm:

6. spiderpig

MINA ENHETER

Problem löst! :)

Fungerade ifall jag installerade utanför företagets nätverk, någon säkerhetsinställning som gjorde att jag inte kunde ladda ner alla delar jag behövde.