Går visst bra för SONYs mobildivision

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av dragontrumpetare, 2 nov 2012.

1. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Lite konstigt att ingen sida mer än just (förstås) Xperiabloggen som har skrivit om att Sony tuffade på så bra i försäljningen att de just nu denna månade ligger efter Apple på antalet sålda lurar. Detta är lite lustigt tycker ja när t ex 3 inte har några Sony lurar alls som är värda att ens nämnas... hehe. Men visst de övriga säljer ju fortfarande Sony lurar, men iallafall. Jag har iallafall på sista tiden fått en känsla av att Sony inte riktigt är med i försäljningslistorna längre i Sverige. Så börja fundera om inte detta med att Ericsson försvann ur bilden har gjort svenska mindre benägna att köpa just Sony lurar, medan resten av världen snarare tänker tvärtom?

IDG är väl vad jag sett ensamma om att ens nämna SONY kvartalsslut och de var ju inte nådiga. De skrev ju att det var nattsvart och storförlust. Men ingenting om hur bra mobildivisioner faktiskt verka gå just nu hos Sony.

Last edited: 3 nov 2012
  2. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

jo Du har rätt när du säger att många fler ratar Sony bara på grund av att det svenska Ericsson inte finns kvar och det tycker jag är riktigt synd

3. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ja, för nog har man ändå märkt att Sony blivit mer öppna som jag ser som tack vare Ericsson-delen, även om man samtidigt sett en motreaktion (tycker jag nog). Så tyvärr tror jag att det är resten av världen som nu känner igen Sony och möjligt inte gjort detta när de hette Sony Ericsson. Medan vi I sverige snarare anser att Sony har gjort bort sig för tid och otid. Tror ärligt talar att Sony har relativt taskig rykte överlagt i nordiska länder. När IDG skrev sitt "Chocksiffror"-artikel så var det ju många som tyckte att det var skitbra. Bort med företaget, och så går de igenom allt detta med rootkits o s v. Något som Sonys mobildivision snarare inte jobbat med. Men resten av världen såg ju snarare Ericsson som något tok det svaga kortet. Så det verkar ju onekligen som att Sony går ner i Norden och upp i resten av världen. iallafall tills folk märker att Sony Ericssons anda börja synas i resten av företaget. Mer öppet, mindre inlåsning.

4. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Fast Tre har ju även plockat bort HTC och LG helt och hållet.
    De tog inte ens in Note II heller.

5. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Förlåt, en liten grej bara. Varför skriver du varumärken med stora bokstäver? När man läser känns det som du skriker varumärket varje gång det förekommer. Smått jobbigt att läsa.

6. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hehe, du har rätt. Skriver det av bara farten. Antar att jag gör det för att Sony skriver sin logo med stora versaler... sorry. Skall fixa det. :-)

Sant... vilket är lustigt. De har i princip bara iPhones, och billiga lurar och 1 riktigt bra lur i SGSIII. Fast 3 har sagt att Xperia V är på g.

7. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Intressant, trodde Sonys mobilförsäljning globalt gick halvtaskigt, tyckte mig läsa det för nåt halvår sen.

Att vi är patriotiska råder det ingen tvekan om. Ericsson och sen Sony Ericsson har helt klart sålt mer i sverige än nån annanstans, procentuellt sett till folkmängd alltså, enbart pga den svenska patriotismen.

Gissar bara ovanstående och har ingen som helst källa :-)

Däremot så kan ni om ni söker se att Nokia regerar totalt i Finland, även på smartphones och då gäller det ju wp. Regerar var fel av mig, dom har sålt som satan sen Nokia kom tillbaks.

Så visst fan finns det en patriotism inom detta.

Huruvida Sony vunnit på att släppa tillägget Ericsson vet jag inte men det är mycket möjligt för en stor del av köparna är tydligen märkestrogna, fanboys/quinns eller vad man nu vill kalla dem.

Bara en tanke.

Sgs3 via Tapatalk

8. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Anledningen kan väl vara att sony skiter ut telefoner så det finns så många olika sony att välja på att folk slår till på en (stora, små, billigare och lite dyrare t.ex.)

Jag tycker att det är tråkigt att de bara släpper nytt hela tiden istället för att uppdatera modellerna som är släppta.. Kommer nog aldrig köpa annat än nexus i framtiden.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

9. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Ingen skillnad mot hur det var på SE tiden med andra ord. ;)

10. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Lustigt att alla skall hacka på att Sony släpper lurar... haha. De släpper ju fankens färre lurar än Samsung. Men ja, orsaken är ju förstås att göra en telefon som funkar för olika målgrupper. Vilket 3 kanske hade varit för lite. Detta är något som SONy behöver göra. Möjligen kan de minska på antalet modeller när de väl har vuxit till sig och tagit en mer rejäl del av tredjeplatsen och närmar sig andra platsen. Men jag vet att detta är lite ur topic, men vilka lurar borde Sony sälja då och vilka skulle de skippa?

11. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

S,P,U liknande modeller Flagskepp, mellansegment samt en budgetlur, möjligtvis 1 eller 2 modeller extra som tar en viss del längre(typ Cybershot,walkman) liknande lurar.

12. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Snygga och vattentåliga mobiler som Xperia Go och V vill jag se mer av! hade vart nice med en High-end telefon runt max 4,0", och tycker att dem kan skippa att tillverka telefoner som Miro och tipo, tror inte att det är det som marknaden vill ha

13. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Jo kanske var fel av mig att klaga på att de släpper så många modeller i mitt inlägg. Skulle vara mer riktat mot att det tar tid att uppgradera dem. Det är Samsung snabbare på om jag inte är helt fel ute? Man kanske borde köpa Samsung då.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

14. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tja, de har ju precis gjort sig av med walkman och cybershort, men du menar dem som smartphones då eller? Men då är det ju lite så med 5 lurar så visst det kan ju funka. Men skall man sluta sälja förra årets lurar då också eller? För det är ju de som oftast blir budgetvarianten året efter? :-)

Mm... där ligger ju SOny helt klart bra till med sina 3-4 lurar därav Active är på väg att fasas ut. Men om Sony bara gör en lur på 4.0" så utelämnar de ju alla de som vill ha större lurar? Möjligen kanske de skall ha en lur på 4.6", 4,3", 4,0", 3.5", 3.0" och 2.5" Det och sedan skall det finnas en hållbar vattentät variant så då blir det ju 12 lurar likt förbannat hehe. De försöker som sagt nå så många de bara kan för att växa. VIlket i sig innebär möjligen mindre sälj på varje modell, men tillsammans så kan de ta marknadsdelar.

Ingen fara. klart du få klaga.... Men i sig så har ju ändå Sony gjort att många lurar har samma hårdvara, så det är ju därför de kan uppdatera de lurar med liknand hårdvara samtidigt. Så Xperia S och Acro S är ju i grunden samma lur och det finns ju flera sådana likheter. Så de tolv lurar i olika storlekar är ju mera 6 lurar egentligen, fast med en mer hållbar motpol. Ser ju onekligen ut så. De håller på med sådant mer under 2012 och började redan 2011 med sådant. Det tråkiga är förstås att det skall ta så lång tid med uppdateringar. men återigen Samsung har en stor fördel i och med att de är leverantör av hårdvara för Google i och med sina Nexus-lurar. Nu har även LG denna möjlighet att få mjukvara i förväg. Ärligt talat detta är ett system som jag måste erkänna är grymt orättvist mångt och mycket. Självklart borde Google släppa sin version direkt, men att de har rätt att släppa det några månader före eller något sådant. Men självklart skall alla i Android-ligan få samma chans tycker jag nog. Det som däremot är bra just denna gång är att LG-luren faktiskt bygger på liknande hårdvara som Xperia V och T vilket skulle kunna innebära mindre utveckling på drivrutinsidan eftersom de har syskonhårdvara. Eller har jag fel där tro?