Garanti beg. mobil?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av TeePee, 23 sept 2012.

  1. TeePee

    TeePee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har köpt en begagnad HTC One X här på forumet som är låst till TRE och vid köpet fick jag med ägarbeviset för telefonen.

    Min fråga är hur funkar det med garantier när telefonen är kopplad till en viss person genom ett abonnemang?

    Historia:
    Telefonen dog helt efter någon månad efter jag köpt den, gick då till Tre butiken för att lämna in den som ett garanti ärende, passa även på att nämna det kända antennproblemet. Inga problem de ville bara se ägarbeviset som jag hade. De ändra bara namnet på ärendet så jag skulle bli kontaktad när den vart färdig.

    Sen efter 3 veckor så kom den äntligen tillbaka, dock hade Anovo, gjort 5 nya fel på den, 1: Ett litet svart hack på sidan. 2: Bristningar efter kanterna (antagligen efter att de bänt upp den för att laga den). 3: Ett HÅRSTRÅ stack ut mellan skärm och skal, gick ej att ta bort med bara fingrarna så lät det sitta kvar bara för att visa hur dåligt de har behandlat min nya lur. 4: Led-lampan lyste mellan skal och skärm inte bara genom högtalaren som det ska göra. 5: Efter vänster sida vart det vågor på skärmen vid väldigt lätt beröring. Som tur var upptäckte jag allt detta i butik så personalen skämdes lite och skicka genast den till Anovo igen (sa att jag ville ha en ny lur men de mena att det måste Anovo bestämma).

    Så den här gången tog det nästan "bara" 2 veckor för att få den klar, och åkte direkt till butik för att äntligen få min telefon igen. Det jävla HÅRSTRÅET sitter kvar i kanten, trots att de hade bytt hela skalet, butiken skämdes ihjäl och jag vart skit förbannad. Anovo hade fixat alla felen förutom 2, Hårstrået och vågorna på sidan, nu såg vi även att glaset stack upp på vänster sida därav kanske det vart vågor men butiken skicka in den igen och sa att jag inte kunde få en ny lur då det är Anovo som gjort fel men de skrev ett argt brev till Anovo att så här får det inte gå till.

    Så nu åkte luren in en 3:e gång, tog ca 2 veckor igen, självklart så syna jag den direkt i butik och äntligen va hårstrået borta MEN vågorna var kvar, dock hade de blivit mindre men istället kunde man få fram dem på båda sidorna det gick inte innan.

    Så jävla less på skiten så jag krävde en ny telefon, då säger butiken att de måste göra en reklamation som tar upp till 48H, jahapp tänkte jag då får jag väl vänta den tiden då, får ett samtal från butiken nästa dag som säger att de måste ha ett ägarbevis, och otur som man har så tror jag det vart kvar i butiken när jag första gången lämna in den så jag fråga butiken ifall de hade hittat något sådant men de hade de ej, fick då kontakta personen som jag köpte luren från och be han gå in i en Tre butik för att få fram det, som tur var så gjorde han allt detta och idag fick jag det på posten. Skit glad som man vart åkte man ner för att köra upp det i arslet på dem, då säger butikspersonalen att de behöver ett papper på att den förra ägaren godkänner att jag är den nya ägaren och på så sätt får fullmakt över den. Jag blir helt ställd och undrar om inte ägarbeviset räcker men det skulle det inte göra enligt butiken. Han ber mig ringa till kundtjänst för att få det bekräftat.

    Arg som man vart så ringde jag kundtjänsten idag och fråga enkelt hur funkar det med garantier om man köper en begagnad telefon men som har fabriks garanti kvar, då sägen den personen det är ENDAST den personen som står för abonnemanget som kan lämna in telefonen för service då telefonen är kopplad till ett abonnemang och en viss person, blir helt ställd igen och frågar då kan man på något sätt göra en överlåtelse på bara telefonen? Får då svaret NEJ.

    Så nu sitter jag här skitförbannad och vill skriva av mig lite (ursäkta för ev. stavfel) och samtidigt fråga om det är någon annan som råkat ut för samma?

    Åker tyvärr utomlands en vecka nu men när jag kommer tillbaka får jag väl chansa på att den förra ägaren vill göra en egen "överlåtelse" och butiken inte pratar med kundtjänst så kanske jag får en ny lur endå, men med tanke på min tur i allt detta så lär de väll inte gå. :(

    Tacksam för svar om någon orkat läsa igenom allt. :)
     
  2. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har läst på Tres facebook att man ska skriva ett eget kvitto med namnen IMEI numret när man överlåter en telefon.
    att det ska räcka om man sen måste göra en reklamation. Så ring förra ägaren och be om ett skrivet kvitto där det står säljare, köpare, datum, telefonmodell och IMEI.

    För mig krånglade det när jag skulle lämna in en telefon på Phone house och det var min man som köpt telefonen. Då krävde de att han skulle lämna in den.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För att man egentligen ens ska kunna lämna in den på service så brukar man behöva en överlåtelse av telefonen med skriftligt godkännande från den förra ägaren - eftersom mobilen är registrerad på den förra ägaren.

    Att du hade sån otur med Anovo är väl inte jättekonstigt egentligen, men att de borde laga det som var fel direkt är ju en annan sak. Inget som egentligen är butikens fel.

    Så, se till att du får överlåtelsen från den tidigare ägaren, då ska det inte vara några problem längre. Om du har otur så kan telefonen behöva skickas in igen - men då för ett utbyte.

    Lycka till och hoppas att allt löser sig snart! :)
     
  4. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Nja Cammen3, där har du faktiskt lite fel. Garantin är aldrig personlig när det kommer till mobiltelefoner, garantin är "inbyggd" i telefonen så den som är ägaren av telefonen har rätt till garantin. Dock så är det så att reklamationsrätten som TS vill utnyttja är personlig och finns bara hos den ursprungliga köparen(spelar ingen roll om han skriver ett överlåtelsekvitto), oavsett hur man gör så kommer man aldrig förbi det där när man köpt mobilen begagnat. Även om urpsrungliga ägaren gör reklamationen så nekar dom då dom vet att han inte gör den egentligen..

    Var med om en exakt likadan soppa själv, köpte en HTC Desire begagnad, behövde skicka in den på lagning 4 ggr, sen ville jag göra en reklamation men eftersom jag inte var ursprungsägaren så hade jag inte rätten till att göra en reklamation enligt dem. Jag bråkade som utav bara helvette och han jag köpte telefonen gjorde personligen reklamationen men det hjälpte inte.. Till slut fick jag en utbytesenhet och då sa dom att jag hade jäkligt med tur som ens fick det.. Iförsig va mitt ärende hos TPH och de ska tydligen vara sämst på att behandla sina kunder men rätt är ändå rätt..

    Hoppas allt löser sig hursomhelst!
     
    Last edited: 23 sept 2012
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har förstått det så att kontaktar man tillverkaren direkt och skickar in den på service genom dem så är det telefonen som medföljer telefonen, men som återförsäljare har man inget ansvar att ta emot en enhet som inte är registrerad på den person som kommer in.

    Men det kan mycket väl vara fel :)
     
  6. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Kanske kan vara så, de jag pratat i butiker med säger att garantin följer med telefonen men de har ju inte alltid rätt i vad de säger haha :P

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  7. tysonayt

    tysonayt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Avarell_Dalton gillar detta.
  8. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Garanti gäller visst i andra hand när det kommer till mobiler, både tillverkare och återförsäljare bekräftar det..

    Skickat från min Transformer Prime TF201 via Tapatalk 2
     
  9. mb-dape

    mb-dape Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Nej, det är precis som Konsumentverket skriver, reklamationsrätten som är lagstadgad gäller endast för den ursprungliga köparen.

    Garantin gäller också bara för den ursprunliga köparen, om villkoren inte säger något annat. Garanti är inget som enligt lag måste finnas, därför bestämmer den som utfäster garantin (tillverkare eller återförsäljare) också villkoren. Många butiker och tillverkare har inga problem med att hantera garantiärenden för produkter köpta i andra hand, men det kan som sagt variera.

    När det gäller garantiärenden så kan du dessutom inte som vid reklamationsärenden hänvisa till KKL att du har "rätt" till utbytesenhet, att häva köpet osv efter ett visst antal försök, eftersom det är den som utfäst garantin som sätter villkoren.
     
  10. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jag håller i stort med.

    Givetvis kan man dock hänvisa till KKL vid garantiärenden (om man är den ursprungliga köparen). Man väljer inte den ena eller andra regleringen när man lämnar in telefonen. Garanti och KKL gäller samtidigt.

    Reklamera verkar ha fått en udda betydelse i mobilvärlden. Reklamerar gör man varje gång man hör av sig till sin återförsäljare och säger att det är fel på det man köpt. Man måste inte säga "nu reklamerar jag".
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag vet att vissa butiker ibland inte skriver in personliga uppgifter, just för att förenkla sådana problem senare om man då säljer en produkt vidare i andra hand. För då blir ju garantin på något sätt, gällande, men inte personlig.
     
  12. sonab

    sonab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    64
    Telefon:
    Ni Max 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Ni Max 3
    I bruksanvisningen till min HTC Hero fanns information om vad som gällde vid garantiärende. Vill minnas att garantin följde telefonen. Kan ju ha ändras, men försök hitta info där initialt.
     
  13. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Som jag hävdat och skrivit flera gånger i tråden så är det precis som du säger, vid mobiltelefoner hänger garantin med telefonen..

    Skickat från min LG-P880 via Tapatalk 2
     
  14. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Konstigt jag som trodde garanti alltid gäller ursprungsköparen? varför skulle mobiler vara något undantag är något nytt för mig isf.
     
  15. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Det är mycket möjligt att det ofta är så men det som andra försökt få fram är att det beror på garantivillkoren. Det måste alltså inte vara så bara för att det är en mobiltelefon.
     
  16. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jo förstår det men man blir så jäkla less på alla här inne som tar upp saker som gäller GENERELLT sett, men sen skriver de själva att de kan vara annorlunda om garantiavtalen säger så. TS frågar inte om hur det är generellt sett utan han frågar hur det ser ut med telefoner, och där följer garantin med telefonen. Jag har läst det i Garantivillkoren, dubbelkollat med tillverkarna, återförsäljarna och till och med servicebolagen. Han ville ha svar på sin fråga och där är svaret, googlar de så inser de att det är svaret men man undrar om de gör det bara för att göra TS förvirrad.. :ehm:
     
    TeePee gillar detta.