Garanti på batteriet? (S7)

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Pallee, 27 aug 2017.

  1. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vad gäller för garantin på Samsungs telefoner med inbyggda batterier? Jag vet att för bland annat Sony så är det samma regler för det inbyggda batteriet som för resten av telefonen, dvs 24 månader.

    På Samsungs hemsida http://www.samsung.com/se/support/warranty/ så står det 24 månader för mobil, men 12 månader för batteri. Är batteriet i en S7 att räkna som en del av telefonen eller som en egen produkt?

    Kommer detta förändras om jag rootar telefonen?

    Jag vet att dessa frågor antagligen ställts tidigare, men hittade inte så mycket när jag sökte. Hänvisa mig gärna till liknade forumtrådar som det skulle visa sig vara relevant! :)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 697
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Triggar du Knox kommer Samsung nog neka garantinärenden framöver. De flesta som har ett system på plats i stil med en "e-fuse/Knox" kommer i regel neka garantin.

    Det är 12 månader som gäller även om batteriet är inbyggt. Eftersom det inte går att byta ut själv borde det räknas som en del av telefonen och ingå i 24-månadersgarantin, men så är inte fallet i praktiken. Samsung brukar vara jobbiga att göra med även om batteriet sväller efter 12 månader, vilket är rätt olyckligt.
     
  3. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Fan va sjukt att de bara ger 12 månader garanti på något som är inbyggt i telefonen när telefonen i sig har 24 månaders garanti. :(
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 697
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men så är det tyvärr för i stort sett samtliga telefontillverkare. Om man orkar dra det genom ARN förmodar jag att utsikterna att lyckas få den fixad vid en reklamation är hyggliga om det handlar om att batteriet svällt, helt slutat fungera eller dylikt.

    Det går dock inte på garantin, så du måste först göra en reklamation, och accepterar de inte din reklamation måste du gå genom ARN: http://www.arn.se/

    Sony verkar ge bäst garanti då de garanterar att de byter batteriet om det helt slutar fungera under telefonens garantiperiod i alla fall.
     
    hahadaoc gillar detta.