Diskussion: Garanti / reklamation vid batteriproblem

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av mobilapan, 6 jul 2017.

  1. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Vimla,Telia,AT&T, Bitel
    Telefon:
    Galaxy Note 8 Duos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Telia,AT&T, Bitel
    Telefon:
    Galaxy Note 8 Duos
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 (2013) 4G
    Pratade med Samsung support igen och fick för det gamla vanliga svaret

    "Det var tråkigt att höra detta, men batteriet har 12 månaders garanti och är plattan äldre än detta så täcks inte batteriet av garantin längre."

    sen som svar på argumenten jag gav ovan med ifrågasättande av förbrukningsvara och att reklamationstiden är tre år så fick jag svaret:

    "Jag förstår hur du tänker, dock är inte detta något jag kan ändra på utan det är verkstäderna som avgör om något täcks av garantin / reklamationsrätten eller inte."

    när jag påpekar att hon borde se det uppenbart felaktiga i att verkstaden nekar reklamation enbart med hänvisning till garantiregler så blir jag hänvisad till Samsung VOC och ska få en blankett för detta.

    Mailade dock Samsung VOC redan igår och har inte fått någon respons därifrån.

    Kommer inte orka tjafsa mer med Samsung Service eller Samsung Support angående detta (förutom att jag nog inte kommer kunna hålla mig från att säga vad jag tycker om detta när jag hämtar ut plattan hos Samsung).
     
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Vimla,Telia,AT&T, Bitel
    Telefon:
    Galaxy Note 8 Duos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Telia,AT&T, Bitel
    Telefon:
    Galaxy Note 8 Duos
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 (2013) 4G
    Skickade nu in en ifylld blankett komplett med ärendenummer till den Voice of Customer-address jag fick av supporten, så får vi se om det händer något (mina förväntningar är ganska lågt ställda vid det här laget).

    Vill Swedroid skämma ut Samsung med en artikel om deras sämst-i-branschen garantivillkor eller brott mot konsumentköplagen så finns det i alla fall rikligt med material att använda.
     
    bernard gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    5 933
    Mottagna gillanden:
    1 295

    MINA ENHETER

    Det är ju larvigt. Fattar inte hur "de ger" 12 mnd bara för någon (vem undrar jag) säger det skulle vara förbrukningsvara.

    Har tyvärr ett liknande spektakel på ett måndagsex batteri på min mbp. Det var inte kul. I det fallet hade jag tur att den är lite äldre (2011 eller 12) så bytte skiten själv.
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Vimla,Telia,AT&T, Bitel
    Telefon:
    Galaxy Note 8 Duos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Telia,AT&T, Bitel
    Telefon:
    Galaxy Note 8 Duos
    Telefon 2:
    Google Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 (2013) 4G
    Det "lustiga" är ju att Samsung skyller på verkstaden fast det är deras egna bestämmelser (sen kan man ju tycka att Samsung Service borde förstå hur reklamationsrätten fungerar).

    Det hade inte varit så svårt att byta själv men svårt att veta vilket batteri på ebay som faktiskt är original.

    Nästa gång borde jag fråga Samsung om de säljer batterier, det är ju en förbrukningsvara...
     
  5. TOMPICA

    TOMPICA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2017
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Fruns s6 har nu också gett upp pga svullet batteri bakstycket lite uttryckt samt displayen var några månader kvar på garantin men efter ha läst här på forumet så insåg jag att det inte skulle gå på garantin
    Men då kom det ett mail idag från conmodo där stod .

    Ej garanti på grund av icke auktoriserat ingrepp.
    Display och bakdel är tillbakalimmad, Samsung använder sig av tejp.
    Garantin upphör att gälla. icke auktoriserade enheter repareras inte.
    Om ni inte vill att enheten returneras skrotas den utan kostnad.

    Jag höll på att gå i taket med andra ord så har jag mixtrat med den själv eller låtit någon annan gjort det
    vi köpte telefonen ny i en Telenor butik och asken var med sigill och den har aldrig repareras förut.
    Har pratat med supporten på Telenor support,conmodo, samsung support men samma svar conmodos teknikers bedömning gäller,,, fan va man blir less på alla jävla firmor!!
    Dom "erbjöds sig" att inte ta ut nån ersättning om jag skrotade telefonen annars skulle dom ha 395kr
    nu ska jag ta den till en firma i stan som håller på med rep av dom bara för att höra vad dom säger att den ska vara limmad.
     
  6. Mc_Piloten

    Mc_Piloten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Batteriproblem på moto z.

    För ett par veckor sedan hämtade jag min moto z som då hade varit på rep för kasst ljud samt att min kamera mod, ( Hasselblad true zoom) fungerade när den ville.

    Sedan jag fick tillbaks den efter ca 5 veckor kvarstår felet med moden.
    Men ett nytt fel har dykt upp.
    Telefonen kunde plötsligt stänga ned sig, trots att det var rimligt med batteri i den.
    Till dessa lurar kan man även montera extra batterier, vilket jag oftast har.
    När den dött o trycker kort på on / off knappen, visas batteri styrkan. På modebatteriet visas klart styrkan, medan interna batteriet kort visar styrkan som var innan den dog, o sedan en betydligt lägre styrka, oftast nära 0% och gult utropstecken.
    Efter flera försök till uppstart, har den sedan startat upp igen. Den har då ofta tagit ca 20% batteri för att starta upp.
    Jag har haft flertalet kontakter med supporten hos Motorola.
    De tyckte jag skulle kalibrera batteriet som de kallade det via någon sekvens som jag testade.
    Senaste kontakten var runt jul o då meddelade jag att jag hoppas den överlever nyår, så mitt mobila bankid funkar för räkningar etc, å att jag skulle göra fabriksåterställning, för det har jag ej gjort sedan förra inlämningen till service.

    Nu går det ej att få igång luren alls längre.
    Batteriet visar nu frågetecken trots laddning under natten.
    Jag kan nu ej återställa inför service.
    Hur stort problem är det?
    På tidigare lurar har jag kunnat göra en manuell kryptering före service, det finner jag ej på denna. Hur stort problem är det?
    Är det ett rent hårdvarufel, eller kan någon app, fil etc ställa till detta?
    Någon mer som råkat ut för detta?