Garanti vid köp i andra hand

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av S-Droid, 25 jan 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Vet inte om ämnet redan har diskuterat för sökfunktionen på detta forum är inte det bästa men:

    Tänkte på en sak, när man läser säljestrådarna så skriver man att det finns garanti på varan men varför står det så här på konsumentverket

    Garanti vid köp i andra hand
    Fråga:
    Jag har köpt en begagnad teve av en privatperson. Med teven fick jag ett garantibevis. Gäller garantin som följer med en vara som är köpt i andra hand?

    Svar:
    Nej, det gör den inte. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.

    Senast granskad: 2010-12-20


    Komplett skriver följande

    Garantin är även personlig vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand inte kan få produkten reparerad hos oss.

    http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop

    Nån som kan förklara det för mig?
     
    Last edited: 25 jan 2011
  2. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Själv så har jag flera gånger kunnat lämna in teknik med garanti/kvitto när jag köpt saker på blocket. Vad jag har förstått så är det kvitto som efterfrågas vid ärende, och det har inte att göra med vem som köpt varan. Talar av egen erfarenhet som sagt.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det är också så att många inte vet vad som gäller eller tycker det låter bra att skriva att det finns garanti i annonsen. Strikt sett så är som sagt garanti något som säljaren/butiken utfärdar och sätter villkoren för själv, dvs finns knappt någon lag som styr vad som gäller. Många blandar däremot ihop konsumentköplagen och garanti, vilken inte alls är samma sak. Det är upp till varje enskild butik om de bryr sig om det är den ursprungliga köparen som kommer in med varan eller någon annan. Som infexis skrev så bryr sig nog i praktiken de flesta bara om att se ett kvitto och bryr sig inte om vem som köpt, även om undantag tydligen finns.
     
  4. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ja många "garantiärenden" är nog saker som ändå går som vanlig (konsumentköp-)lagenlig reklamation. Och då måste man ju ändå ha kvitto eller liknande för att bevisa att varan är såld av företaget i fråga.

    "Garanti" är för mig lite som något de skryter med, men som inte ger mycket mer än vad de måste enligt lagen. (Om den inte tydligt deklarerar samma skydd som konsumentköplagen ger i början, fast under längre tid, eller att de ger fler år, som t.ex. rostgaranti på 5 år för bilar.)
     
  5. # brorzan

    # brorzan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Fast vad jag förstår så gäller bara Konsumentköplagen mellan säljaren och den första konsumenten. Dvs köper du en begagnad vara av en annan privatperson så är du i princip oskyddad juridiskt. Däremot är väl de flesta butiker schyssta och fixar det ändå på garantin.
    http://www.konsumentverket.se/Lag-r...c=int-lagrätt-artikelpuff-omkonsumentköplagen
     
  6. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jasså, det kände jag inte heller till.

    Jag får tacka er i tråden för ny och rätt viktig kunskap då :)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.