Fråga: Garanti vid vattenskada?

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av _Samuel_, 27 sept 2013.

  1. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Om jag förstått det rätt så brukar inte garantin gälla om mobilen är vattenskadad, då det inte är något fabriksfel utan en själv som lyckats fått in vatten så den gått sönder.

    Men hur är det med vattentäta mobiler. Går vattenskador på garantin då?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    nej, man åberopar nästan alltid att man varit oförsiktigt med tex luckorna etc. Har du en vattenskadad vattentät mobil ska det jäääävligt mycket till för att den skall lagas på garanti. Då handlar det om ett fabriksfel tex... som när bakstycker släppte på Z
     
  3. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Om du (eller verkstaden) kan påvisa att vattenskadan skett pga ett produktionsfel på enheten så går det på garantin.
    Min Xperia Z är nyligen utbytt via verkstad och Sonys godkännande då glasbakstycket hade lossnat i övre höger hörn (finn en stor tråd om det felet här och på XDAs forum) och efter ett litet dopp så blev telefonen vattenskadad.
    Verkstaden hade då tagit riktigt bra bilder på skadan (glaset som inte låg dikt emot ramen utan buktade ut) och inuti telefonen hur vattnet tagit sig in. Sen var det inte mycket mer för Sony att säga än att byta ut den.
    Mitt tips till folk som råkar ut för det är att ta mycket bilder på skadan, filma, beskriv felet väldigt tydligt och utförligt. Då ökar chanserna att verkstaden också tar det på allvar och inte som ett försök till att försöka bluffa sig till en ny gratis telefon.

    Så kort svar; Ja, det går på garantin om du kan visa att du inte "klantat dig" utan att telefonen faktiskt är felkonstruerad.
     
  4. jensklas

    jensklas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan ju tycka att om tillverkare gör vattentäta telefoner och står för det att DOM ska bevisa att jag inte har stängt luckor eller liknande.

    Hur länge är en vattentät? Gummi torkar efter en tid, håller den tätt i flera år? Har inte sett nån info om det.

    Känns lite som dom gör telefoner vattentäta som "försäljningsknep" och sen när kunden har köpt struntar i det

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    dom gör dom inte vattentäta dom gör dom vattentåliga.... där har du spelet ;)
     
  6. jensklas

    jensklas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hehe, har du rätt i

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2