Garantifrågor (24 månader fabriksgaranti inom EU)

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av bernard, 9 jan 2010.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går att läsa om garantin för Nexus One här: http://www.google.com/support/android/bin/answer.py?answer=166519

    Fullständiga garantivillkor framgår av denna PDF: http://www.google.com/googlephone/nexusone-warranty.pdf

    How long does the warranty cover the phone?
    Your warranty coverage depends on where you live:

    • European Union: the warranty coverage extends twenty-four (24) months from the date of original purchase.

    • All other locations (including the United States): the warranty coverage extends twelve (12) months from the date of original purchase
    What kind of things are NOT covered by the warranty?
    The warranty does not cover physical damage to the surface of your Nexus One, including but not limited to cracks or scratches on the screen or camera lens. The warranty also does not provide coverage for issues related to third-party applications you've installed.

    What kind of things can void the warranty coverage?

    Here are a few examples of actions that void the warranty coverage:
    • rough handling of the device
    • exposure of the device to extreme conditions
    • tampering with the device, including removal or defacing of the serial number, IMEI number, or water indicator
    • unauthorized opening or repair of the device
    • tampering with or short-circuiting the battery
    • unlocking the bootloader using the fastboot program
    For a complete list, refer to the warranty card included with your Nexus One and also available below. How does the warranty process work?
    HTC offers two options for the warranty process:
    • Device swap: The device swap is the quickest way to get a working phone again. A new device will be sent to you, together with a box for returning the defective device. You should remove the SIM card, the battery, and the microSD card from the defective phone, insert them into the new device, and return the defective phone in the box provided.
      If you have engraved your phone with a personal message, the device that you receive will not include the engraving, and the engraving on the defective device will not be sent back to you. If you want to keep your engraving, you can opt for the express repair option.

    • Express repair: With this option, you send the defective device to the HTC service center. HTC will perform the repair and send you back your device, including the original engraving.
    How can I initiate a warranty repair?
    The first step is to request a ticket number by calling HTC, the number for which can be found in the Service & Repair section of the HTC website. An HTC representative will guide you through the process and either (a) arrange for the delivery of the swap device or (b) send you shipping instructions to an email address you provide (if you prefer the express repair model).

    What happens if I send my device for warranty repair, and it turns out the defect is not covered by the warranty?

    If the HTC service center detects that the device is not covered by the warranty, an HTC representative will contact you to determine what to do next. You can choose to pay for the repairs (the HTC representative will provide you a quote), or you can opt to have HTC send you back the device, in which case your credit card will be charged the round-trip shipping fees, as well as an examination fee of $28.
     
  2. Putte

    Putte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då är i alla fall en sak klar; vi har 24 månaders garanti även om man köper telefonen från USA eftersom det är beroende av var man bor, inte var man köper den. Så tolkar jag det i alla fall.

    Sen hittade jag det här i pdf:en
    Alltså spelar det mindre roll om man behöver skicka den till USA/UK eller till Sverige så länge garantin gäller men i de fall där den inte gör det har det betydelse och jag kunde inte hitta om det finns serviceställen i Sverige eller inte. Går det att ta reda på eller det är bara att hoppas att alla eventuella problem täcks av garntin :)
     
  3. wandborg

    wandborg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Lg G5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Lg G5
    Telefon 2:
    Lg G3
    Telefon 3:
    Lg G2
    Platta:
    Lg 500
    Frågan är ju hur köpet går till från International-orders, är vi köparen från Google eller I-O. Kan det ställa till det att vi i så fall är andra ägaren trots att dt är obruten förpackning?
     
  4. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror att garanti är något som man har på varan och inte något som är länkat till köparen, så har det i alla fall fungerat med andra varor jag köpt (ex. begagnat Xbox som fick RROD). Men jag kan ju ha fel, vet inte hur det fungerar internationellt?

    Sen lär väl dom flesta ändå spräcka sin garanti genom att låsa upp bootloadern för att roota telefonen?
     
  5. Putte

    Putte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, men en backup löser väl det problemet i de flesta fall?
     
  6. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Enligt vad jag har läst på xda-developers har man ännu inte lyckats att låsa en upplåst bootloader, och enligt google spräcker man garantin om man låser upp bootloadern.
     
  7. Putte

    Putte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, i teorin är garantin borta. Men frågan är hur det blir i praktiken. Vad jag har hört så har de allra flesta som lämnat in en återställd rootad telefon fått ut reparationen på garantin. Det är ju såklart en chansning men man kan alltid hoppas.
     
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det är skillnad i detta fallet. Mjukvaran för OS:et och Recovery kan man ju återställa hur enkelt som helst. Här syns det dock tydligt att man har låst upp bootloadern vid start vad jag förstått i form av en liten symbol. Det går med andra ord just nu inte att återställa den till original-skick just nu. Det går tydligen på de exemplar som delades ut till de Google-anställda men inte på retail-versionen än eftersom det finns en spärr på det kommando man skulle behöva köra. Lyckas man hitta någon exploit så att man kan köra kommandot som SuperCID skulle det fungera, lite som att man kan låsa upp operatörslås när man är SuperCID. Det är möjligt att en komplett backup av en låst SPL skulle fungera också. Ingen har lyckats dumpa den än vad jag vet dock.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Någon som vet vad som gäller här? Har man 24 månaders garanti från det datum man beställer från international-orders? Följer det något "Google-kvitto" med i paketet?
     
  10. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Jag vågade inte köpa genom I-O just för rädslan att bli utan garanti, verkar något osäkert om man inte köpt direkt av Google eller genom auktoriserad återförsäljare (vilket inte finns än).
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hmm. Verkar lite skumt med tanke på hur många som beställt från international-orders, alltså att garantifrågan inte är utredd och oklar eller "chansar" alla?
     
  12. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag tyckte mig läsa att det stod 12 månaders garanti på IOs hemsida, men nu hittade jag det inte.
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mailade HTC sverige angående köp via international-orders. Fick följande svar:
    "Om du skulle behöva tex skicka in enheten på reparation så måste den skickas in till det globala reparations centret i England, det finns inget företag som kan hantera reparationer av nexus i sverige.

    Samt, så baseras garantin på inköpts datum om du har kvitto/fakture, eller på produktions datumet om du inte har bevis i form av just kvitto. "

    Som jag tolkar det står telefonen därmed under garanti även vid köp genom International-orders som mellanhand. Om kvittot från IO ej godtas borde man istället då kunna hänvisa till produktionsdatum (antar att varje telefon har ngn form av serienr).
     
  14. polken

    polken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Endast 12 månader borde gälla

    Det är ju så att dessa köp görs av en bulvan. Telefonen köps i USA och säljs vidare till dig av bulvanen. Du skall kunna visa kvitto från en auktoriserad handlare för att garantin skall gälla och det är ju inte bulvanen. Serienummer brukar vara landskodade så det funkar nog inte med det heller. Sen kanske bulvanen kan stå för de extra 12 månaderna men det är ju knappast troligt.
     
  15. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Datum står på boxen så garantin gäller även om du inte har kvitto.
     
  16. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Skulle ju vara 24 månader för EU, så om man beställt till UK utan någon mellanhand, så borde det väl vara 24 månader garanti?

    /Söder
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, har du beställt direkt till UK så måste det vara 24 månader. Däremot får man antagligen nöja sig med 12 månader om beställningen gjorts via USA (ex. international-orders). De måste ju gå på vars telefonen är köpt (kvittot) antar jag eller förvandlas det till 24 månader så fort telefonen befinner sig i EU? Det låter orimligt.
     
  18. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Nja, det står ju klart & tydligt i garantivillkoren från Google webstore att garantin gäller utifrån var köparen i fråga bor (hur märkligt det än låter), det innebär så vitt jag kan tolka att bor du i EU, i vilket land du än köper telefonen från av Google eller auktoriserad återförsäljare, är det 24 månaders garanti.

    Tyvärr är det väl endast tiden som får visa för vilka och hur garantin gällde för i praktiken.
     
    Last edited: 19 jan 2010
  19. mate

    mate Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkare/försäljare, som de själva bestämmer villkoren för. (I Sverige och antagligen hela EU kan du dock aldrig avtala bort konsumenträtten och ge sämre villkor än lagen ger)

    Om Google/HTC ger 24 månaders garanti till kunder i EU (vilket antagligen är pga lagstiftningen) så får man väl anta att det är leveransadressen på beställningen de utgår ifrån. Om du köper en på resa i USA, eller medan du bor i USA, och sedan tar med dig när du åker/flyttar till EU, så verkar det väl troligt att USA-villkoren gäller?

    Notera också att även om HTC i vanliga fall är generösa nog att tillåta att garantin överförs (efter skriftligt godkännande, enligt villkoren) så gäller inte detta för Nexus One. Så om t.ex. International Orders står som köpare kvittot från Google har du i teorin ingen garanti från Google/HTC. Om du däremot själv står på kvittot, t.ex. med en amerikansk adress du "köpt/hyrt", så har du garanti - med all sannolikhet i 12 månader.
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mate: Som jag skrev tidigare i tråden så säger iaf personen jag pratade med på HTC sverige att garantin gäller trots att man inte har kvitto direkt från Google, de går då efter tillverkningsdatum. I mailet till HTC frågade jag uttryckligen vad som gäller vid köp från International orders och svaret finns ovan, dock kan man ju inte vara helt säker på om dessa uppgifter stämmer eftersom tidigare erfarenheter säger att supportpersonal ibland kan ge olika svar på sådana här frågor och att de ibland gissar hur det ligger till.

    "Your warranty coverage depends on where you live"
    Detta går att tolka på flera sätt, det kan hända att de faktiskt syftar på vars telefonen är köpt snarare än var den befinner sig för stunden. Jag skulle inte räkna med 24 månader innan det är bekfräftat från Google på ett tydligare sätt än så.
     
    Last edited: 20 jan 2010