Tips: Garmin Fenix 7 Pro samt Epix Pro

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Pettapan, 31 maj 2023.

1. Gorgeous

Gorgeous Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S9
    Är sugen på en Epix Pro 51mm. Har idag en Fenix 6x Pro och den har ju en fantastiskt batteritid.
    Nu en fråga till er som kan jämföra, hur upplever ni batteritiden dem emellan? Jag är isf mest intresserad av ha skärmen always på.

2. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    914
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Kör Epix 51mm nu, dock inte always on - men med 3-5 timmars aktivitetsmätning varje vecka.
    Hade Fenix 3 tidigare, men Epix'en verkar härda ut nästan 4 veckor med mitt användningsmönster.. har dock inte hunnit ladda den mer än en gång... och estimeringen verkar stämma - Grymt nöjd!

**edit ... Gen 2 ska tilläggas.. vet inte om det skiljer mellan Gen's

Last edited: 18 jul 2023
    Gorgeous gillar detta.
  3. Pettapan

Pettapan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    789
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    11-12 dagar med AOD som Garmin lovar stämmer bra. Har likadan batteritid som jag hade med Fenix 7x

Gorgeous gillar detta.
  4. WibAir

WibAir Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Ni som har investerat i dessa nya leksaker, upplever ni någon skillnad i pulsmätning utanför träning med den nya pulsmätaren Elevate V5?

Jag tycker vilopuls mm är värdefullt för mig försatt läsa av sjukdom, infektioner, överträning mm. Dock upplever jag Elevate V3 som lite ostabil i vardagsanvändning. Den hänger inte med på snabba förändringar i puls verkar chansa då och då. För att Traning Rediness och dylikt ska vara trovärdigt vill man ju ha en trovärdig pulsavsläsning…

5. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402
  6. Ompan

Ompan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    644

MINA ENHETER

Jag är lite sugen på en garmin. Har inte riktigt förstått vad skillnaden mellan Fenix och Epix är, de ser ju väldigt lika ut?

Sorry för dum fråga men jag är inte alls insatt i Garmins klockor. Jag tycker de är riktigt snygga och verkar ha lovande battteritid.

Vilken ska jag gå efter om jag vill ha bäst batteritid, och safirglas? Kan tillägga att jag är typen som tränar på gym och är inte ute i skogen och springer milen.

7. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    914
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Den största skillnaden är nog att Fenix har en "transreflektiv" skärm, medans Epix har OLED.

Fenix skärm är grym med starkt omgivningsljus, medans Epix'en är mycket fin i inomhus miljö och i mörk miljö.
    Fenix skärm drar mindre energi.
    Större klocka = större batteri = längre mellan laddningarna... bara att välja :)

Ompan och Gorgeous gillar detta.
  8. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402
    Titta på bilden ovan för displayen, eller ännu hellre gå in på elgiganten eller liknande och känn på dom.
    Det låter mer som om det är en stilfråga för dig - vill du ha en helt unik klocka tycker jag att du ska titta på den Quantix 7 sapphire som kayakstore säljer på rean dagen ut. Personligen valde jag Sapphire för att jag ville ha mindre bling, annars hade det nog blivit standard stålboett och ett skärmskydd.

Garmins målgrupp är nog ändå de som springer/cyklar ut i skogen i flera timmar och inte vill dra på en telefon för GPS-tracking och liknande, de är nog också redan införstådda i för/nackdelar med MIP displayen.

Ompan gillar detta.
  9. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    619

MINA ENHETER

Fenix är för de som absolut behöver maximera sin batteritid men på bekostnad av skärmen. Epix har galet mycket bättre skärm men sämre batteritid. Men korsar du inte nordpoolen regelbundet är det Epix som gäller alla dagar i veckan.

Ompan gillar detta.
  10. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 252

MINA ENHETER

Har en 7X och jag är varken sport eller träningsmänniska. Valde den för utseendet/ funktionerna och batteritiden. Den håller nästan en månad i smartwatch lägen. Tycker skärmen är riktigt bra även om den kanske inte är lika fin som en Amoled men den fungerar nästan bättre ju ljusare det är ute.

Ramboline gillar detta.
  11. Ompan

Ompan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    644

MINA ENHETER

Stort tack alla! För min del skulle det nog vara en Epix som gäller. Men jag ska absolut kolla in quantix också. :D

pacc gillar detta.
  12. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    994

MINA ENHETER

Har Tactix Delta sapphire, är nöjd med min, har 20 Dagar batteritid, med allt igång,men då är jag en person som tränar mycke.

13. mareklund

mareklund Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej.

Har precis köpt en fenix 7 pro solar. När jag simmar i bassäng så har jag den inställd att ha vit bakgrund för att jag enklare ska se vad siffrorna visar (jämfört med det motsatta). Klockan verkar dock variera lite mellan att visa svart bakgrund ibland och vit i bland (där siffrorna förstås har den motsatta färgen). Jag får intryck att efter en vändning så är bakgrunden svart ett tag för att därefter bli vit igen.

Är det någon som noterat detta och även vet hur man kan ställa in den att ALLTID ha en vit bakgrund med svarta siffror (som syns mycket bättre under vatten)?

Mvh
    Martin

14. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 902

MINA ENHETER

Kommer det någon Epix Pro 3 eller Fenix 8 i år?
    När brukar Garmin presentera sina kommande modeller?

15. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402
    Enligt analysen kan det vara dags nu eller i augusti. Men saknar man inte någon speciell feature kanske det är bättre att ta det som ett tillfälle att hoppas på en bra rea på nuvarande modell.

Garmin Fenix & Epix Release History and Future Timelines

Apropå det, finns det något Garmin kan lägga till egentligen?
    Kanske kan de hitta en mer integrerad och bättre hårdvaruplattform men det lär nog dröja innan det resulterar i förbättringar i mjukvara.

Med deras mängd features och metrics gissar jag att varje större ändring tar mer än ett år bara att få att matcha vad de har idag, är de för små kan risken vara så stor att de inte ens vågar.

Samtidigt tycker jag de ligger långt efter i automatisk analys och detektering, tex har HR typ 10 s fördröjning och korrigeras aldrig om det blir fel i kurvan.

Fridensliljor gillar detta.
  16. wirre

wirre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    619

MINA ENHETER

Epix/Fenix Pro fick ju Elevate 5 som är Garmins sensorrigg på baksidan med pulsmätare. Om en ny version av Epix/Fenix ska komma så borde den ha en ny Elevate som kan mäta något mer (vad det nu skulle vara för något...).

Annars känns det absolut som att Garmin just nu jobbar med att göra mer av datan som samlas in. Garmin är bättre på hårdvara än mjukvara men förhoppningsvis kommer de ikapp. Skulle min Epix gå sönder hade jag köpt en ny omgående. Skulle inte vilja vara utan den :)

Fridensliljor och Gorgeous gillar detta.