Fråga: Garmin träningsdata

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Arn83, 14 jan 2023.

  1. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Nyligen skaffat en Garmin Venu 2 plus. Första träningspasset 80 min blandade konditionsmaskiner på gym, valde program "konditionsträning" på klockan.

    Efter avslutat träning fick jag statistik i form av en massa siffror men däremot ingen kommentar heller tolkning kring hur träningen var och vad som kan göra bättre. Om jag vill ha kommentarer kring träningen vad behöver jag göra då?

    Ska jag välja annat träningsprogram på klockan eller ska jag exportera statistiken till annan app?

    Kommer från Huawei som brukade göra en tolkning som jag skarpt uppskattade.
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Nu har inte jag den Venu 2 Plus men vet inte om det är något som någon Garmin klocka gör men kan ha fel... Är det något som du vet ska finnas?

    Vet att vissa modeller Garmin klockor har Suggested Workouts där den utifrån tidigare pass (löpning/cykling) föreslår nästa pass så att man maximerar sin utveckling.

    Sen vet jag inte hur en sådan feature skulle fungerar, klockan som sådan är ju bara en massa sensorer som mäter olika variabler som man förvisso kan tracka sen får man själv utvärdera hur ens träning har varit i stort. Hur fungerar kommentarerna på Huawei klockan du hade tidigare?
     
  3. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Ungefär så här ser det ut på Huawei.

    Dels siffrervärde på aerob respektiva anaerob träning och dels en kommentar.

    Går det att få liknande tolkning från Garmin?
     

    Bifogade filer:

  4. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Går det att få liknande tolkning från Garmin?[/QUOTE]
    Beror på vilken modell du har på din Garmin, de dyrare och mera träningsinriktade modellerna, har detta, Fenix och toppmodellen av Forerunner. Får denna data från min Garmin cykeldator men inte från min Garmin klocka som är en Vivoactove 4. 8DE2DE36-17B3-4180-AF2F-2D62F285AA78.jpeg
     

    Bifogade filer:

  5. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Har både en Huawei och xiaomi smartklocka och båda ger mig en siffra likt ovan så det är ingen avancerad grej för toppmodellerna utan alla Garmin borde kunna leverera en sådan siffra.

    Utöver siffra skulle jag efterlysa lite kommentarer med tips och råd på hur man kan göra sin konditionsträning effektivare eller tips på nedvarvning i slutet och så vidare.

    Bifogar bild på de träningsdata jag får ut. Jag förväntar mig att man ska få ut mer än bara siffror från en träningsklocka
     

    Bifogade filer:

  6. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    Det känns som normalt för garmin,
    Alla resultat göms och används internt för nösta träningsupplägg,
    men inte ens om du gör ett coopertest enligt plan så får du reda på tiden och resultatet, det finns nog men du får nöja dig med något medelvärde inkl uppvärmning.

    Jag gillar garmin men har fått släppa PB och tidsjämförelser (PB är för övrigt helt sönder på en hel generation av garminklockor)
     
  7. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Fick även klåda och eksem vid handleden efter att haft klockan första dygnet vilket aldrig hänt tidigare med andra fabrikat
    Nu har klådan och rodnaden lagt sig efter ett dygns frånvaro av klockan på handleden


    Tycker ni jag ska fortsätta testa den ett tag till och se om handleden tål klockan eller ska jag använda ångerrätten och återgå till Huawei?
     
  8. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    46
    Kommer man få mer data efter hand eller är det alltid lika snålt med kommentarer och bara lite siffror statistik man själv får tolka?
     
  9. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    Klockan samlar in den mesta data du behöver och lite till men jag hade en 'träningsstatus' så länge jag sprang oftare och fick värden på vo2max, typ om jag övertränade eller lade in tillräckligt för att förbättra mig. Det du inte kommer att få är 'daily suggestions' men program och tracking är ju gratis.

    Vill du cruncha statistik finns ju all data tillgängligt och flera ställen att synka den till.

    View: https://www.reddit.com/r/Garmin/comments/rhom4q/3rd_party_apps_to_analyse_garmin_data/

    Själv synkar jag till strava av gammal vana (betalar ej) och sneglar lite på strava elevate som har en liknande formkurva.

    Säg till om du hittar en tjänst som skapar gratis träningsupplägg för garmin liknande deras egna program
     
    Last edited: 16 jan 2023