Gboard, googles tangentbord och specialtecken direkt på bokstäverna

Diskussion i 'Applikationer' startad av MrKarisma, 26 mar 2023.

  1. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Hej,
    Sambon och jag använder båda googles tangentbord, på hans tangentbord finns specialtecken på varje tangent så han kan hålla in den knappen för att få tex en / eller & osv.. På mitt finns inga specialtecken och jag måste trycka på en knapp brevid mellanslag för att få upp specialtecken. Jag vill också ha specialtecken direkt på tangentbordet.
    Hittar ingen inställning för detta någonstans.. Kan det var så att min telefon inte är kompatibel? Han har en Moto G31 och jag har en Moto G30 som är föregående model..?
    Swiftkey är uteslutet, även om jag ställer in exakt samma tangebordsstorlek som jag har i gboard så träffar jag fel tangent 3 ggr så ofta som med gboard.
    Hoppas nån vet hur jag ska lösa detta?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Tryckte länge för att visa symboler, kanske..
     

    Bifogade filer:

    MrKarisma gillar detta.
  3. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Wow! Tack så hemskt mycket! Jag håller nog på att bli dement.. o_O
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 392
    Mottagna gillanden:
    2 132

    MINA ENHETER

    Menar du så här?
    Screenshot_20230326-094146.png

    Settings -> System -> Languages and input -> on screen keyboard -> Gboard -> Preferences -> Long press for symbols

    Jesus det var bra gömt
     
    MrKarisma gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Ett tips kan vara att aktivera så Gboard syns som en egen app i applistan. Det valet finns i samma meny du nämner ovan, under Preferences, längst ner i listan (för mig med engelska, om det spelar någon roll).
    Har man aktiverat det så räcker det att trycka Gboard i applistan, sen bara de två sista valen i din uppräkning.
    Jag ändrar i Gboard ganska sällan, men ganska smidigt att komma direkt in i Gboard-inställningar utan den långa omvägen. Borde egentligen vara standard att den syns i applistan, tycker jag.