Fråga: Gear S3 Frontier batteribyte

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av H160, 17 feb 2023.

  1. H160

    H160 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2023
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    35
    Har en Gear S3 som jag skramla fram ur byrålådan och testa att ladda, fungerar typ någon minut eller tre åt gången innan laddaren säger ifrån. "Bara" att lyfta av klockan så att laddaren slocknar o sen på igen så laddar den i 1-3 enl. ovan.

    Nåja jag var lite envis och höll på så upp till 60-70% laddning och det var precis tillräckligt för att hinna uppdatera klockan. Efter uppdateringen var den nere på 2%.. puh o_O

    Kollade youtube och batteribyte verkar skapligt basic men jag har ingen Y-mejsel eller vad den nu heter.

    Frågade mobilrep. 1 i centrum..

    -Nä vi lagar inte Samsungklockor men lyssna med mobilrep 2 eller 3.

    Mobilrep 2:

    -Vi har inget batteri.
    -Om jag beställer ett och stövlar förbi?
    -Absolut, 500kr vill jag ha för det.
    -Ok.

    Kändes dock lite dyrt för 5-10 min arbete för någon som är van.

    Sökte efter mejseln och hitta flera satser för ungefär 500kr :(

    Är hur som helst lite osäker på Exakt vilken mejsel jag behöver, någon som vet Namnet på denna? Andra tips vid batteribytet?

    [​IMG]
     
  2. Jensa86

    Jensa86 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tri-point kallas den i alla fall. Finns i de flesta bättre precisionssatser med bits.
     
    H160 gillar detta.
  3. H160

    H160 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2023
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    35
    Liten update, beställde hem ett nytt batteri.. original stod det men svårt att veta. Hade under tiden kommit på en annan mobilskruvare som ligger lite mer off än dom i köpcentrum med dyra hyror.

    -Hej, byter du batteri på en gammal smartklocka? lade fram uret på disken utan armband
    -Nej dom där skruvar jag inte, dom har inte service.. minns inte riktigt vad han försökte svamla fram
    -Ok, men jag har batteriet och kikat på youtube.. verkar inte ta mer än 5-10min men jag har inte verktyget.

    Efter att han tittat på batteriet..

    -Ge mig 10min så ska jag se efter, 300kr vill jag ha för ett byte.
    -Det är taget.

    Slösurfa runt i grannbutikerna och gick tillbaka efter 10..

    -Det är väldigt krångligt att få isär den här. Såg att han fått av baksidan, kontakterna o skruvarna begrep han men jag mindes från youtubevideon att det var något trix med att få isär innanmätet. Sökte fram klippet, spola fram till det och visade han lite snabbt klippet..

    -Kika här.
    -Aha.

    3 min senare var batteriet bytt och han bad mig starta klockan innan han skruva ihop allt. Starta upp fint, 15% batteri.

    Väl hemma insåg jag att den nyare 15W-laddaren fortfarande fungera dåligt med klockan =/ Segt, den laddar som sagt en liten stund för att sedan börja blinka, laddaren, och då sluta att ladda klockan. Letade efter originalladdaren men vet inte vart jag gömt den. För att slippa bli av med S23:an i en evighet slog jag igång min gamla Note 10 istället och ladda klockan med den vilket gick bra om än långsamt.

    97% laddning fick duga, ännu en programuppdatering fanns nu tillgänglig. Med gamla batteriet hade den gått från 60-70% laddning till 2% efter en uppdatering. Nu starta den uppdateringen med 97% och när den var klar stod det fortfarande 97% så helt klart en förbättring =0) Inte testat nya laddaren efter senaste uppdateringen men tveksamt om det kommer göra någon skillnad.

    Massa besvär för gammal teknik.. håller med men tycker 5 pro är bra ful så har inte mage att lägga dom pengarna då. 3:an frontier är väl inte helt estetisk den heller men bra mycket bättre i mitt tycke. Hoppas 6:an blir roligare att titta på =0)
     
    Jensa86 och nDre gillar detta.