Fråga: Gear S3 + S Health

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av qpoteto, 6 apr 2017.

  1. qpoteto

    qpoteto Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Hello vänner,

    Jag är (förmodligen) ny här och kunde inte hitta någon tråd om just mina frågeställningar, så jag bara kör på!
    Har precis införskaffat en Gear S3 i kombo med min S7 Edge och allt funkar fridens liljor som det är nu. Jag är dock lite tveksam till stegräkningen, kaloriförbränningen och dessa två i kombination med träningspass. Finns det en enkel förklaring hur det fungerar?

    Det jag framförallt undrar är om jag tar ett löppass på 1h och all data jag förväntar mig efter det korrekt i kombination med antal steg och förbränning. Räknas antal steg även under träningspassen (tänker då löpning och promenader framförallt)? Tycker nämligen att jag under mina löpardagar kommer upp i herrans massa steg och förbrända kalorier, och detta i kombo med de förbrända kalorierna efter löppasset gör det ju extremt...

    Är det någon inställning, eller är det jag som fått det om bakfoten? Stegen räknas kanske inte ens under löp- och promenadpassen....

    Tacksam för svar!

    Må väl,
    qp
     
    bernard gillar detta.
  2. John P

    John P Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2017
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Hej,
    Alla steg räknas till totalen, threadmill, stepmill, löpning, gång, etc....
     
    qpoteto och bernard gillar detta.
  3. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Vet inte om du sett det, men i S Health-appen kan du välja vilken källa du ska se statistik ifrån. Kolla så att inte både telefonen och gear S3 är valda där för då slås alla steg ihop.
     
    Kristy, qpoteto och bernard gillar detta.
  4. qpoteto

    qpoteto Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej

    Tack för svar.

    Var gör jag detta? Kan inte hitta denna inställning. Jag vill alltså inaktivera alla stegräknare, både klockans och mobilens. Vill endast att klockan (om möjligt) räknar stegen när jag aktivt startat ett träningspass där steg är av intresse, så som löpning eller gång.

    Ett exempel jag har är från Lifesum på mobilen, där jag en dag körde styrketräning och avslutade lite på crosstrainer. S Health har registrerat 111 kcal på crosstrainern, 886kcal på mina steg och 421 för styrketräningen (oväsentlig i fallet). Är antal kcal från crosstrainern och de nästan 14000 steg jag "gått" korrekta i fallet månntro? Eller är egentligen de steg från crosstrainern också inräknade bland de där 14000? Vill inte ha missvisande statistik, och det känn som jag just nu har det då antal förbrända kalorier är väldigt många under mina träningsdagar :)

    Tack för all hjälp!!
     
  5. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Klicka dig in på steg i appen först. Sen klicka där det står Gear S3 på min bild.

    [​IMG]

    Tror inte man kan stänga av stegräknaren faktiskt. Däremot kan du klicka dig in specifik på ditt träningspass och se ju det passet hur mycket du förbränt osv. Klicka dig gärna runt i appen, nästan allt kan man klicka på för att få upp mer information :)
     
    qpoteto och milky81 gillar detta.
  6. John P

    John P Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2017
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Många diskussioner i en här.

    En timme på en crosstrainer kan utan problem ge 10000 steg (inget konstigt där).

    Jag tror inte man skall lägga alldeles för stor vikt vid antal kcal appen säger man har bränt.
    Det finns alldeles för många variabler som påverkar hur mycket man verkligen bränner.
    Vore intressant att veta vad appen faktiskt tog i beaktan.
    S-Health kan ju faktiskt omöjligt veta vilket motstånd man har på en crosstrainer tex..
    Dock vore det trevligt om verkligen puls, vikt och ålder lades med i beräkningarna.
     
    Kristy, qpoteto och milky81 gillar detta.
  7. qpoteto

    qpoteto Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Detta är redan gjort :) Tack ändå!

    Ja, det var svårt att förklara mitt bry, ställa rätt frågor samt försöka förstå hur de hänger ihop och fungerar. Ber om ursäkt om jag varit diffus.

    Du har helt rätt. Det är väldigt många funktioner i klockan som man kunde utnyttjat på annat sätt som gett mer korrekta, eller snarare - närmare korrekta värden. Jag gillar dock statistik samt att man får en riktlinje på ett ungefär vad man kan ha förbränt.

    Jag har nu förstått att mitt problem inte är stegräknaren i sig, utan att jag synkar alla steg från S Health till Lifesum, och således visar den väldigt många brända kalorier, vilket jag inte har lust att se. Har plockat bort det nu, så att endast träningspass synkas - och hoppas jag är nöjdare framöver.

    Mvh,
    Tacksam nybörjare
     
    Pontzy och John P gillar detta.
  8. qpoteto

    qpoteto Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej igen,

    Nu hoppar jag bland frågeställningarna igen, men när jag ändå strulat till det så här kan jag ju fortsätta. Skall inte både manuella och automatiskt registrerade promenader registreras som ett träningspass i Lifesum om man har synken och inställningen gjord i S Health? Eller räknas inte promenad som träning i fallet? Det enda som jag valt att inte synka över till Lifesum är just "Trend för daglig stegräkning". Igår när jag var ute på en promenad så kom den inte med nämligen. Den finns dock reggad i klockan..

    Mvh,
    Förvirrad och nyhemkommen IKEA-besökare
     
  9. John P

    John P Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2017
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag är inte alls insatt i Lifesum.
    Men själv har jag aldrig ansett en promenad i "hälsosamt tempo" som ett träningspass.
     
  10. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Säker på det? Vore ju helt korkat om de inte merges ihop, Google fit gör ju det.
    Tex. Om du går till affären. Då räknar klockan och telefonen ungefär samma. Sen går du runt inne i affären med en kundvagn. Då räknar klockan nästan inga steg alls. Men telefonen räknar de du går inne i affären. Sen räknas det ihop på något sätt till att bli ungefär rätt totalt. Dvs inte att man bara slår ihop de två. Det blir såklart fel.

    Edit:
    OK. Det är väl näst intill omöjligt att göra en algoritm som merger det bra. Men borde ju gå att räkna ut och se när klockan stegar men inte telefonen och vice versa. Men men.
    Ser i väskor många forum att samsung health verkar överlägset bäst. Så jag kommer köra det nu när jag har en Gear S3. Sen synkar jag datan till Google fit bara för att.

    Men ang all steps i Samsung health. Den slår faktiskt inte ihop klockans med telefonens. All steps är något lägre än de båda sammanlaget.

    Iaf. Det är ju kanon att Samsung health kan visa både klockan och telefonen för sig. Så kan man kolla lite fort hur mycket de skiljer någon dag. Tänkte om man vet att man gått runt mycket med en kundvagn och klockan inte registrerat dessa steg. Fast den kanske gör det? Förstår om inte. För Android wear gör inte det.

    Ett snabbtest visade dock att klockan mäter mer exakt än telefonen. Gick 19 steg med telefonen i samma hand som klockan. Klockan visade exakt 19 steg. Telefonen visade 23.

    Men hur är er med aktivitet i tid? Det är ju rätt intressant också. Räknar klockan upp det även om den inte kan räkna steg tro? Vore ju kanon.
     
    Last edited: 7 aug 2017
  11. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Får oxå ca 20 procent mer steg i telefonen än i klockan. Sedan börjar ju inte klockan visa/räkna om man tar mindre än 14 steg...
     
  12. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ne precis. Och det är ju bra. För de räknar ju de flesta 13 när man tar det 14e. Fast gränsen kanske bord vara något lägre än 14.

    Har hittat två ev problem i appen.
    1. Om man trycker på bilden som visar aktivitet i minuter. Då får man upp en mer detaljerad vy. Denna vy visar endast sammanslagning av klocka och telefon. Surt.

    Någon som vet om aktiviteten i minuter slås ihop den också? Mäts den på något speciellt sätt kanske?

    2. Avstånd räknas helt olika från telefonen resp klockan. Telefonen visar ett längre avstånd för 100 steg än vad klockan gör för 100 steg. Klocka visar mest rätt då jag vet att mina steg normalt är en knapp meter.

    Kan man helt stänga av så att steg och kalorier inte räknas från telefonen alls? Och verkligen bara använda klockan? Det enda problemet med detta vore om klockan inte känner av steg när man kör tex kundvagn eller barnvagn. Någon som vet?
     
  13. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ok. Klockan verkar mäta steg lika exakt även om man håller armen helt stilla framför sig. Hoppas den gör samma sak om man håller i en kundvagn/barnvagn.

    Men hur kan den göra det?
     
  14. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Testat nu. Går jag med barnvagn räknas nästan inga steg i klockan. Men i telefonen såklart. Skit också. Omöjlig ekvation.
     
  15. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Går det att stänga av stegräkningen i telefonen så att summeringen med aktivitet, steg och avstånd visar rätt? Den visar ju "all" oavsett om man ställt in att visa gear S3 för stegen.
     
  16. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    När jag går med barnvagn en längre stund så brukar klockan tillslut tro att jag är ute och cyklar. Rätt som det är får jag upp i klockan "utmärk cykeltur! Fortsätt så". Lite lustigt.
     
    corb06 gillar detta.
  17. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ja, det gäller alla aktivitetsklockor och band. Omöjligt att de inte gör fel. Jag har stängt av automatiskt detektion av aktivitet. Enda nackdelen är att om jag verkligen cyklar en sväng så räknas inget. Men men. Orka bry. [emoji14] Får väl försöka komma ihåg att starta en aktivitet då.
     
  18. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Stör mig mer på att steg inte räknas när man går med barnvagn eller kundvagn. Men som tur är gör man inte det så mycket längre.
     
  19. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Haha! Jag hade/har exakt samma problem. Jag springer ofta med dottern i löparvagn och då får jag låta bli att köra med 2 händer, annars räknas inte stegen.
    Samma om jag kör vagnen till förskola eller någon annanstans.
    Flera gånger har klockan registrerat cykling istället, vilket blir helt fel på kaloriberäkningen. 40 min cykling bränner 3 gånger så mycket som 40 min promenad...
     
    difference gillar detta.
  20. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Som tur är är det väldigt lite barnvagn numera. Ungarna är snart 3 resp 5. :)