Gheez för google, kontakter!!!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nummerskivan, 2 jun 2012.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Vad har nu google hittat på med kontakterna?

Jag har INTE facebook länkat till mitt gmail, jag har INTE synkat facebook med min telefon (har inte ens fb-konto när detta hände).

Ändå, en person lade till mig som vän på FB, och nu är hon i min kontaktlista på telefonen.

Jag hittade även en massa google+-kontakter som jag plockade bort. Vill inte ha en lista full med en massa okänt folk som råkar lägga till mig på google+...

Sedan upptäckte jag flera nya namn igen. Raderade dem helt sonika. Det brukar jag göra med nya från google+. Men denna gång var det MIN MANS KONTAKTER!!! Han blev av med halva telefonboken innan jag såg att "oj, det här namnet känner jag igen, det är ju XXXs vän!" och kom på vad som måste ha hänt.

Hur kan min man, som ej har google+ men väl gmail, ha låtit mig få kontakterna? Vi har inte länkat något mer än att alla i familjen prenumererar på varandras kalendrar (ej gmail ju).

Jag fattar inte hur man ska göra för att få ENBART en SJÄLVVALD lista där man SJÄLV lagt in kontakter, att synas. Och hur man slipper få hundratals google+:are tillagda på gmail. Jag vill inte se alla som lägger till mig på google+, i min kontaktbok.

Och varför i sjuttsingen kom EN fb-kontakt med i listan så där bara?

FY FARAO vad trött jag är på gmails ELÄNDIGA sätt att hantera kontakter, mappar o.s.v. Blir bara sämre och sämre, sämre och sämre, för att inte tala om: SÄMRE.

Från att ha haft 80 riktiga kontakter, har jag flera hundra som jag ska bläddra igenom, och/eller ställa in så att de inte syns, men ändå finns de i okänt antal kontaktmappar på olika sätt.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

I google+-appen kan du välja att inte automatiskt lägga till Google+-folk till din kontaktlista.

I Gmail finns även en inställning:
    Create contacts for auto-complete:
    Med valen:

When I send a message to a new person, add them to Other Contacts so that I can auto-complete to them next time

I'll add contacts myself

3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag har inte google+-appen. Eller jo, sedan igår har jag det i nya Noten (men har inte öppnat den appen , eller regat något, jag är inte aktiv i Google+, har bara lagt till mig själv en gång och undrar om jag bör ta bort mig igen), men problemet fanns där ju även innan i min SGS utan Google+-app.

Jag ska kolla de där inställningarna. Tack för tipsen!

Mycket snurrigt tycker jag det är. T.o.m. tidslinjen på FB är rena rama undret av enkelhet i jämförelse. Jag avskyr när det blir så användarvänligt att det blir användarovänligt! Sitter nästan hellre med en DOS-prompt.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är inte så snurrigt egentligen.

Du har ett Google-konto. Om du aktiverar synk på en sak så skall dessa med all rätt hamna på alla dina enheter om du har samma app.

Du kan ju annars välja, på din telefon, att inte visa kontakter som ligger på Facebook, Twitter, Gplus eller vad det nu kan vara. Själv har jag bara mina, mot Google synkade, telefonkontakter i min telefonbok.

Funkar det inte så på din telefon är det förmodligen inställningar som inte är rätt inställda :)

5. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ett problem är att det skapas undergrupper på olika sätt, så att en kontakt kan ligga i flera grupper. Eller att man när man är i telefonen inte har en aning om vad en viss grupp innebär. Jag visste inte heller att "släkt" och "vänner" var undergrupper i cirklarna. För att välja rätt på telefonen, var jag tvungen att gå till gmail på datorn och kolla vad de olika sakerna var.

När jag nu tittar i gmail på internet, i browsern, så ser det ju rätt tydligt ut. Man ser att cirklarna är en övergrupp som har flera undergrupper t.ex. Något det inte gör när man väljer displayalternativ på telefonen.

I gmail såg jag också att det plötsligt fanns en massa youtubekontakter som jag inte har en aning om hur de kom dit eller varför (jo jag fattar väl att google tycker att de är användarvänliga, men det rör ju ihop för mig). Det är inte några jag har haft kontakt med. jag har bara lagt upp några klipp på youtube, inget annat. Jag raderade hela gruppen och hoppas att den inte skapas igen. När jag raderade alla mina kontakter från cirklar (vill inte ha dem i gmail) togs alla kontakterna bort även i Goole+. Var ju lite snöpligt. Jag måste alltså ha en kontaktgrupp med cirkelfolk i min gmail, för att ha dessa kontakter i google+.