Gingerbread rullas ut?

Discussion in 'Nexus One - Allmänt' started by djstoffe, Dec 6, 2010.

1. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Drivrutinerna borde väll vara fixade för länge sedan, google har ju testat det internt på Nexus One tills Nexus S kom

2. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Visst är det så, dom håller tillbaks det med flit.

3. esseven

esseven Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Om man ska salta foliehatten lite extra så har dom säkert kommit överens med Samsung om att hålla inne på uppdateringen en tid.

4. erbica

erbica Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Byte av filsystem?

Enligt en del uppgifter medför Gingerbread byte av filsystem från YAFFS till Ext4. Utan att veta något om filsystemen, så kan det ju tänkas att det inte är helt enkelt att rulla ut till befintliga maskiner. Nya maskiner och de som får factory reset får ju Ext4 från början, men en uppdatering där man skall behålla filer lagrade i det gamla filsystemet blir kanske knepigare. Kanske är det för att verifiera att konverteringen inte leder till problem som det tar tid. Kanske också läge med en backup innan uppgradering till 2.3.

5. Barilla

MINA ENHETER

Förmodligen. Eftersom SE har lyckats få skiten att funka på Arc och med sin bloatware över, har svårt att se hur Google inte skulle kunna vara klara med Nexus one då.

Men men, det är bara att vänja sig med att Google inte håller vad dom lovar.

6. the_slain_man

MINA ENHETER

Lär knappast vara krav att köra EXT4, däremot gick dom ju ut i förväg och sa att Nexus S skulle köra EXT4 så det kanske är den framtida default.

7. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad är skälet till att gå över till ext4? Journalförande känns ju knappast som ett intelligent argument på minneskort.

8. the_slain_man

MINA ENHETER

I samsungs fall var det väll för att slippa det filsystem som användes på SGS som gjorde att det laggade så. Laggfix på SGS är typ nästan bara byte av filsystem till EXT4.

9. Kindis

Kindis Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Last edited: Jan 11, 2011
  10. Barilla

MINA ENHETER

Inse att dom skiter i N1'an. Dom vill prioritera den nya kungen, Ns.
    sjukt dåligt av google.

11. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jepp. Bäst du säljer din genast.

Helt galet vad otåliga och paranoida alla blir av att vänta. Konspirationsteorierna haglar och alla skriker om hur ondskefulla Google är. Men vad är det ni behöver i 2.3 som är så viktigt att ni knappt kan leva utan det?

12. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Åter igen tänkte jag försvara Barilla, även om jag tycker han verkar lite väl negativ. :)

Tanken med Nexus One var att få allting först och snabbt. Jag tror vissa av oss är lite svartsjuka på att Nexus S redan är ute med ett nyare Android än Nexus One har.

När 2.2.x kom, var folk bara otåligt. Nu finns det dessutom detta då att det redan är ute, och nu känner vissa av oss med N1 oss lite som vem som helst, och kunde lika bra suttit på en HTC Desire när vi ändå ser andra telefoner med nyare mjukvara runt omkring oss. :(

/Söder

13. keyser

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Det finns ju bara en enda telefon ute på marknaden som har en nyare mjukvara.
    Har inte Desire fortfarande ren 2.2, inte ens 2.2.1?

14. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo, det är ju bara Nexus S som har fått den, men på CES har det visats en massa (iaf SE Arc) som har 2.3 så det är ju inte långt till att det kommer andra också.

Givetvis kommer N1 vara först ut med att få det av befintliga telefoner, men jag det är det "stora" tidsgappet gentemot Nexus S som irriterar skulle jag gissa...

/Söder

15. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

keyser
    Det stör oss alla att se hur telefontillverkare nu visar upp ett operativsystem som vi när vi köpte våra telefoner betalade extra för att få först.
    Det borde inte gått mer än en dag från att Nexus S såldes till att Nexus One uppdaterades till gingerbread.
    Google dödar hela Nexus serien genom att göra såhär.
    Varför skulle någon fortsätta att köpa Nexus om SE kommer att vara snabbare än Google på att få ut Googles operativsystem?
    Det är marknadsmässigt självmord för Nexus-serien, en nagel i ögat som försvinner för telefontillverkarna och uselt för konsumenter i det långa loppet.
    "Varför ska vi nu uppdatera våra gamla telefoner när vi kan sälja nya dyrare?"
    Undrar hur HP kommer att förvalta WebOS... Kommer det till en intressant hårdvara kanske det är nästa för mig. Eller WP7.

Barilla likes this.
  16. keyser

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    SE kommer inte få ut någon lur med 2.3 innan Nexus One uppdateras. (i butik, att de har ett par Arc på mässor är inte att få ut den)
    Jag lägger 200:- i potten som ni kan få dela på om jag har fel.
    WP7 är trevligt, körde en Optimus 7 ett tag. Men totalt handikappat så länge man inte kommer åt dess market alls utan att regga ett Live-konto i UK eller US.

17. Barilla

MINA ENHETER

Precis detta jag menar. Jag hade tänkte vara Nexusserien trogen rätt länge, men vad är det för vits nu? Dom håller bevisligen tillbaks den för Nexus One eller så har du en praoelev som ska fixa det själv. Det är riktigt uselt.

18. esseven

esseven Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Indeed, this sucks Google!

19. the_slain_man

MINA ENHETER

Kanske lite dålig jämförelse men på andra sidan(Apple) så får hela serien uppdateringar samma dag, var väll lite så man känner att Nexus serien skulle vara.

20. Barilla

MINA ENHETER

En annan sak som stör mig är att jag en gång i tiden såg Google som ett företag som ofta överraskade mig positivt, man levererade bättre saker snabbare än vad jag hade förväntat och vad ryktena hade sagt. Idag är denna känsla helt borta och har i stället blivit en känsla av att jag inte tror ett skit på vad de säger och tar för givet att dom kommer att bli försenade.

Vi minns alla 2.2 som skulle släppas "när som helst" och som kom två månader senare. Nu hörde man rykten om 2.3 redan i höstas och att det skulle släppas i November och man blev lite glad och tänkte "redan? bra jobbat". Sen har tiden gått och släppdatumet har flyttats längre och längre fram samtidigt som man insett att 2.3 egentligen inte innehåller något speciellt, "inom de kommande veckorna" är snart över två månader och här står man igen. Besviken på Google.

Har dom blivit för stora för sitt eget bästa? En sak är säker i alla fall, jag kommer att titta väldigt noga på andra "mobilserier" när det är dags att byta igen eftersom jag helt tappat allt förtroende för dom.