Gingerbread rullas ut?

Discussion in 'Nexus One - Allmänt' started by djstoffe, Dec 6, 2010.

1. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Visst är det så... Google hade chansen, men verkar ha missat målet helt. Om man inte släpper 2.3 till N1´an asap och kommer med någon slags förklaring till förseningen. Annars antar jag att det är såhär man har tänkte behandla Nexusserien. Dvs att man har en kung som får allt månader före de "gamla" modellerna.

nEE likes this.
  2. my05

my05 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller fullt med övriga här och undrar vart G.B tagit vägen. MEN (brasklapp), jag har provkört de nuvarande inofficiella G.B versioner som finns och de (ska inte säga "suger") har en bit kvar. Om man sedan tittar på funktionsmässiga biten och utseende så känns ju inte en uppdatering till 2.3.1 som något alltför brådskande heller.

3. mauno

mauno Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror att 2.3 till Nexus S släpptes ut lite för tidigt och är inte tillräckligt stabilt ännu. Jag har hört många ofrivilliga reboots m.m. Skulle inte förvåna mig om när 2.3.1 kommer till Nexus S så kommer även den till Nexus One.

4. Barilla

MINA ENHETER

Jag hade kunnat köpa en sådan förklaring, men skulle vilja att Google gick ut med det. Men det kommer man nog inte då det kanske känns som att man "lurat" NS kunderna genom att sälja en buggig produkt.

5. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Blir lite nyfiken på vilka builds du testat. Testat någon dagsfärsk CM? Allting fungerar i dessa samt såklart det mesta från CM6. 2.6.37 kernelen var också ett märkbart lyft, även om det redan innan fungerade snabbare än Froyo. Vad är det du menar "har en bit kvar"? Är lätt att få gamla builds när man inte kompilerar själv eller kör nightly builds (innan de vanliga kommit).

2.3.1 kom till Nexus S runt Jul vad jag vet. Gingerbread-branchen i AOSP var redan 2.3.1 dock, en kopia av Googles interna träd. Den fixade en del problem för NS, ja.

Det som dröjer lär vara drivrutiner. De nuvarande fungerar ju bra också men de får man inte det nya renderingsläget. Skillnaden när man aktiverat dithering är dock inte så att man stör sig på den. Fungerar utmärkt i daglig drift.

EDIT: För att förtydliga lite så skulle nog Google inte säga att nuvarande modulen libcamera.so för N1 "fungerar bra" då den är kompilerad för den gamla kamera-koden och kräver en hel del pill för att fungera. Rent praktiskt fungerar den dock utmärkt när man gjort detta.

Last edited: Jan 12, 2011
  6. Barilla

MINA ENHETER

Tiden tickar och går, men googles svek mot Nexus One, det består...

7. AllDante

AllDante Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge..

8. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Själv la jag in CM7 istället. :) Vackert är det.

/Söder

9. Trident

Trident Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Överdriver ni inte lite nu? Vad är det som är så viktigt i GB jämfört med Froyo?

Sedan undrar jag faktiskt hur Google kan svikit Nexus ägarna. Har dom någonstans lovat Nexusägarna få uppdateringar först av alla för all framtid?

10. karstensson

karstensson Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Trident verkar vara en förståndig person (Y)

11. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Och flyter gör det också

Kan bara minnas att det lovats en ren android upplevelse, snabba uppdateringar kanske har hypats fram, men det rättfärdigar inte att den nya telefonen i Nexus serien får det före den gammla.

Är inte så jätte iriterad över "förseningen" kör ju redan CM7 så, det som stör mig mera är oförmågan att kommunicera ut ett datum och sedan hålla det.
    Om man försöker härma Apples sätt att hålla knäpptyst och läckfritt och sedan visa upp nästa iphone/ipad/ios/valfriprodukthär under stort jubel så misslyckas man hårt eftersom vi alldrig får reda på några datum och det blir till än ändlös väntan.

12. söder

MINA ENHETER

Nja, i menyerna funkar det bra. Där flyter det ännu bättre än FroYo. Däremot laggar mitt ADW nu, vilket det inte gjorde innan.

Men det är ju värsta pre releasen så... och jag har inte wipe:at heller från CM6.

/Söder

13. Barilla

MINA ENHETER

Du kan väl ställa den frågan till Google istället? Dom tycker bevisligen att det är tillräckligt med saker för att det ska förtjäna ett nytt versionsnummer men om du tycker annorlunda så varsågod att ta upp det med dom.

Först av alla har dom inte lovat men det kändes som hela vitsen med serien var att man skulle få nya versioner med mjukvaran så fort den var klar så länge hårdvaran stödjer det och jag hade kunnat köpa om den nya telefonen fick det en vecka tidigare eller något, men nu börjar det bli löjligt. Skulle inte förvåna mig om HTC eller några andra släpper 2.3 till sina telefoner innan Nexus one får det och då är hela Nexus serien stendöd i mina ögon. Jag menar SE släpper ju arc med 2.3 och sin bloatware över det om ca 1 månad, och med tanke på hur erkänt långsamma SE är så känns det som en spottloska i ansiktet att Google inte fått ut det till N1´an än. I mina ögon har Google redan fallerat och Nexus Serien lever bara för den allra senaste hårdvaran, resten verkar man uppenbarligen skita i.

Last edited: Jan 17, 2011
  14. söder

MINA ENHETER

Åh ja. Vi kan ju vänta och se om detta blir fallet eller inte innan vi misstänker att andra skulle få den före N1. Jag tror ju personligen inte att så är fallet, men jag kan inte se varför det inte ska skilja MER tid än så mellan N1 och andra telefoner med egna gränssnitt.

Vad gäller Arc så sägs det ju end Q1 på den. Det är ju iaf 2 månader.

/Söder

Last edited: Jan 17, 2011
  15. Barilla

MINA ENHETER

Det finns ingen teknisk förklaring till att det skulle ta en sånhär tid, utan det är Google som medvetet håller tillbaks lanseringen för att man har en ny älskling i Nexus S nu. Jag tycker det är ruttet. Men det är i alla fall bra att man får se vad dom går för. Blir nog ingen mer Nexus för mig igen.

16. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Näe, men med tanke på att Google såg till så att många utvecklare fick tag på N1, och då sade att de skulle skicka ut uppdateringar till telefonen så förväntar man sig att man skall få in nya versioner relativt fort. Som utvecklare vill man ju gärna kunna testa sin mjukvara på nya versioner före användarna.

Som det är nu så känns det däremot som att Google väljer att låta nya telefoner komma ut med den nya versionen innan utvecklare kan köra versionen på sin telefon.

(Ja, ok, man kan själv köra fulrommar, och man kan testa i emulatorn, men det är inte samma sak som att ha den riktiga rommen)

17. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

undra om barilla ha en android telefon så mkt som google suger nu för tiden.... ?

18. Barilla

MINA ENHETER

Har en Nexus One... Är du nöjd med google just nu eller?

19. FOO

FOO Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

jag är iaf nöjd! Hellre att dom fixar till en stabil version än en där mobilen har problem med omstarter mm som det verkar att Nexus s har.
    Ta det lugnt och vänta tills dom har klart med en stabil version. Dom lär ju inte sitta och hålla in den för att jävlas när det är en dev phone!

20. Barilla

MINA ENHETER

Hur man än vrider och vänder på det så har dom agerat dåligt i denna fråga.

Scenario 1 som ni pratar om. Att 2.3 egentligen inte är färdigt utan man jobbar på att få fram en stabil version, hur jävla bra är det att lansera "nya flaggskeppet" med någon slags fulbeta?

Scenario 2. Man anser sig vara färdig och kissar alla som köpt en Nexus one och speciellt alla utvecklar rätt i ansiktet genom att hålla tillbaks versionen för att man har gjort någon deal med Samsung eller att man bara skiter i gamla lurar kort och gott.

Oavsett vilket av dom två som stämmer så är det illa.