Gingerbread till HTC Desire

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av jaxos, 19 maj 2011.

  1. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Så dom menar på fullaste allvar att vanliga svenssons då inte kommer ta del av gingerbread.. ja då är det första och sista gånger jag köper htc.

    Source: @MarkMoons on Twitter.

    translated: "This is THE update for the HTC Desire. There won't be an OTA. Just old fashioned via the cable..."
     
    Last edited: 1 aug 2011
  2. formmailer

    formmailer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Enligt supporten finns det en OTA (non-developer) uppdatering.
    [​IMG] (source HTC UK FB)
     
  3. spunken

    spunken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jaha... då är det ingen dum idé att roota ändå gott folk!

    De här är ju ett perfekt bevis att HTC inte "vill" göra bättre, de vill gå vidare och utveckla sina nya produkter och inte lappa och laga något gammalt bara för att lugna många..

    Se bara på hur fristående utvecklare har lyckats...
     
  4. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Jag har egentligen inte i tråden att göra längre då jag har bytt min Desire mot en Incredible, men...

    Hur sjutton kan man skriva en massa skit som att "nu mister HTC en kund till" eller "det var min sista HTC" etc etc?

    För det första är Desire en mycket bra telefon. Men givetvis har det kommit dom som är bättre då den trots allt har funnits en tid, och utvecklingen på teknikprylar går så fort att dom är gamla redan efter en månad. Men den var outstanding när den kom och den är fortfarande lika bra nu som då.

    Dess svaghet är interminnet och det är inget man kan förvänta sig att HTC ska göra något åt i efterhand. Det är inte många tillverkare som gör det. Jag vill gärna ha senaste uppgraderingen till både bil och teve, men eftersom min teve inte fixar 3D så verkar det som jag får vara utan. Borde jag skrika och klaga? F-n alltså, vilket jävla skit. Det kunde dom väl ha sagt när jag köpte teven att den inte kommer att vara varken ny eller bäst för evigt. Sista Samsungen ever bl.a bl.a

    Jag hade runt 60 appar installerade på min Desire med app2sd, inkl några stora som Document to go, CoPilot, samtliga Angry Birds etc. Det tycker inte jag var dåligt på något sätt trots bristen på minne. Jag har som sagt bytt min mot en Incredible som har 2.3 (ofrivilligt pga av skada), och personligen tycker jag inte att 2.3 är så mycket att gapa om så jag skulla lida av bli av med det...

    Jag tycker tvärtom att HTC ska ha en eloge för att dom har lagt så mycket tid på att försöka gå sina kunder till mötes, och att ni som konsumenter istället ska vara tacksamma.

    Ska bli kul att höra vad ni som installerar uppgraderingen tycker, och om det är så "svårt" att inte gemene man klarar det om dom vill. Sedan ska det bli intressant att höra vad HTC har plockat bort och om det är en så "stor" förbättring" som alla hoppades på. Jag tror inte det...
     
    biohazard, pellegj, Poontus och 9 andra gillar detta.
  5. mirose

    mirose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Håller med föregående talare.

    Förstår inte heller allt ståhej kring detta?

    Vill du ha det nyaste så köp då en ny mobil..

    Man kan undra hur vinstdrivande ett företag skulle vara om de hela tiden skickade ut upppdateringar till gamla mobiler etc istället för att sälja nya modeller, är inte det A&O?
    Och är det hårdvaran som sätter stop för det så är det vad det är.

    Sen verkar det ju som om det kommer en OTA och det är väl i så fall bara positivt och en bonus för oss som kanske kan vänta ytterligare ett tag innan en ny telefon inhandlas.
     
    Stromma gillar detta.
  6. Moonwall

    Moonwall Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig, HTC har gjort mycket för att hålla denna telefon vid liv. Det är inte många andra tilverkare som gör. Men de hanterar detta lite klumpigt tycker jag, det verkar ju som att det kommer en OTA iaf, så varför inte skriva det innan de släpper devversionen, så att folk slipper bli förvirrade... Det jag hoppas på med gb är att de inofficiella romarna blir stabilare och bättre.
     
    Stromma gillar detta.
  7. kim_1138

    kim_1138 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Folk blir inte förvirrade, gemene man hänger inte här (gemene man skiter i det som diskuteras här, det kan jag garantera), ni som hänger här har väl koll på de mesta kring Android skulle jag gissa, inte så mycket att gnälla över. Och jag är väldigt säker på att gemene man står för större delen av HTCs försäljning, inte vi geeks.
     
    andersj och Stromma gillar detta.
  8. formmailer

    formmailer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu står det följande när man laddar hem RUU:
     
  9. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Problemet är att många verkar tro att bara för att man har köpt en android så ska man ha rätt tlll uppdateringar som gör telefonen alltid är det värsta som finns, och så fungerar det inte.

    Att sedan några på xda developers kan koka en fungerande rom är rätt ointressant. Dom inte behöver väga in samma faktorer som HTC som måste kunna stå för sin uppdatering (innebär långa tester) och som ändå får räkna med att lägga tid på felpatchar när det dyker upp problem dom inte kunde förutse på så kort tids testande som det ändå är. Det blir som med mina hojmotorer. Min originalmotor (hmm, nåja), som är den snällaste och mest driftsäkra jag har, skulle aldrig fått ett godkännande av Suzuki för leverans till gemene man. Detta trots att den är rent ut sagt rena touringmaskin jämfört med min andra...

    Ska man kritisera HTC är det möjligen för ett visst velande ibland. Vad gäller de låsta bootloadern till Sensation som låste upp fanns möjligen en oro för att man annars skulla tappa kunder till exempelvis Samsung, men det är givetvis helt annorlunda när det gäller uppgraderingen av Desire. Om man väljer att byta märke efter att ha ägt en Desire så beror det iaf inte på att man var missnöjd med telefonen som sådan, för det är bland det bästa och mest felfria som har levererats.

    Nej, ge HTC lite kred istället för att dom fortfarande lägger så mycket energi på att uppgradera era telefoner.
     
    gripen gillar detta.
  10. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Problemet ligger i att HTC lovar saker som de sedan inte håller. Det hade varit bättre om de från början helt enkelt bara sagt att det inte blir en "riktig" uppdatering.

    Det handlar inte om att man är girig och gapar efter mycket. Det handlar om att man förväntar sig att ett företag håller sitt ord om de lovar en uppdatering till sin hårdvara.


    Jag vet inte hur ett flertal av er agerar mot andra. men om jag lovar något så gör jag mitt yttersta för att hålla det löftet.
    Jag inser att det finns många här på forumet som inte verkar dela den uppfattningen, men så fungerar jag i alla fall. :neutral:
     
  11. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Men var det ändå inte så att dom från början sa att Desire inte skulle få någon uppdatering då den var för begränsad, och att man sedan trots det har tagit fram en uppdatering enbart för att så många "avancerade användare" klagade?

    Att den då inte blir fullskalig eller till för den vanliga användaren tycker jag inte är något märkligt. Tvärtom! Huruvida det sedan var dom som "velade" eller om anställda gick ut med info dom inte fick som ledde till missförstånd angående uppgraderingens vara eller icke vara vet jag inte. Men att säga att dom inte har gjort sitt yttersta för att hålla sitt löfte bata för att det inte blev en simpel OTA update håller inte....

    My point exactly!
     
    Last edited: 1 aug 2011
  12. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Min åsikt:

    HTC (och andra tillvÄrkare) påstått på alla ställen att deras produkt är perfektionen du sökte. När du väl köpt produkten och råkar ut för imperfektioner, byter inte tillverkaren HELA varan, utan påstår att hårdvaran är fortfarande perfekt, det är bara litet justering av mjukvaran (patch, uppdatering, uppgradering) som behöver göras. Bättring utlovas - men kommer inte. Då blir man less på tillverkaren - i det här specifika fallet HTC, som gjorde ju dundertabben med Hero uppdateringen. Andra tillverkare som t.ex. Samsung med Kies var inte mycket bättre... Ericsson? Usch.. de sålde fortfarande med 2.1 - vilket trams he?

    Jag tycker att Desire äe ganska bra. Inte fulländad, men bra. Och den är mycket stabil med Froyo. Så vitt jag vet, den stabilaste telefånen.
    Men jag vill också ha vissa förbättringar, för om jag nu lagt ut 4 tuseningar då vill jag kunna ha minst en funktionalitet som min gamla MP3 spelare hade för 8 år sen (typ equalizer), eller som min gamla Nokia klarade (inspelning av samtal) eller att hårdvaruaccelerationen skall användas fullt ut, eller att ha utrymme för program, för det gapar tomt på SD kortet, ändå klagar den om minnesbrist.
    Några av ovanstående hoppas finns med i GB - så jag vill ha det, och jag vill också att den behåller stabiliteten. (Därför går jag inte för CM)

    Så när den inte kommer handlar inte om att jag är grinig, jag anser att jag har blivit lovad det, jag pröjsade för det - nu jävlar, nu skall det levereras annars blir jag arg! (litet försiktigt...)
     
    Last edited: 1 aug 2011
  13. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Eller så var det inte alls på det viset. o_O
    För den som inte har koll på historiken så kan jag ju säga att den här cirkusen började med att HTC gick ut med info om att en uppdatering skulle komma. Sedan så sa HTC att telefonens minne var för begränsad för uppdateringen. Något som uppenbarligen var bullshit eftersom (bland annat) Wildfire S, som har mindre lagringsutrymme och RAM, fixade detta utan problem.

    Efter den kritiken så sa HTC att de skulle banta ner på "onödiga" applikationer och ändå släppa en uppgradering ändå. Redan någon vecka senare så sa de att allt gått riktigt bra med testningen och att en uppdatering skulle komma i slutet av månaden.

    När denna uppdatering väl kom så visade det sig att HTC, trots den lyckade testning, inte kan lämna några som helst garantier för att den fungerar. Särskilt exkluderat från garantier om funktionalitet är alltså den extremt grundläggande SMS-funktionen...
     
  14. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    OK...
    Nu vet inte jag var ni köper era telefoner, men inte sjutton fick jag med något papper till min Desire där det stog att den var fulländad för all framtid...

    Det var betydligt fler superlativ till bilen både på papper och muntligen. Borde jag klaga då det har kommit nya, ännu mer fulländade versioner? Kom ihåg att det nu rör sig om betydligt mer än ett par tusenlappar...


    Min första riktiga PC var en 386:a. Första uppgraderingen i mitten på 90-talet blev till Pentium 133, 16GB ram (win 95 krävde bara 8), 8gb grafikminne och en disk på 1,08G (hade 170mb innan). State of the art och dyrt som f-n, över 14000 bara i delar (byggde själv). Men det kostar att ligga på topp, och den var ju framtidssäkrad va?
    Köpa för 10000 någon?
    Öh....

    Min teve "var" en värsting till 3D kom. Ska jag ringa konsumentverket nu då eftersom jag vill ha dom förbättringarna som snart är på var mans vägg?

    Jag tror du ska läsa på lite mer om vad du köper och vad som ingår mer specifikt i fortsättningen, och skriv sedan ned allt du vill fråga om innan du köper. Funktioner du inte kommer på att du vill har eller kommer ihåg att fråga om ska du nog inte förvänta dig att tillverkaren kommer att lösa åt dig när du väl kommer på dom bara för att utvecklingen har gått framåt...

    Kanske rent av fulländad med tanke på vad man kunde åstadkomma när du köpte den?

    Mina grabbar köpte varsin Sensation & Galaxy SII i början av sommaren. Rätt dyra var dom med. Kommer dom att kunna kräva en uppgradering till 3D och 4-kärnigt, och hur löser man en sådan update OTA?
     
    gosa och gripen gillar detta.
  15. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    807
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    När jag läser vissa kommentarer här undrar jag om folk går till bokhandeln och kräver att kostnadsfritt få den nya utgåvan av Bra Böckers Lexikon bara för att de har köpt en tidigare utgåva. Sluta och gnäll och var glada för att ni har en väldigt bra lur som får uppdateringar fortfarande.
     
    blitz och Stromma gillar detta.
  16. Stromma

    Stromma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Jodå! Men jag kan inte minnas att dom specade att den skulle komma till Desire (jag kan ha fel), utan det var nog mer "alla vi" på div forum som genast gjorde oss hörda och tog för givet att det skulle bli så då vi ville ha 2.3.

    Precis. Desire skulle inte få den.

    Dotterns Wildfire S kör 2.3 utan problem, det stämmer. Men vad som är bortbantat ifrån 2.2 i Desire vet jag inte. Däremot så är det ingen större skillnad på spec mellan Wildfire S och Desire förutom prosessorn, och ram/rom är ungefär samma så att säga att det är mindre på Wildfire S stämmer inte riktigt.

    Mig veterligen skrev dom att dom skulle försöka banta ned den, inte att dom skulle lyckas.

    Huruvida det fungerar eller inte får man väl ta reda på om man har en Desire. Jag tror att det gör det då jag inte tror att dom släpper en uppdatering som fungerar som rysk roulette.

    Men är man osäker är det kanske bättre att avtså. Det kommer inte att vara någon "aha" upplevlse att uppdatera, det är jag rätt säker på, inte heller kommer det ge mer plats för appar i telefonen.

    Jag hoppas och tror för alla Desire användare att det fungerar bra, och jag är lite nyfiken på vad dom kan tänkas ha bantat bort. Men som sagt, så stor skillnad kommer det inte att blir.

    Någon som har uppdaterat som kan komma med lite input i funktion och vad som är bortbantat?
     
  17. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Då så. Uppdaterat. Allt flyter fint. Jag uppfattar den som lite snabbare. Jag kör med Go Launcher EX med endast en skärm så den är rätt slick redan. Jag har installerat allt som jag hade dragit ner till den innan, och ligger nu på 65 mb ledigt, mot tidigare 15-17 mb ledigt, så det känns som den är rejält bantad (65 mb ledigt är alltså rejält i Desire world...).

    Allt flyter på snyggt som sagt, tar emot sms utan problem. Några få nya saker märks grafiskt, bl.a. möjligheten att välja "Stäng av" eller "Start om" när man skall stänga av luren. Ikonerna för "XX har laddats ner och installerats" är ändrade. Dock är ikoner i noticationbar som t.ex. klocka, mottagning m.m. samma som tidigare.

    Som sagt, GB funkar fint, bara att dra ner och köra på.

    GMY
     
    Stromma och lasslax gillar detta.
  18. lasslax

    lasslax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Jodå, jag köpte Bra Böckers lexiconer på abonnemang på 80 talet. Och fick rättelser flera gånger skcikade till mig med post, och jag fick klistra själv in dem.
    Patch? Uppdatering?
     
  19. Radon

    Radon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    450
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 6s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 6s
    En liten rookie fråga.
    Laddade ner uppdateringen men telefonen hittas inte?

    Vilket läge ska man välja vid anslutning
     
  20. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Du måste ha HTC Sync på datorn och telefonen ska vara i HTC Sync läge!