Gingerbread till HTC Desire

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av jaxos, 19 maj 2011.

1. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Vad är det som man förlorar då förutom htc bakgrunder och vissa appar ?

2. lasslax

lasslax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Näää inte med de orden. Men istället för att snacka BS, hur vore det att kolla HTC:s eget skryt? Och då pratar jag inte om reklamen från återförsäljarna.

HTC - Products - HTC Desire - Overview

"Alla andra ligger steget efter!"
    "Med bilder så verkliga att du vill ta på dem"
    "Telefonen med superfart

Vi har satt in en 1 GHz Qualcomm Snapdragon-processor i HTC Desire. Det innebär att du kan surfa supersnabbt, göra många saker samtidigt och bläddra igenom dina appar på nolltid."

Och då var det 2.1 !

Computer Sweden:
    "HTC Desire: Muskler, speed och hjärna!"

Swedroid (!)
    "Plus för:
    * Bra ljudkvalitet vid samtal
    * Mycket rapp
    * AMOLED-skärmen - trots den ifrågasatta upplösningen
    * Prisvärd
    * FM-radio
    * Rikligt med RAM (576MB)
    * HTC Sense"

osv....

Nja... supersnabb....nolltid...speed...hjärna...superfart...

Men som sagt, med 2.2 är den en BRA telefon. Men varför skulle man inte få önska sig att tillverkaren utrustade den med en mjukvara som kunde ta fördelar av den faktiskt goda hårdvaran? Tillverkaren ville in stålarna snabbt och levererade med delvis undermålig mjukvara. Ja, jag hade en hel del problem med 2.1 framför allt omstarter, värme och usel batteritid.

Om du köper en Porsche, växellådan har bara ettan och tvåan, men antyds att du kommer att få 3-4-5 senare, kostnadsfritt, du behöver inte ens gå in på verkstad - hur känns det att någon säger "men fy fan, var glad att du har en bil. Visserligen långsam (nåia...) drar mycket soppa, låter som fan i 2-an när du kör med 140, men tänka att 100 år sen klarade de bara 35... så GNÄLL INTE när du inte får 3-4-5 i växeln..."

Jodå, jag gnäller...litet tyst och försiktigt...

3. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

OK, intressant resonemang.
    Du menar alltså att om man först lovar något (2.3-uppdatering), sedan tar tillbaka det (ingen uppdatering), och sedan lovar det på nytt (bantad 2.3 uppdatering), så är det OK att inte hålla sitt löfte?

Nej, problemet ligger givetvis i att HTC in i det sista hävdade att det skulle komma en 2.3-uppdatering. Den kom inte, varpå det följde riktigt dåliga ursäkter om "minnesbrist", vilket resulterade i kritik från användare, och nu fick vi någon halvdan developer-uppdatering utan några som helst garantier...

Vad är det du inte förstår?

HTC har lovat en "riktig" uppdatering, och det enda vi fått efter mycket gnäll och förseningar är en halvdan uppdatering utan några som helst garantier på funktionalitet.

Tycker du att HTC har hållit sitt löfte?

De relevanta specarna är samma eller lägre på Wildfire. Det är det enda som har betydelse i sammanhanget.

Last edited: 1 aug 2011
  4. Stromma

Stromma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Den levererade väl det med då? Jag fick min Desire i maj förra året, och jag hade inte något att klaga på ens med 2.1.

Stämmer bra det med!

Det var en bra telefon redan med 2.1. Med 2.2 blev den ännu bättre, och har alltså fått en rätt stor uppdatering av tillverkaren. Dess stora tillkommakortande är och förblir det begränsade minnet. Det är inget som någon kan uppgradera, och det är något man är väl medveten om när man köper telefonen.

Önska kan man alltid, att kräva är en annan sak. Dessutom har som sagt HTC utöver mindre uppgraderingar redan uppdaterat till 2.2.

Kvalificerat skitsnack.

Om man har problem med en telefon så lämnar man in den och får den lagad eller utbytt (vilket iofs är trist med tanke på anovo och tidsåtgång).

Mjukvaran var inte på något sätt undermålig ens med 2.1 även om den blev bättre med 2.2. Batteritiden var inte strålande, men inte heller dålig sett till att alla smartphones trots att förbrukar rätt mycket. Min Incredible är bättre än Desire:n var, och batteriet är något den bl.a har fått mycket beröm för. Men det är inte såå stor skillnad.

Jag köpte min Desire för att det var det bästa jag trodde jag kunde få för pengarna då. Den bästa telefonen jag har ägt så här långt, och den enda smolken var just minnet som var för litet. Tråkigt, men det visste jag redan när jag köpte den.

Om du tyckte att telefonen var så undermålig så undrar jag varför du köpte din?

Det var ingen som antydde att man skulle få 2.3 till Desire från början. Det var inte ens spikat att den skulle få 2.2 även om det togs för givet.

HTC Desire är en mycket bra telefon. Den har sina fördelar och sina begränsningar, och den är inte längre det värsta man kan ha. Men om man vill ha det värsta så köper man kanske inte förra årets värstinglur och hoppas på att en uppgradering ska göra att man är med på banan igen.

Var nöjda med era Desire, det är mycket bra telefoner. Vill man ha det värsta får man byta, men hade inte min gått sönder hade iaf inte jag kunnat motivera mellanskillnaden till en ny idag för ta det steget.

Jag gillar med uppdateringar och var tidigt ute med att uppdatera till nya market bara för att det är kul och för att man är nyfiken. I fallet med market har jag avinstallerat för det var ingen höjdare...
    Efter att ha kört 2.3 en stund på Incredible så kan jag säga att det inte ger så mycket mer än 2.2. Förhoppningsvis en mindre prestandaboost, resten kan man vara utan. Men visst, det är alltid kul med lite nytt...

Så jag hoppas för er skull att det fungerar och ger något mer än bara den mindre utseendeförändringen. Därifrån till att mer eller mindre kräva att HTC ska uppdatera är ett rätt stort steg. Att sedan skriva ner dom som märke när det inte går som man vill och skriva hur dåliga dom är tycker jag är klart lägre än Glocalnet. Vilket bortsett från att det är lågt också ger andra som läser här på forumet en helt felaktigt bild.

gripen, Davil och master_of_rock gillar detta.
  5. luddawg

luddawg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T
    Platta:
    Huawei M5 Lite
    Jag kör cyanogen 7 för tillfället. Men är sjukt less på det och saknar stock ROM! Hur gör jag för att uppgradera till den här nya uppdateringen från HTC, från cyanogen? Är det vara att lägga in zippen på SD och starta i recovery mode och installera?

6. Stromma

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Jag tycker att dom borde kunna få till en uppdatering till Desire eftersom det fungerade till Wildfire S. Men jag vet inte exakt vad som skiljer dom åt eller vad för faktorer som spelar in, och utan att veta säkert kan jag inte döma dom och säga att det men det gick ju att uppdatera Wildire?

Personligen så gillar jag inte det "velande" som det framstår som HTC håller på med ibland. Men det är å andra sidan bra om dom tar till sig av kritik och önskemål och försöker ge sina kunder vad dom vill ha. Så det finns två sidor av det myntet också.

Jag har personligen inte sett något där HTC själva har "lovat" en uppgradering. Bara en massa rykten etc utan namngivna källor, men även jag har tolkat det som att Desire skulle få uppdateringen. Jag tycker dock att den uppdatering dom nu erbjuder är en fullgod sådan, och jag kan inte förstå hur man kan sitta på ett forum utan kunskap att förstå vad som krävs för att ta fram denna uppdatering till 100% och döma ut den som halvdan.

Återigen, hoppas att uppdateringen kommer att fungera bra. Jag är dock mest intresserad av att veta vad som blir bättre respektive sämre, och om uppdateringen verkligen är värd att göra.

7. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Stomma
    Vi kan vara överens om att Desire är en bra fån med 2.2.
    Men ditt minne är nog litet kort. När jag köpte min förra april, då utlovades grönare skogar än grannens.
    Men 2.1 var behäftad med mängder av fel och buggar. läs bara litet här på Swedroid i Desire tråden.
    De jag nämnde, värme, omstarter, 20 timmars batteritid avhjälptes helt med 2.2 uppdateringen.
    Men det räcker inte. Hårdvaran kan mer, och att tillverkaren var upptagen med att prångla ut nya modeller kan inte godtas som skäl att inte förse Desire med det bästa mjukvaran den klarar av.
    Jag betalade med helt felfria pengar, fanns inte några falska tior eller hundringar bland mina sedlar. Som konsument har jag faktiskt rätt till helt felfri produkt. Och mjukvaran är en del av produkten.
    Även om jag har naturligtvis förståelse för tillverkarens situation, och produktens natur.
    Jag har RÄTT att kräva att tillverkaren gör allt den rimligen kan för att förbättra produkten, avhjälpa fel. Även konstruktionsmiss, som minnesmängden i det här fallet.
    Jag upprepar: så långt det är rimligt. Och i det här faller är det mer än rimligt.

Så jag visst fan gnäller, även om det inte hjälper, och även om du som inte har Desire inte tycker om det.
    Fast så klart, bara litet tyst och försiktigt....:)

8. inact_0030

inact_0030 Guest

Körde just in 2.3.3 RUUn från HTC, och så här de första minuterna märker man ju att den är betydligt rappare än 2.2 original, speciellt webläsaren. Har inte märkt något som inte fungerar så här den första timman. Till och med att skicka sms och tala i telefon fungerar. Om nu bara batteritiden förbättras också..... Det är ju svårt att se så här i början.
    Men som helhet: Verkar mycket bra, OM man inte tänkt roota eller gå tillbaka för det går inte.

Last edited by a moderator: 1 aug 2011
  9. Winstonsthlm

Winstonsthlm Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du skriver att det inte går att roota om man kör in 2.3? Låter lite konstigt men har dålig koll på detta.

Hade tänkt att uppgradera till 2.3 men senare testa Cyanogen. Finns det något problem om jag kör in 2.3? Kan jag senare gå tillbaka till HTC stock 2.3 om jag rootar och kör Cyanogen?

10. lasslax

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Någon som fick in den, kan ni kolla om programmet Gingerbreak funkar? Det är en app för enkel root på GB.
    Det skulle vara den ultimata... Tills rykten om 2.4, 2.5 ... 2.n dyker upp....

11. inact_0030

inact_0030 Guest

Nej, om du har tänkt roota så får du vänta tills dess att någon av moddarna har fixat custom rom av denna uppdatering. Det tar nog inte så lång tid!
    Har man lagt in RUU-uppdateringen från HTC som den är finns det hittills ingen väg tillbaks eller någon möjlighet att roota. Det kan ju komma, men som sagt, som du vill ha det så får du vänta... :(

12. Winstonsthlm

Winstonsthlm Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok tack, bra att veta :)

Men då kanske man ska testa Cyanogen/Oxygen först. Skulle det va så att man senare vill köra HTC stock 2.3 kan man köra tillbaka HTC 2.2 och sen RUU 2.3?

13. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

HTC verkar inte vara konsekventa i sin information.

De ändrade just infon på deras facebooksida och tog bort (bland annat) den gamla information om SMS-problemen, så då framställdes som generella.

Läser man på deras nedladdningssida står det numera:
    In addition certain functions may no longer be usable after re-flashing the ROM if you are using an excluded variant (listed below), including but not limited to MMS and SMS and HTC also disclaims liability for any unusable functions.

Det understrukna ändrar ju förutsättningarna en hel del. Tidigare framgick det inte att eventuella problem och friskrivningar bara gällde de längre ner listade versionerna av Desire.

Så, ett litet pluspoäng till HTC efter den här förändringen.

Stromma gillar detta.
  14. Stromma

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Man lovade en bra telefon, vilket det också var. Det var långt ifrån alla som hade problem med telefonen, och jag själv ingår i skaran som inte hade i princip några alls.

Att hårdvaran kan mer är jag benägen att hålla med om. Men det innebär inte att man begära att tillverkaren ska fortsätta lägga tid på att ta fram uppdateringar till en produkt som man har sålt med en annan specifikation, inte heller har dom någon skyldighet att göra det.

Absolut, och fungerar inte produkten bör man se till att få den utbytt inom tiden för garantin.

Vem har påstått att minnesmängden är konstruktionsmiss? Jag tycker med att det var dåligt med minne i Desire, och det är det största enskilda "felet" på den. Men alla som har köpt den har gjort det med vetskap om att det är så, och specifikationerna presenteras för varje modell.

Rimligt? Jag undrar om någon här har en aning om vad det kostar i resurser och arbetstimmar att ta fram en sådan här uppdatering. Så huruvida det är rimligt eller inte tror jag man ska låta HTC avgöra...

Jag har inga problem med att man vill ha så många uppdateringar som möjligt, inte heller med att så många som möjligt gör sig hörda när det gäller uppdateringar rent generellt. Det är ett bra sätt för oss konsumenter att få tillverkarna att se att uppdateringarna är en del av vad vi anser oss betala för, vilket gör att dom förhoppningsvis fortsätter att ge oss det så långt det är rinligt för dom.

Men återigen, att misskreditera en tillverkare för en produkt som har varit så bra överlag som HTC Desire är riktigt lågt bara för att man inte fick den uppdatering man själv ville ha.

Sedan har jag fortfarande en Desire med, även om den inte används så ofta längre. Så jo, jag är intresserad av att se vad uppdateringen ger både rent allmänt och för egen del ;)

15. inact_0030

inact_0030 Guest

Ja, det går bra.

16. inact_0030

inact_0030 Guest

Gingerbreak kräver s-off och det är flera som har testat AlphaRevs S-off och det fungerar inte heller på HTCs 2.3.3 :( Det är en helt ny hboot som måste knäckas på nått sätt först innan man kan få vare sig root eller s-off.

Om inte HTC helt plötsligt bestämmer sig för att låsa upp bootloadern som dom har pratat om...:eek:

lasslax gillar detta.
  17. Stromma

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Om jag har förstått det här rätt nu så finns det alltså ingen väg tillbaka om man installerar uppdateringen?

Om det då blir fel kan man väl fortfarande wipa telefonen och installera om den? Det verkar trots allt fungera för dom flesta.

18. dimaZ

dimaZ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
    Nån som vet hur mycket mer ledigt minne för appar man får med 2.3?
    Tjejen har en Desire stock, och den klagar jämt om lagringutrymmet...

19. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    nån skrev 15mb innan och dryga 65-70 efter så det är ju bra.

20. inact_0030

inact_0030 Guest

Ja visst, installera om samma eller nyare (finns ju dock inte än) går bra. Man wipar inte utan HBOOT måste ju åtminstonne fungera så du kan komma in i USB BOOT läget där, sedan köra RUUn från datorn.