Gingerbread uppdatering

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av worldwide, 19 feb 2011.

1. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Samma sak där. Intäkter mot utgifter. Det är företagens verklighet 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året.

Olika företag gör olika prioriteringar. Vissa satsar på bättre support och högre priser medan andra gör motsatsen. Är du beredd att betala för bra support rekommenderar jag Apple.

2. havretigern

havretigern Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag säger inte att du har fel jag säger bara det att du kanske borde ha en mer nyanserad syn på saker och ting. Allt kanske inte är så svart och vitt som du vill få det att framstå som. Vad är det som säger att man inte kan ha en bra support och vettiga priser? Ett bra kundbemötande är enligt mig A/O utan en bra kundrelation går företaget under, det är något som är säkert. Jag var inte ute efter en lektion i företagande, heller ej i supportrekommendationer. Det jag ville ha sagt har jag sagt sen är det upp till dej om du vill hålla med eller inte.

3. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Ingen skillnad mot SE iaf, tycker Samsung är bättre.

4. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

SE kan jag inte uttala mig om... har HTC nu och många har klagat på deras support men jag har ingen dålig erfarenhet med HTC... än :P

Säger inte att Samsung kan ha blivit bättre än då jag hade det. Men erfarenheten gör att jag drar mig för att skaffa en Samsung lur.

5. frisedel

frisedel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Apex Pro
    @Husknuten Menar du att samsung sattsar mindre än andra på support och kundbemötande för att spara pengar till utveckling eller för löner till chefer?! Vad menar du eg?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

6. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Last edited: 2 mar 2011
    speedline gillar detta.
  7. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
  8. worldwide

worldwide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Tycker att Gingerbread's Old TV style shut-down animation är mycket snyggare än denna app du tippsade om erbjuder...

9. knudsen777

knudsen777 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Oneplus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    CMD12.1
    Telefon 2:
    Samsung S4+
    Telefon 3:
    Lg g2
    Jag har varit i mail kontakt då samsung kom med flera olika medelanden via mail till mig, jag bad då att få komma i kontakt med en ansvarig för "kundkontakt". Efter påtryckning från mig sades det att samsung redan räknar med att kunderna flyttar från olika fabrikat, och samsung räknar med att förlora 10% av kunderna, men oxå vinna nya, det kommer att visa sig genom antal sålda lurar, det fans redan uträknade kallyler!

Jag vet oxå hur det är att sälja en vara och driva företag, och om man skall överleva gäller det att stå bakom sin vara och se till att varan kan leverera det kunden betalat för!

10. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Alla företag försöker sannolikt hålla "Bra support och vettiga priser". Men det är subjektiva begrepp båda två. Därav skillnaderna mellan olika tillverkare.

Att påstå att dessa två faktorer inte beror av varandra är rätt korkat. Allt som ett företag gör finns det en ekonomisk kalkyl bakom. Ökar man utgifterna så måste man också öka intäkterna, alternativt tumma på vinsten.

Det jag menar är att ni inte kan förvänta er mjukvarusupport i all oändlighet. I mobilbranschen går utvecklingen blixtsnabbt. När en produkt har haft sin livscykel på marknaden så återstår bara utgifter, inte intäkter!

Just precis! Men vart står det att och i så fall hur länge vi är lovade framtida androidversioner? I mitt köpavtal står i varje fall inget om det. Om du köper en dator så får du betala för alla windowsuppgraderingar du vill göra. Varför skulle det vara annorlunda i mobilvärlden?

Last edited: 3 mar 2011
  11. sniff

sniff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast det där är ju inte en bra jämförelse. Du har själv kunnat köpa en ny version av windows om du velat byta upp dig, men mobiltillverkarna låter dig inte ens uppgradera själv utan att du blir av med garantin på hårdvaran.

Hade man som kund fått möjligheten att välja mellan gratis uppdateringar som bara är en ren installation av android eller tillverkarens variant med lite tillägg och som kostar, då hade det varit ok för mig. Det är förövrigt till och med möjligt att jag hade pröjsat för lite extra tjafs från tillverkarna.

12. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det är dock inte säkert att tillverkarnas egna tillägg är det som tar längst tid att implementera. Varje Android-version måste anpassas efter hårdvaran och vi har sett flera exempel på där det blivit problematiskt för de som haft annan hårdvara än den Google primärt skrivit för.

Om det skulle kunna bli möjligt att installera vanilla Android på alla telefoner får man nog räkna med att den möjligheten skulle ges av Google själva, mot en betalning (detta skulle dock vara extremt osannolikt i dagsläget då det skulle innebära väldigt mycket mer jobb). Det finns ingen chans att en tillverkare skulle ge ut det mesta av sitt jobb på nya versioner gratis (dvs portningen av rena Android) för att sedan ta betalt för sina egna tillägg. De vill ju ha en unik produktidentitet och därför skulle det vara kontraproduktivt att kräva pengar av kunderna för det.

13. frisedel

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Apex Pro
    Jag förväntar mig inte någon uppdatering i "oändlighet" som du skriver. Menar du att 2.3 skulle falla under detta tidsbegrepp?! Om du inte menar det fattar jag dels inte varför du tar upp det och dels inte varför du käftar emot alla som säger sig tro på en uppd. till just 2.3

Varför är du så agresivt emot alla förhoppningar, mobbad som barn?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

14. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Det är faktiskt en riktigt bra jämförelse. Resultatet blir bara att tillverkaren sätter systemkrav som äldre lurar inte uppfyller på samma sätt som att du inte kan installera Win7 på en dator med mindre än 1 GB RAM eller att Mac OS 10.6 inte går att lägga in på Macar med PowerPC-processor.

Visst har datorn en längre livscykel så det var längre sedan datorer som inte går att uppgradera såldes, men det beror mycket på att smartphonen är så pass ung som produkt betraktat - utvecklingen här går fortfarande mycket fortare.

15. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Fast den är ändå väldigt relevant. Du kan visserligen köpa en windowslicens, men om inte hårdvarutillverkarna supportar dig med drivrutiner så kommer du inte långt. Du får sitta där utan fungerande skärm, tangentbord, mus, ethernet, wlan, bluetooth etc. Lycka till att få Nvidias första grafikkort att funka under Win 7.

Det tillverkarna gör är att ordna med drivrutiner. Android i sig är fritt fram att ladda ned.

16. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Hur länge förväntar du dig det då? Skulle du någonsin vara nöjd? Hur långt måste Samsung uppdatera för att slippa gnäll från din sida?

17. frisedel

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Apex Pro
    Vad jag minns har jag inte gnällt på Samsung ännu, dock på din inställning och på hur du tror/tycker/anser att Samsung borde hantera uppdateringar av operativet.

Hur länge förväntar jag mig uppdateringar? Ja så länge de säljer Galaxy S, så borde de se till att den håller sig ajour. Det innebär bugfix, uppgraderingar och/eller liknande.

Låt mig ge ett tankeexempel. Just nu, är SGS en av Samsungs "bästa" telefoner, citationstecken då det är upp till var och en att gradera. Då är det rimligt att man fortsätter hålla telefonen uppdaterad. Detta ger att en fortsatt försäljning av telefonen genererar fortsatta inkomster. För vad är logiken bakom att först utveckla en produkt, för att sedan inte hålla den vid liv? Det är ju som du säger DYRT att utveckla telefoner.

När sedan det kommit (flera?) bättre telefoner i Samsungs sortiment, kan man gå från att uppgradera telefonen till att erbjuda bugfix om en anpassning/utveckling av operativ blir allt för dyr.
    Som det är just nu, borde kostnaden för att anpassa 2.3 till SGS vara mindre än utvecklingen av själva operativet i sig.
    Dessutom är telefonen foerfarande en av, om inte den, bästa telefonen i produktion. Att då inte underhålla telefonen och där igenom kunderna är att INTE UNDERHÅLLA VARUMÄRKET! Det är här, på forum för oss som sätter ett intresse i vad vi köper som allt har sin grund. Du kan ha rätt i att många struntar i vad de köper. Men om inte vi sätter krav och spånar idéer så kommer inte någon göra det. Utveckling sker inte spontant, utan efter att folk har bytt tankar.
    Om ingen trott att transporter kunnat förbättras hade vi inte rört oss.

Vad blir det för publicitet om man helt sonika skiter i att uppgradera telefoner som är att anse som Top of the Line?! Man framstår nog som ganska girig och ekonomiskt korkad. Om man däremot underhåller telefoner långt efter sin livstid ses man kanske som entusiastisk men ekonomiskt efterbliven?
    Välj, girig eller entusiastisk?

När inte längre kompatibla operativsystem släpps, bugfixes inte längre går att skapa osv, är cykeln du pratar om över.
    För det går fort i mobilbranshen, tämligen snart kommer mobiler med vars hårdvara det inte längre fungerar med ens 2.3 Då måste det komma andra operativ, som inte längre kommer vara kompatibla med nuvarande hårdvara.
    Kanske ska man först ge uppdateringar på SGS när nyare mobiler börjats sälja, men kan man så BÖR man enligt mig släppa uppdateringar av operativ o.dyl. så länge det är möjligt.
    Men som det tagits upp ovan, så går jag inte in på hur vida det ska vara gratis eller ej. Det har jag inte nämnt, inte tänkt och inte menat.

Last edited: 3 mar 2011
  18. Lampan

Lampan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Snälla, ni som diskuterar företagskultur/ekonomi/strategi mm här. Skicka PM till varann...eller ring... Ni tycks ju ha telefoner, så det borde vara möjligt.

Ha det gott!

huheeje, Evil_E, Newages och 2 andra gillar detta.
  19. frisedel

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Apex Pro
    önskar nästan att jag tänkt på det tidigare :o

någon som sett/hört något nytt?

20. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Går ju inte att göra mycket annat när folk inte kan förstå att deras krav är oförenliga med tillverkarnas företagskultur/ekonomi/strategi.