glassskydd eller plastskydd?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av polar590, 9 aug 2018.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 443
    Mottagna gillanden:
    3 229

    MINA ENHETER

    Stor skillnad på känslan på glas eller plastskydd för displayen?
     
  2. tomboat94

    tomboat94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2016
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12
    Har glas för första gången nu, märker ingen stor skillnad.
     
    chraist gillar detta.
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Beror säkert på vad man har för plastskydd men efter att jag provade att använda tempererat glas på en telefon för flera år sedan så har aldrig tanken ens slagit mig att gå tillbaka till något annat. Innan körde jag ofta med invisible shield som skyddar bra men var lite "gummiaktiga" i känslan. Har man en billigare variant av plastskydd, typ stelare plast, så kanske skillnaden blir mindre?

    Det man ska veta är att tempererat glas spricker lätt så man kan gärna passa på att köpa ett extra, i alla fall om man beställer någon billigare variant på t.ex. eBay. Att de spricker lätt antar jag är meningen för tanken är väl att de skall ta upp energin om du tappar telefonen så att skyddet spricker istället för det riktiga glaset på telefonen.
     
    chraist gillar detta.
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 443
    Mottagna gillanden:
    3 229

    MINA ENHETER

    Känns plastfilmen blir kladdigare ,fingeravtryck? Än glas ?
     
  5. Cblucher

    Cblucher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    232

    MINA ENHETER

    jag tycker att känslan är bättra m glas och att det att lättare att sätta på
     
    chraist gillar detta.
  6. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Jag tycker att det blir ett skönare "glid" med härdat glas samt att det känns som att det faktiskt skyddar mer. Det sistnämnda kan dock vara placebo. Har ett skydd i plast nu (Zagg HD Dry), och det funkar alldeles ypperligt. Får dock instämma med tidigare att det är bra mycket mer jobb att få på en plastfilm än härdat glas. Tog mig två försök (och två plastfilmer) att applicera senast.
     
    chraist gillar detta.
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Glasskydd alla dagar i veckan. Bättre glid, bättre skydd och längre hållbarhet. Samtidigt betydligt enklare att applicera. Men största fördelen är givetvis inga bubblor under ;-)
     
  8. Rosén78

    Rosén78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    640
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 6 44mm
    Lätt glasskydd.
    Just främst för den anledningen att du slipper dom där förbaskade bubblorna under.
    Men jag lyckas alltid på något vänster att få in något ludd,oavsett hur jag än gör,och det retar gallfeber på mig varje gång :-P
     
  9. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Ha rent runt om dig..inga handdukar och långärmat i närheten.
    Sätt glaset så fort som bara den när du drar bort filmen. Och dra från telefonen inte emot den satt luften sugs från o damm inte dras mot telefonen.
    Gör rent båda sidorna också satt inget damm ligger på filmen när du drar bort den.
    Med en klisterlapp tar man bort envisa strån som landade på skärmen precis när man lägger ned skivan.
    Du kan även rengöra med rengöring för skärmar som verkar antistatiskt. Tex Zeiss linsrengöringsvätska.

    Skeptiker till dessa grejerna vart jag tills jag provade GLASS-M efter det blev en hype på xda.
    Men skillnaden till motstånd att dra fingrarna över skärmen är som ljusår från plastfilm som repas efter en gång i byxfickan.
    Det är dyrt, beroende på telefon dock och storlek på skärm. Glas på fram o baksida eller bara fram?
    GLASS-M är i särklass det bästa skärmskyddet men dyrt för 160kr. De hade en gorilla glass och en DragonTrail version som man kunde välja mellan. (Olika tillverkare av glas).
    Vissa säger att DragonTrail är mer böjligt tills det spricker men ändå ömtåligare..svårt att säga exakt vad som är vad.
    Jag vet att SONY använde DragonTrail och gorilla glass på samma enhet på Z ultra och Z1. Vet inte vilken som hade vilken, bak eller fram. Men gissar på fram?
    Min framsida, alltså skärmen har böjts som en banan hit och dit men aldrig spruckit..är väldigt imponerad över att glas kan ta så mycket stryk.
    Nu på sistone har jag köpt billigaste och snabbast levererat men jag saknar verkligen det märket..jag vet inte ens om de finns kvar längre.
    Men glasskydd är en värd invenstering att unna dig och din telefon.
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Föredrar absolut glas före plastfilm men det finns bra plastfilm också. Allt beror på vad man har för telefon. Har man en telefon med plan display skulle jag absolut köra glas men är den lite kurvad blir ju glas oftast inte riktigt bra
     
    Albin N7 gillar detta.
  11. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag såg den där filmen på note 8
    Han lägger telefonen under ett slags stativ och häller ur limmet på en specifik plats med hjälp av ett hål som behållaren kan stå i. Och så ligger telefonen kvar där under en uv lampa ett tag.

    Ser rätt komplicerat ut om man kanske behöver byta glaset några gånger under tiden man äger telefonen


    View: https://www.youtube.com/watch?v=_tkrvZgRkHk
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Just det där glasskyddet har ju fått väldigt bra recensioner av flera här på forumet. Troligtvis det enda som fungerar på en edgeskärm. Verkar inte vara några problem att ta bort det heller MEN det kostar en del. Säkert värt pengarna om man får dit det bra så lär man inte behöva byta det under tiden man har telefonen. Något jag lärt mig under alla år jag kört med glasskydden är att köp ett bra direkt istället för flera dåliga
     
  13. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Ja..om det går att få tag på. Inte alltid om man har en äldre eller en mer ovanlig telefon.
    Utersluter jag Glass-M tycker jag att det är lotteri med glas. Även om jag köper samma produkt ur samma länk från samma säljare får jag nånting helt annat nästa gång jag ska byta glaset.
    Så jag har som vana att alltid beställa minst två stycken på en och samma gång om glaset spricker vid montering eller i posten. Om båda håller har jag en eller flera i backup och slipper att ha söndrigt glas när väl olyckan är framme.
    Jag hade en stor xperia z ultra förut..det är inte helt lätt att skydda en så stor skärm.
    Nu har jag lillebron Z1 och har inte bytt sedan jag satte dit den, antagligen för att den är så liten och tål mycket.
    Baken är borta för nytt batteri som ska i nästa vecka, sedan sätter jag nytt glas där som också är på väg.
    Behöver inget extra glasskydd på baksidan eftersom jag har ett tpu skal.
     
  14. borstarmicke

    borstarmicke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2017
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    38
    Härdat glas alla dar i veckan!
    Inga bubblor o fingrarna glider lika bra som på skärmen.
    Har flera fina sprickor i glaset på min S5:a som troligen spräckt skärmen annars...