Gnäll gnäll gnäll

Diskussion i 'Allmänt' startad av DaddyCool, 27 jul 2013.

  1. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Hej Alla,

    Men är det inte så? Det gnälls för mycket, och frågas för lite.. på ett forum som det här?
    Nu är kanske majoriteten barn(tonåringar), men ändå. Jag tycker det är så menlöst med alla inlägg a la "det här fungerar dåligt/inte.. jag kommer aldrig köpa X:)Samsung, Sony, HTC, o.dyl) igen".
    Jo men alla måste ju få tycka vad dom vill?
    Självklart, men gör det tyst och lös problemet eftersom det oftast sitter hos den infantila ägarens obenägenhet att hantera sin mobil. Oj, trampa jag på en öm tå nu?

    Jag har inget mot frågor, tvärt om det är därför jag hänger här. Men ifrågasättanden och sågningar bara för att man inte förstår bättre?

    Ja ja, nu fick jag mig ur det iaf. Tack för att du lyssnade. :)
     
    inact_0038, PolliSoft, Yoshien och 14 andra gillar detta.
  2. M3Johan

    M3Johan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2012
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC u11 plus
    Info:
    Magisk
    Telefon 2:
    HTC One M7 [stone dead]
    ROM:
    none
    Info:
    Brickad rejält
    Telefon 3:
    HTC one x
    ROM:
    stock root
    Info:
    Den används som webradio numera
    Men om folk klagar så har tillverkaren inte gjort ett tillräckligt bra jobb. Folk vill att det ska vara så enkelt att man inte ska behöva läsa i manualen. För hur många läser den? Misslyckas tillverkaren med enkelheten så klagas det.
     
  3. gemsatan

    gemsatan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Moby gillar detta.
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Många gnäller också för gnällandets skull. Speciellt Smålänningar... ;)
     
  5. gemsatan

    gemsatan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Haha.

    Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Beta
     
  6. KoktGrus

    KoktGrus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Så är det :)

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  7. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Hmmm gnälla över att det gnälls ;)

    Tycker inte det gnälls speciellt mycket på forumet. Att berätta att man aldrig igen kommer köpa ett visst märke beror på att man har haft dålig erfarenhet av telefonen och förhoppningsvis kan någon dra egna slutsatser utifrån vad personen "gnäller" om.

    Poängen med ett forum är ju att diskutera, få hjälp osv. Ibland kan jag väl också göra en face palm när det gäller vissa saker.
    Men vi kan ju inte anta att alla har samma kunskaper, för vissa är det självklart och för andra inte. Just då är ju forum väldigt bra.
    Vi är alla nybörjare någon gång och att då bli kapad vid fotknölarna är ju aldrig kul.
    Ibland kan ju frustrationen göra att man behöver spy lite galla över sin mobiltelefon/tillverkare.
     
  8. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Här kommer min 0,02¢ i denna fråga:

    Det finns kunder som gnäller för att de på något vis får ut någon sorts positiv energi av det.;) När det gäller mobiler märks detta på att de gnäller och gnäller på sin mobil samtidigt som alla lösningsförslag avfärdas med att "man skall inte behöva göra ditten och datten" följt av mer gnällande.

    Vi kan t.ex ta de som hoppar upp och ner för att Google släppt en ny Androidversion och insisterar på att de skall ha den NUUU! Inte imorgon, NU! När man då förklarar att det går men att det kräver en ny ROM kommer den vanliga harangen: "man skall inte behöva" följt av gnäll på tillverkaren.

    Dessa gnällmånsar brukar också skriva att nu skall de minsann bojkotta tillverkare X för de inte godtog min reklamation när Fido tuggat på mobilen. Eller nu skall jag aldrig mer köpa av X för det tog Y månader att uppdatera Android eller så hade en enhet dåligt batteri.

    En annan intressant sak är att gnällmånsarna kan sitta med en uppenbart defekt mobil som man kan steka ägg på, har en standby på 5 timmar och skärmtid 30 minuter - men de lämnar inte in den på service. Ej heller vill de acceptera att andra enheter fungerar bra - nej "modellen är sådan, det är helt enkelt normalt att batteriet drar ur på 5 timmar, jag får köpa annat märke nästa gång".

    Sedan har vi naturligtvis legitimt gnäll eller rättare sagt klagomål på att en mobil har tekniska fel - i det fallet brukar den dock lämnas in på service.

    När det gäller uppdateringar är det bara att inse faktum: Köp Nexus om det är viktigt med snabba uppdateringar direkt från Google - annars är det bara att lära sig vad root och ROM innebär.

    Det är också nödvändigt att acceptera att ja, det är en fullt godtagbar fix att flasha om sin enhet och köra fabriksåterställning om det strular. Det är bättre att agera än att sitta och gnälla på instabilitet för att man OTA-uppdaterat från 4.1 till 4.2.2 och har gamla programdata kvar i bagaget som ställer till det.

    Likaså bör man låta bli frasen "man skall inte behöva" när det t.ex tipsas om att ladda ner senaste uppdateringen och flasha med Odin eller FlashTool snarare än att sitta med Kies eller SUS.

    Således: Det gnälls mycket på olika håll och energin kunde användas bättre - nämligen till att lösa problemet.

    Edit: Jag fick nog av gnäll när jag hade Xperia X1. Den enheten är bra då den agerar vattendelare. Man kan flasha om den och vara nöjd eller så kan man sitta och gnälla och köra "man skall inte behöva-valsen" som förklaring till varför man gnäller utan att agera.

    Tyvärr vill jag påstå att minst 95% av alla problem beror på felkod 40 eller ID10T-fel. Resterande 5% är verkliga problem (hårdvarufel såsom dött batteri, sprucket skal, skärm som inte fungerar p.g.a defekt digitizer, döda högtalare, rebootar var tionde minut, överhettning, defekt laddare, skadad USB-kontakt och liknande). Resterande problem är snarare relaterat till handhavandet.

    Jag har ju hört kunder bokstavligen skrika för full hals på butikspersonalen bara för att de haft någon problem de inte kan definiera och som är utanför garantin varpå de blir som ett litet barn när mamma inte köper godis.

    Många gnällkunder godtar t.ex inte svaret "garantin gäller inte för fuktskada" när de skall lämna in mobilen som "råkade falla ner i toaletten". Då kan man naturligtvis börja skrika.;)
     
    Last edited: 30 jul 2013
    Boss302 och gripen gillar detta.
  9. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Jag tror att det är en mix av medelålders människor som inte ens kan starta Windows och 90-talister som inte orkar fixa sina egna problem genom att googla fram vad man ska göra. Skärpning på båda! Vidare anser jag även att en mobil för ca 5000:- SKA fungera out of the box. Det ska egentligen inte behövas massa olika roms och kernels, varför ska man köpa något dyrt och sedan själv optimera det till att prestera som bäst? Tacka gud att jag har en Nexus och att teknik är mitt intresse. Livet blir så mycket enklare att leva då.

    Teleported from my N4
     
    Sweden2 gillar detta.
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Sjävfallet skall enheten fungera rakt ur lådan. Dock måste det påpekas att det alltid kommer att gå att förbättra en enhet med custom ROM och kernel för att pressa ut max. Tillverkaren har helt enkelt ingen möjlighet att sitta och detaljtrimma alla produkter utan får köra något som fungerar i serieproduktion.

    Problemet uppstår när folk t.ex köper operatörsbrandade enheter och skäller på tillverkaren eller sitter på baken och gnäller för att en ny version släpptes i Tyskland först och sedan vägrar använda Odin eller FlashTool för att flasha in den - nej, de skall prompt ha den lokala versionen (observera att jag talar om stock ROM).

    En sak är klar: ju mindre kunskap kunden har, desto mer gnäll blir det. Som sagt, 95% av problemen ligger hos kunden och inte hos enheten.

    Typexempel är som sagt att köpa en operatörsbrandad enhet och klaga på att uppdateringarna dröjer eller välja en budgettelefon för 1000 kronor och sedan skrika i högan sky att den inte presterar som ett flaggskepp (alternativet begagnat flaggskepp har man naturligtvis avfärdat då man vill ha nytt till varje pris men vägrar sedan ta konsekvenserna).
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Där håller jag inte riktigt med. När privatpersoner kan sitta hemma och optimera mjukvara så en telefon blir bättre så ser jag inte hur ett multimiljon/miljardföretag inte skulle kunna ha de fjuttiga resuserna. Tror mer det handlar om ovilja eller kanske till och med okunskap. De bryr sig helt enkelt inte fullt ut.

    edit: ursäkta off-topic...
     
    Last edited: 30 jul 2013
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Företagen kan naturligtvis göra bättre ifrån sig med en del enheter men detaljtrimning i form av överklockning och undervoltning etc lär de knappast ge sig på. Detta då det skulle krävas testning av varje enhet på individuell nivå för att finna de exakta värdena.

    Slutligen prioriterar företagen sina egna funktioner, skall de komma upp i samma klass som riktigt bra ROMar hade det inneburit att de får släppa t.ex officiella CM-mobiler.

    Det vore bra om det dök upp sådana enheter - dock kommer det alltid att vara så att tredjepartsutvecklare kan förbättra Android ytterligare, jämför t.ex PAC eller CM med vanilla etc.
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nä där håller jag med den där allra sista biten av optimering kan de inte ge sig på för som sagt det är ju väldigt individuellt från telefon till telefon hur mycket klockning/voltning de klarar av innan de blir instabila. Lite lustigt hur det kan skilja så pass mycket mellan exemplar ibland. Så där håller jag med helt klart. Men kernel, minneshantering etc skulle de nog kunna ge mer kärlek överlag säkerligen om de ville.
     
  14. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Last edited: 31 jul 2013
  15. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo min syn på saken är att de som är födda 1985 och senare överlag är extremt lata :mad: med att själv ta reda på hur något funkar..... det blir mest ett "Öhhh"..:P

    Läsa en manual/instruktionsbok existerar inte utan den här generationen verkar tämligen hjälplös...:teeth:

    EDIT att googla med mer än två ord verkar också jobbigt :teeth:
     
    Last edited: 31 jul 2013
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ja, vid '85 så hände något väldigt knasigt verkar det som.
    Finns förstår undantag, men överlag så håller jag med.
     
    Janne303 gillar detta.
  17. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Sen har vi det här med Androiduppdateringar.. det är intressant. När Google släpper en ny version så är det en j-a massa medlemmar som sitter och hoppar i stolen.. vilket är förståligt. (jag ingår) Men till det finns det en mängd medlemmar som börjar gorma när uppdateringen inte kommer.. NU! Åter igen, som små barn.. jag VILL HA NU! Och så börjar klagosången att tex Samsung är så jävla slöa med sina uppdateringar, och dom ska minsann aldrig köpa Samsung igen, och bla bla bla.
    Eller som nån annan skrev; kommer uppdateringen snabbt och är buggig är det fel, kommer den sent och har få buggar så är det också fel.

    Vad säger man.. världsklass?
     
  18. D2N2

    D2N2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Folk som inte kan något om mobiler, mobilmarkanden och liknande gnäller. Det är okunskap som genererar gnället. Utbilda er och sluta gnäll. Det är omöjligt för de som gnäller att förstå att det handlar om okunskap om ämnet, de är helt enkelt för dumma för att se/förstå det.
     
  19. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Jag har läst oändligt med trådar där människan idiotförklarat telefonen (märket) och sen senare i tråden; nu har jag avinstallerat appen, rom (eller vad det är) och nu fungerar det.

    Alltså dom låter som mina gamla släktingar när jag hjälpte dom med deras datorer på 90-talet. Jag trodde den bara skulle fungera? Vaddå, som ett strykjärn eller?

    Samma sak nu. Andoidägare tror att telefonen skall fungera som deras morsas Nokia från tidigt 90-tal som man.. ringde i?

    En smartphone idag är som en dator. Det finns två typer; Mac och PC. Apple äger det mesta i sin produktion och kan därmed kontrollera vad som händer. PC har en j-a massa tillverkare; en för OS, en för program, en för moderkort, en för grafik, en för.. men va fan, det är INTE en damsugare!
    Android är PC. iPhone är.. jamen det vet du ju redan.
    Så vill du ha minimalt med strul och finesser välj Apple. Vill du ha valfrihet välj nåt annat. :D
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    De som föddes på sent 80-tal har väl så gott som alltid haft en dator vid sin sida. När jag växte upp hade vi inte det. Det var NES om något.

    Kanske har något att göra med det kanske.