Guide: Gör om din yakjuxw till en yakju

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av diezel, 13 dec 2011.

  1. diezel

    diezel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Som ni märkt så har det kommit upp en del diskussioner om att alla Nexus-telefoner verkligen inte är en "pure Google experience". Det finns tydligen en uppsjö olika builds hos Nexus-lurarna. Vad som skiljer dessa builds åt, verkar ingen veta ännu. Ni kan läsa om allt detta på dessa tre länkar.

    Nyhet på XDA.
    Is the Galaxy Nexus Still a “Nexus?” | xda-developers

    Tråd på XDA.
    My Galaxy Nexus came with Samsung ICS build rather then google... - xda-developers

    Kort tråd på Swedroid.
    https://swedroid.se/forum/60741-vilken-build-ar-det-pa-den-svensksalda-modellen-ej-graimport.html

    Såhär har Samsung skrivit på deras Facebook i ett svar på ett inlägg.


    Denna metod ska helt enkelt göra om din yakjuxw-telefon till en yakju-telefon. Det är verkligen inte speciellt avancerat, men en guide för nybörjare är aldrig fel! :)

    Observera att jag inte tar ansvar för eventuella fel eller trasiga telefoner. Detta har endast prövats på yakjuxw-telefoner. För att ta reda på vilket build du har. Titta i swedroid-tråden ovan.

    Notera även att allt på din telefon kommer att raderas. Både appar och allt på det interna minnet.


    1a. Installera drivrutiner för telefonen. Ladda ner dom här. (Det kan ta en stund för nedladdningen att sätta igång).
    http://pvi.samsung.de/getDownloadFile.aspx?file=698197c9-0074-495d-ac77-2cec92d056da

    Mirror

    https://docs.google.com/folder/d/0B...dISk0/edit?docId=0B_tE7ja_zWYWSHF1TS1Bd0YyU3c

    Koppla in telefonen med USB-kabeln så att du ser att allt installeras som det ska.


    1b. Ladda ner Nexus'ens "stock image" (yakju). Jag och många andra har haft problem att ladda ner den från samsungs egna hemsida, så ta hem den här.

    Originallänken hittar ni här. (Firmware Galaxy Nexus ITL41F)

    Samsung Galaxy Nexus - Handys

    Mirror.

    https://docs.google.com/uc?export=download&confirm=no_antivirus&id=0B_tE7ja_zWYWbzBQYVRXUFdrZGc

    2. Starta om i "download mode/fastboot mode". Gör detta genom att hålla in "volym-ner" och håll in startknappen.

    Det ska se ut såhär. https://lh4.googleusercontent.com/-ayAiihmykU0/TucMo1FVj7I/AAAAAAAAz7Y/SaZ_ohmNgUw/s640/DSCN0922.JPG


    3. Koppla in USB-kabeln till datorn och se till att datorn hittar enheten även i "fastboot-mode". Även nu behövde min dator installera lite drivrutiner. Detta krånglade lite för mig, och en ominstallation av drivrutinspaketet krävdes, men till slut fanns alla där. Ta sedan ur USB-kabeln igen, men låt telefonen vara kvar i "fastboot-mode". Om telefonen startar upp när du tar ur kabeln, stäng bara av den och boota om till fastboot igen.


    4. Starta .exe-filen som fanns i rar-filen/"original-imagen" ni laddade ner. Koppla sedan in telefonen med USB-kabeln. Om ni har fått allt rätt i punkt 4. så ska programmet nu känna av att telefonen är inkopplad. Det ska då se ut såhär. https://lh3.googleusercontent.com/-bqQYpodeVUQ/TucLt3pwMcI/AAAAAAAAz7Q/i74WS61EVno/s567/Capture2.JPG

    COM-siffran kan säkert variera, men det är inget som ska skapa problem.

    5. Nu är det bara trycka på "start" och din telefon kommer att förvandlas från en yakjuxw till en yakju! :D
     
    Last edited: 6 maj 2012
    Greger0254, shinyhead, ja_nyman och 105 andra gillar detta.
  2. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Vad försvinner och så?
    Svenska språkanpassningen gissar jag, något mer?
     
  3. diezel

    diezel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Allt på telefonen kommer så klart att raderas. Får skriva till det. :)

    I övrigt så fanns ju inte svensk ordlista med i originalreleasen, och således inte heller i denna. Men allt annat språkstöd finns ju med. Svenska menyer, svenskt tangentbord.
     
  4. will

    will Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Den "svenska språkanpassningen" var ju bara en fet lögn från Samsung :o
     
  5. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kanske får fixa detta då, har varit nöjd med min N1 så får väl göra denna till google orginal oxå då!
     
  6. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Pauls fastboot kan med fördel utnyttjas om drivrutinerna inte vill ge efter: 30 Nov r3: Superboot - rooting the GSM + LTE Galaxy Nexus - Android @ MoDaCo.

    Google släppte för övrigt Galaxy Nexus factory images för någon vecka sedan, så ett alternativt tillvägagångsätt är att man
    1. laddar ned ITL41F: Factory Images for Nexus Devices - Google Support for Nexus Phones and Flagship Devices - Google Code
    2. extraherar den och kopierar Pauls filer till samma mapp
    3. exekverar följande i en kommandoprompt (innehållet i den medföljande shellskriptfilen från Google, dock med fastboot utbytt mot fastboot-windows på grund av Pauls namngivning):
      Kod:
      fastboot-windows.exe flash bootloader bootloader-maguro-primekj10.img
      fastboot-windows.exe reboot-bootloader
      fastboot-windows.exe flash radio radio-maguro-i9250xxkk1.img
      fastboot-windows.exe reboot-bootloader
      fastboot-windows.exe -w update image-yakju-itl41f.zip
      

    Notera att flaggan -w raderar all data på din enhet.
     
    Last edited: 17 dec 2011
    Silverskin, Berglund, b.lindahl och 4 andra gillar detta.
  7. RobertB

    RobertB Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Stort tack för guiden -- mycket bra initiativ. En fråga: är det någon fördel att använda denna metod, jämfört med att använda uppdateringen från Samsung Tyskland som det figurerat länkar till? Även den verkar förvandla yakjuxw till yakju att döma av rapporter som kommit in.
     
  8. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Det är ju den han har skrivit en guide om
     
  9. diezel

    diezel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Hur kan du missa hela första inlägget? ;)
     
  10. beejizzle

    beejizzle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Epic. :money:
     
  11. RobertB

    RobertB Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Oops. Jag hade själv inte undersökt uppdateringen från Samsung eftersom jag inte ännu har någon telefon, och såg ingen tydlig referens till denna i inlägget. När jag läste inlägget noggrannare såg jag det. Slarvigt och pinsamt av mig -- ber om ursäkt men bjuder på skratten. :)
     
  12. 4ndroid

    4ndroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Skitbra! Så efter detta kommer de svenska menyerna vara kvar?

    Och om fallet är att vi nu har de svenska menyerna kvar, då kommer vi inte kunna få nya uppdateringar ang. "svensk-delen"? Uppdatering på menyerna och ordlistan (som inte finns än) till exempel. Då vi är direktuppkopplade mot Google.
     
  13. simonjoh

    simonjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tycker det kunde framgå ifall det är så att man efter att gjort detta kommer få uppdateringarna direkt från Google, alltså som om man köpt en telefon i UK och importerat. För jag antar att det är det som är fördelen med att köra yakju? Antar att det står i någon av trådarna eller artikeln på xda du länkar till, men det kan ändå framgå i denna tråden tycker jag :-)
     
  14. RobertB

    RobertB Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    En del personer på XDA som fått en icke-standard-build i sin telefon och saknat fixen för volymkontrollsbuggen, har i forumen uppgett att de fått denna uppdatering nästan omedelbart efter att de konverterat sin telefon till Googles build. Så svaret verkar vara: ja.
     
  15. diezel

    diezel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Japp, svenska menyer och svensk tangentbords-layout finns kvar. Antagligen kommer vi inte få en svensk ordlista, då vi (även här) antagligen får våra uppdateringar direkt från google. Själv kör jag med tredjeparts-tangentbord så för mig spelar det ingen roll. Värderar uppdateringar mycket högre! :)

    Saken är den att ingen vet 100% vilka fördelar det ger. Vill man följa guiden får man nog "tyvärr" ta och läsa på lite först. :)

    Men som RobertB skriver så kan det mycket väl vara så, och det är väl även förhoppningen. Vi köpte väl en nexus för att få snabba uppdateringar, right? ;)
     
    Last edited: 13 dec 2011
  16. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Fick telefonen idag och jag gjorde nyss denna process. Strulade lite med datorn och drivrutiner när jag var i fastboot så röck batteriet och gjorde om processen. Från din sista punkt (4) så tog väl processen ca 2 minuter (av vilket mitt hjärta pumpade i 300) men det gick finfint och nu har jag en yakju enligt android system info (app från market)

    Man får tacka så mycket ^^ Och hoppas att det hjälper en i framtiden.
     
  17. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jag valde att låsa upp bootloadern och köra in officiella filen direkt från Google. Vet inte varför men det kändes bättre än en fil från Samsung Tyskland :)
    Tog bara zip filen då jag redan hade samma radio och bootloader. Satan vilket meck det var med drivrutinerna dock. Men nu har jag yakju iaf :)

    Två snabba frågor. Eftersom jag kör filen som Google själva släppt så bör det väl inte vara några problem med OTA va?

    Andra frågan. Om man skulle vilja låsa bootloadern igen så rensas inte ens telefon va?

    Edit: Slänger in en tredje fråga också. Om man nu bestämmer sig att låta bootloadern vara upplåst och rootar någon gång i framtiden, rensas telefonen då eller är det bara vid oem unlock som den gör det? Har för mig att den inte gjorde det på Desiren men minns inte riktigt, det var ju så längesen :)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
    Last edited: 14 dec 2011
  18. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Du bör få OTA från Google, ja. Har fungerat för de andra som bytt.

    Inte vad jag hört i alla fall och ser inte vilken anledning de skulle ha att göra det.

    Edit: Slänger in en tredje fråga också. Om man nu bestämmer sig att låta bootloadern vara upplåst och rootar någon gång i framtiden, rensas telefonen då eller är det bara vid oem unlock som den gör det? Har för mig att den inte gjorde det på Desiren men minns inte riktigt, det var ju så längesen :)[/QUOTE] Det är kommandot fastboot oem unlock som rensar /data då det inte ska kunna användas för att extrahera data från en stulen telefon eller liknande. Att roota innebär inte mer än att du lägger till filer och sätter rättigheten set uid på su-binären. Att man ofta kombinerar det med att byta ROM är orelaterat.

    HTC Desire har inte fastboot oem unlock som du säkert vet. Nej, den lär inte har gjort en wipe när du rootade. Däremot behöver man ofta göra det vid byte från stock till AOSP-baserade ROMs. Inget hindrar dig från att ta en backup av enskilda data med Titanium backup eller liknande dock, samt naturligtvis en nandroid backup också.
     
  19. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Mer än vem som utfärdar uppdateringarna, märker man överhuvudtaget någon skillnad på yakju och yakjuxw bulds?

    Gissningsvis lär väl inte Yakjuxw builds ha något bloatware och Samsung lär väl inte få tillåtelse att trycka in Touchwiz?

    Den enda skillnaden jag kan se är hurpass snabbt man skulle kunna få tag i uppdateringarna, men det kommer väl inte vara någon enorm skillnad på detta heller?
     
  20. simonjoh

    simonjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Samsung lär inte få lägga in bloat, utan som du säger lär den enda skillnaden vara i vilken takt uppdateringar kommer. Och om vi ser till hur Samsung skött sig med lanseringen (den nordiska anpassningen tog 3 veckor) så lär vi få uppdateringarna på liknande vis. Alltså, om Samsung får mjukvara från Google samma dag som de trycks ut till "riktiga" Nexus-telefoner så skulle det inte förvåna mig om vi får vänta ett par veckor innan vi får den. (spekulationer)