Guide: Gör om din yakjuxw till en yakju

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av diezel, 13 dec 2011.

1. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det här är väl den bästa tråden att fråga i så; är det någon som flashat in takju på sin yakju/yakjuxw?
    Jag har själv inte gjort det (har dock flashat yakjuxw-->yakju förrut), men som jag förstått ska det gå bra.

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Vad jag förstått är takju en helt vanlig yakju-build, men med Google Wallet integrerat. Något som än inte verkar stödjas i Sverige.

Off topic: Bor du i O-hamn?

Last edited: 11 maj 2012
  3. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det är väl som jag har förstått det så det ligger till.
    Det har ju dock spekulerats lite runt om på internet, att takju kanske kommer att få Jelly Bean först. Hur mycket sannaing det ligger i det kan man ju bara gissa, men det är väl inte helt ologiskt.

Jajjemen :)
    Du också?

4. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag tror yakju (och takju) kommer få Jelly Bean först. :)

Japp, Kristineberg. ^^

Varför kommer detta upp i Tapatalk oavsett vad jag försöker citera? :O

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Last edited: 12 maj 2012
  5. tyrael

tyrael Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    Jag har en yakjuxw och fundra på att köra om det till en yakju
    Men jag har några frågor och be om ursäkt om dom är lite dumma :P
    1 Är det svårt. Vad kan gå åt skogen
    2 Få jag den nya 4.0.4 för jag vill att den ska funka med min bordsladdare.
    3 Kommer den funkar som vanligt med uppdateringarna så man inte behöver göra om det?
    4 Och man behöver inte roota den?
    5 Allt jag behöver göra är som guiden på säger?
    Tack på förhand
    Johan

6. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Tjena!
    Frågar man inte får man inte veta men att läsa på lite innan man ger sig på saker som man inte riktigt vet hur det ska göras är alltid bra. Oftast har de besvarats innan.

Svårt beror på om man har gjort det innan och hur van man är vid att använda datorer och verktyg som har med flashning att göra. Allt kan gå åt skogen, men ofta gör det det inte.

Det beror på vilken avbildning/ROM/image du planerar att flasha. Om det är någon av de officiella originalen som nämns i den här tråden så hamnar du på 4.0.4 direkt. Bara av intresse: Kräver bordsladdaren 4.0.4? Vilken bordsladdare då?

Så länge du lägger in en officiell avbildning/ROM/image så kommer den uppdateras. Lägger du in en icke-officiell sådan kommer den inte att uppdateras (via de ordinarie OTA-kanalerna).

Det beror på om du behöver root sen eller inte. Jag behövde _låsa upp_ (oem unlock) min telefon innan jag kunde flasha om den, men jag har fortfarande inte rootat. Även efter flashningen.

Det finns typ två guider totalt sett i hela den här tråden, men i stort sett ja.

Vassego!

tyrael gillar detta.
  7. tyrael

tyrael Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar DrLaban
    Jag anser nog mig vare en van data använder, Men har dock aldrig gjort så här med mobilen.

Jag tänkte köra den första guiden och läsa igenom lite mer av denna tråden. Antar det är original uppdateringen.

Bordsladdaren är galaxy nexus original och man ska använda den fullt ute så ska man ha 4.0.4 enligt samsung själv och dock är jag vansinnig på dom för att jag har ju inte 4.0.4.

Men vilken guide rekommendera du har dock bara hittat en i tråden.

Låsa upp menar du operatörs lås?

Johan

8. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Någon gång ska vara den första, antar jag. :) Men se till att du har gott om tid för om det strular så måste du troligtvis lägga en del energi på att söka upp olika anledningar till varför flashningen inte fungerar, söka på felmeddelanden, oesv, osv. Mitt tips är att läsa igenom alla de sidor som finns i den här tråden för att se så att du inte ramlar dit på några landminor i onödan.

Japp, det är original-ROM:en du kommer få om du kör igenom första guiden.

Hmm, det här lät ju hur intressant som helst. Jag får snoka vidare lite i vad det är som är så speciellt med 4.0.4 (till skillnad från 4.0.2 som inte skulle ha fullt stöd då).

Jag försökte först köra igenom den första guiden men det stoppades upp av dels drivrutinsproblem i Windows och dels en del fel i flashningen (det kom upp ett par felmeddelanden på skärmen i samband med flashningen som gjorde att den inte kunde slutföras). Jag har dock läst att flera andra lyckats gott med att flasha sin telefon med den guiden, så jag tror helt enkelt bara att jag hade otur och till slut inte orkade felsöka och gick på en mer, för mig själv, intrampad väg som utgår från konsoll-kommandon.
    Det inlägg som jedi skrivit var det jag följde: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=998255#post998255
    Det kräver att man har lite koll på kommandotolk osv, men har man det ser jag ingen större aneldning att inte köra denna guiden. De båda guiderna är säkerligen i stort sett likvärdiga på det stora hela.

Nej, det handlar inte om operatörslås (det finns det säkert andra guider för). Det är ett kommando som man kör för att få skriv-åtkomst till skyddade delar av telefonen som utförs med hjälp av kommandot: "fastboot oem unlock". Detta inebär att man kan flasha om delar av telefonen som annars inte skulle vara tillåtet.

tyrael gillar detta.
  9. Tompe

Tompe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag gjorde det här nyligen och det absolut krångligaste var att få dom där förb...nade drivrutinerna att fungera, jag provade så mycket olika varianter innan det funkade att jag faktiskt inte kom ihåg vilken som till slut löste problemet men jag har för mig att det var installation av hela Toolkitet från Google.

När drivisarna till slut fungerade var det hur enkelt som helst !

10. tyrael

tyrael Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    Jag har läst lite som sagt det mesta som folk verka a strul med är steg nummer 3 och här sitter jag med samma problem :P Hittar inga drivrutiner till adb heller. Men jag få leta vidare.

A jag tycker det är konstigt att dom säljer en laddare som inte stödjer mobilen. Börja bli redigt trött på Samsung.

Tack för all svara. Få se om det går vägen med adb håller på installera om allt hela tiden :/

11. tyrael

tyrael Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är så avis :) Vilken sida hittade du det?

12. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Jag gjorde till slut så att jag laddade hem PDANet:s desktop-program. Det gjorde så att Windows till slut hittade telefonen. Men det är tråkigt att det ska krävas en tredjepart för att få in en drivrutin ordentligt. Jag vet att det kanske inte är så enkelt som att skylla på Samsung för dåliga drivrutiner, det är så mycket annat som spelar in, men faktumet att det fungerade med PDANet:s drivrutiner gör mig aningens bitter på Samsung i det här fallet...

13. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Du kan alltid ge dig i kast med att installera Windows-Desktop-grejen av PDANet och se om deras drivare fungerar bättre. Jag tror att jag var tvungen att lattja lite med att ha telefonen inkopplad och urkopplad under installationen innan det blev helt hundra, men till slut funkade det fint: http://junefabrics.com/android/download.php

14. tyrael

tyrael Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar igen men detta blir morgondagens projekt annars sitter jag här hela natten. :)

15. Tompe

Tompe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

16. Santy_8

Santy_8 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har äntligen fått tummen ur röven och gjort om min yakjuxw till en yakju :) Lite strul med drivrutinerna, annars fungerade det smärtfritt.

17. tyrael

tyrael Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu gick det lite åt helsike igen :P
    Fattar inte varför det går så bra för vissa och sen skiter sig det på varje steg för mig men man lär sig alltid något nytt.

Körde in PdaNet fick några larm om att det var inte orginal drivrutiner men jag fortsatte.
    Och galaxy hittades i fastboot men när jag kör I9250XX_ITL41F_FL hittar jag inte mobilen. Och så har jag fått nåt error men sen försvann det och det står inget alls på mobilen.

Gick in med programmet USBDeview och tog bort alla usb samsung, galaxy nexus drivers men icke.

Frustrerande när inget vill gå vägen

18. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Kan ju vara så att det fungerar om du använder dig av jedi:s steg för att komma dit. Ladda ner de grejerna som han säger behövs, lägg i en och samma mapp och se om det fungerar.
    Och så kan jag tillägga att jag själv inte fick den där I9250XX_ITL41F_FL.exe-filen att fungera för att den inte hittade min telefon, så det skiter sig helt enkelt för vissa och då är det gött att det finns lite alternativ.

Last edited: 14 maj 2012
  19. tyrael

tyrael Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Nu har jag låst upp oem. Men var hittar jag dom andra filerna som ska vara med?
    För han vägra köra dom andra koderna jag skicka in i kommando fönstret.
    Mvh Johan

20. tyrael

tyrael Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan ju säga att jag lyckades hittade filen på en sida.
    Då har jag bara en sista fråga DrLaban Behöver man låsa oem. Och varför behöver man inte det om det inte behöves. Och hur gör man det om man vill?

Tusen tack för allt.
    Johan