Guide: Gör om din yakjuxw till en yakju

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av diezel, 13 dec 2011.

  1. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Nej, får man bara drivisarna att funka så är det oerhört enkelt. Själv tog jag steget efter tre dagar - och egentligen visste jag att jag skulle göra det redan innan jag fick den. :cool:

    Och det känns så skönt att slippa bry sig om när 4.0.4 kommer. Alla borde göra detta IMHO :innocent:
     
    Last edited: 21 jun 2012
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag hade inte ens haft mobilen i en timme innan jag låste upp bootloadern, slängde in 4.0.4 yakju och rootade. :innocent:

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  3. ArchAngel

    ArchAngel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När man är färdig med allt i denna guide så har man (iaf jag) en 4.0.4 som är orootad. Är det bara att klicka på root i toolkitet? För bootloadern är väll fortfarande öppen va?

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  4. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Så hade jag planerat det också, men tyvärr fick jag, som nästan alla, problem med att få drivisarna att funka. ;)

    Och rootning, tja, jag väntar med det. Ser ingen anledning... ;)
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jaså? Mina installerades smärtfritt. Sen jag hade min Nexus One hade jag installerat Knives and forks och då installerades drivrutinerna till min Galaxy Nexus. Dessa var då stock från Google och inga Samsungifierade drivisar eller andra skitversioner.

    Så för mig var allt smidigt och jag önskar alla kunde ta sig tid att installera "knives & forks"-paketet. Jag har f.ö. knåpat ihop en guide om det för inte så länge sedan. Det paketet fixar även så att adb och fastboot funkar varsomhelst ifrån på datorn.
     
    Last edited: 21 jun 2012
  6. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag säger då det, att ha en "android_winusb.inf" till Windows som innehåller 14 enheter (och ökande så fort jag stöter på en ny enhet som det lirar med) är guld värt.
    Ploppar in den filen i "android-sdk-windows\extras\google\usb_driver", vilket ersätter den som följer med Android SDK:t, sen välja "Uppdatera drivrutin" på den okända Androidenheten och peka ut mappen ovan.
    Visst, det är rätt oanvändarvänligt, men det funkar super för mig. Och ju fler enheter jag kan lägga till i listan, desto bättre blir den. :)
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Skulle du vilja ögna igenom detta paket och säga vad du tycker? Det är drivrutinpaketet från knives-and-forks som jag packade ihop om man bara vill ha drivrutiner.

    http://www.mediafire.com/?0h9pp86ep5yz4rt
     
  8. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Självklart. Jag har lite bestyr att göra inför midsommar, men med tanke på vädret här nere så finns det säkerligen en lucka eller två under dagen. :)
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Bra!
     
  10. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Ok, jag kikade igenom och utgick från filen "x86\_drivers_google\android_winusb.inf" i arkivet. Denna jämförde jag med min egen och jag har, förutom de som är inlagda i arkivet, även dessa testade av mig själv, men de behöver testas av fler för att vara pålitliga:

    * HTC Desire S
    * Google Samsung Galaxy Nexus
    * HTC Hero
    * HTC Legend
    * HTC Sensation
    * HTC Desire

    Jag har även två osäkra kort som jag behöver tillgång till en telefon till för att verkligen bekräfta och testa vidare på:
    * Samsung Galaxy S
    * Samsung Galaxy S2

    I övrigt verkar detta "Knives & forks"-arkiv vara tillräckligt kompetent som enskilt drivrutinspaket och definitivt välkommet för såna som mig som vill göra allt annat än just drivrutinsinstallationer på helt egen hand. :)
     
    Ascii gillar detta.
  11. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Börjar nog bli dags att göra detta för mig nu. Fruktansvärt patetiskt av Samsung att fortfarande inte ha uppdaterat yakjuxw från 4.0.2 (som ju har ett par ganska signifikanta buggar, bl a multitouch-buggen), Google tog helt klart fel beslut när de lät dem sköta det.

    Är det fortfarande informationen i första inlägget som gäller för att göra detta, eller finns det nyare/bättre info?

    EDIT: Hmm, efter lite efterforskningar verkar det smidigare att göra det med GNex Toolkit? Eller?

    EDIT 2: Nu tror jag att jag snarare tänker följa den här guiden. Det känns som det "renaste" sättet att göra det (även om slutresultatet väl förstås blir exakt detsamma oavsett hur man gör, så länge man gör rätt).

    EDIT 3: Klar, verkar ha gått perfekt! Äntligen på yakju, och känner redan att 4.0.4 är märkbart smidigare (minifrysningarna när man går mellan sidor i app drawern är borta, bl a).
     
    Last edited: 24 jun 2012
  12. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Nu har även jag börjat fundera på att byta pga av att det tar allt för lång tid innan samsung släpper uppdateringen. 1 mån kunde jag vänta men nu är det allt för lång tid. Dock har jag lite frågor.

    Det snackas om radioversioner är det inte samma på alla yajku? Om det inte är det vad händer om man flashar in fel? Kommer man inte få nästa uppdatering OTA?

    Jag vill ha den precis som en stock yajku... Så jag bara behöver göra detta en gång och inte behöver krångla nästa gång det kommer en uppdatering.

    Även uppdatering av bootloadern!?
     
    Last edited: 26 jun 2012
  13. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Ja, Galaxy Nexus finns i två huvudvarianter, GSM/3G (maguro) och CDMA.

    Ladda ner mjukvaran för maguro så går det säkert bra.
     
  14. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Det är jag helt med att det finns två sorters telefonen. Men om man läser några inlägg i denna tråd så är det vissa som flashat om radion och bootloadern vissa har inte gjort det. Därför undrar jag vilken del man måste göra för att få nästa uppdatering via OTA?
     
  15. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Filen du laddar ner från Google innehåller alla tre, bootloader, radio och systemimage.

    Men om du redan har samma bootloader och/eller radioimage i din telefon så behöver du inte flasha den/dem igen, men det är ingen skada om du gör det.
     
    Sebastiank gillar detta.
  16. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Utifrån den guide jag följde själv (som jag även skrivit om efter mycket läsning och lite testande) så flashade jag in både radio och bootloader på min GN. Fungerar toppen.
    Sen om det fungerar med OTA vet jag inte än (antar att det blir att vänta på 4.1 för det), men jag skulle bli förvånad om det inte fungerar som tänkt.
     
    ther och Sebastiank gillar detta.
  17. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Enligt den guide jag använde (på XDA) är detta vad som krävs för att OTA-uppdateringar ska fungera:

    WHEN you get the update notification, IF you want it to install automatically, you will need to ensure that that you are using the corresponding boot, radio and recovery images for the .tgz package you downloaded. Otherwise, the update will not install automatically, but it will install using a custom recovery like CWM.

    Boot, radio och recovery måste alltså flashas in så att de stämmer med det paket man har laddat ner om man vill kunna installera OTA-uppdateringar. Vill man installera t ex en annan boot eller radio så går det bra, men då får man flasha in sina uppdateringar manuellt.
     
  18. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Det betyder alltså att de som följer den guide som jag följde (Webtrix nånting...) till punkt och spricka för att lägga in yakju inte kommer att få OTA att funka hädanefter, för den hoppar över både boot & radio av nån anledning...

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  19. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Du får väl flasha in rätt bootladdare och radioimage.
     
  20. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    nu går jag över till den ljusa sida.