Fråga: Göra en total backup på en p20 pro?

Diskussion i 'Allmänt' startad av gurgel, 14 apr 2020.

  1. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hej!

    i morgon ska jag skicka min huawei p20 pro på lagning, och enligt stället som ska laga den kommer den att återställas till fabriksinställningarna, hur går jag tillväga för att göra en total backup på den?

    Jag vill helst bara kunna återställa den med alla appar,inställningar i apparna, kort med mera, kort o gott få den exakt som den är nu innan återställningen, går detta att få till?

    den är inte rootad.

    tack på förhand.
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 160
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Har du en PC så gör en säkerhetskopia med Huawei Hi Suite som du först får tanka hem till datorn. BankID och Swish måste dock alltid aktiveras på nytt. Se också till att bilderna är säkerhetskopierade till Google Foto för säkerhets skull.
     
    chraist gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Du bör säkerställa att Androids backup-funktion är påslagen, under Inställningar --> Google --> Säkerhetskopia. Gör en ny backup eller se till att det åtminstone finns en backup som är relativt färsk.

    Det kommer bli lite pill att få igång telefonen igen, men mycket data och inställningar kommer återställas med den funktionen. Se till att SMS finns med i listan över vad som laddas upp (SMS kan saknas på vissa telefoner i listan), om SMS inte står med måste du själv göra en kopia på annat sätt. Notera att MMS INTE följer med (åtminstone laddas foton inte upp, resten av meddelandet kanske laddas upp), vilket är en stor brist. Så antingen kan du ladda ner viktiga foton du fått över MMS till telefonen, eller så kan du göra en separat kopia av SMS och MMS med en annan app, vilket kan rekommenderas. Jag använder appen Smsbackup+ som jag kan rekommendera, dock är det lite pill för att få igång den numera då Google sabbat stödet för uppladdning till Gmail lite halvt. Man måste därför följa denna guiden för att få igång funktionen idag:
    SMS Backup+ is now broken due to Gmail's API changes, but there's a workaround
    Med den appen har du alla MMS och SMS i Gmail, väldigt smidigt. Man bör också aktivera att samtalshistorik laddas upp, det finns ett menyval som måste slås på för det.

    Som skrivits ovan, bilder måste du själv se till att de laddas upp (förslagsvis genom att aktivera Google Photos). Lokala filer måste du själv ladda upp någonstans, förslagsvis till Google Drive.

    I respektive app på din telefon kan det finnas data som ibland följer med backupen, ibland försvinner. Om du har sådan data av vikt, se till att göra en kopia för säkerhets skull. Till exempel vissa ljudinspelare lägger inspelningarna i appens interna lagring, vilket riskerar att försvinna vid en återställning.

    Lycka till.
     
  4. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Du kan ta en backup hos Huawei
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 925

    MINA ENHETER

    Tror att allt följer med gällande mms nu mera [​IMG]
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Får jag gissa, har du Google One aktiverat? Alltså att du betalar för lagringsutrymme i Google Drive.

    Det blev känt nyligen att MMS laddas upp till Google Drive - om man har den tjänsten aktiverad, dvs är betalande kund. Märkligt av Google att lägga en så grundläggande funktion som ordentlig MMS-backup bakom en betalvägg. Hur som helst, så ska MMS inte laddas upp om man använder den vanliga kostnadsfria backupen. Tyvärr. Men SMS ska laddas upp för alla användare, kostnadsfritt, om man aktiverat funktionen.

    Kan tillägga att jag inte skulle lita på att ha mina SMS och MMS uppladdade med Googles backupfunktion. Det finns brister i funktionen, det är möjligt att bli av med alla sina sparade SMS och MMS om man råkar göra ett misstag, finns flera enkla misstag, jag har själv gjort det. Men hade som tur var en extra kopia med Smsbackup+ till Gmail. Just vad gäller funktionen att ladda upp MMS, som du verkar ha tillgång till av din printscreen att döma, så skulle jag inte lita på den helt och hållet heller. Den laddar säkert upp bilder utan problem, men om det finns annan typ av media i MMS:et, kanske någon fil eller kontakter, så kan man inte vara säker på att backupen laddar upp det innehållet ordentligt. MMS verkar vara ganska tekniskt komplicerat, flera backupappar har problem med att ladda upp och återställa just MMS, men SMS verkar vara betydligt enklare rent tekniskt. Alltså bör man göra en extra backup av viktigt innehåll, och inte lita fullt ut på Googles backup, anser jag.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Gäller bara om du betalar för Google One, annars backas inte MMS upp
     
  8. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    oj, det blev många svar ,det tackar jag så mycket för, jag har nu gjort en backup via google samt via datorn, så nu ska man väl vara garderad, tack för all hjälp :)
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 834
    Mottagna gillanden:
    4 925

    MINA ENHETER

    Absolut men om man har mms backup så har man betalt och då följer bilder med om aktiverat det. På ditt förra inlägg lät det mer som att bilder inte följde med överhuvudtaget.

    Jag har aldrig provat, vad är det för misstag du råkat göra?
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Jag tycker väl inte riktigt att MMS-backupen inne i Google One räknas. Den är ju inte del av Googles vanliga backuplösning som alla användare får tillgång till, utan är en specialgrej för betalande kunder.

    Misstag man kan göra:
    Min telefon bootloopade för några månader sedan. Efter några timmar lyckades jag få igång den, och den funkade stabilt en ganska lång stund. Jag hann göra backup av lite grejer jag missat, t.ex. några videoklipp. Sen när den varit igång i 20 minuter stabilt så tänkte jag att jag kunde göra en ny enhetsbackup (Google Drive-funktionen alltså) för att få så färsk data som möjligt uppladdad till molnet. Det var mitt stora misstag, telefonen bootloopade igen mitt under backupen och all data försvann, även gammal data. När jag startade en ny backup så raderade den alltså all gammal data från servrarna. Korkat misstag av mig, kanske ni tänker, och det var det - men jag trodde mig veta att funktionen fungerade annorlunda. Jag trodde att all gammal data som redan laddats upp skulle finnas kvar, tills den nya backupen hann skriva över gammal data. I så fall spelar det ingen roll om processen avbryts mitt i. Jag hade rätt god anledning att tro det, för i listan över innehåll som laddats upp så brukade massa gamla appar som jag tagit bort från min telefon finnas kvar i form av sparad appdata, vilket indikerade att ingenting gammalt skrevs över, bara att datan byttes ut för det innehåll som ändrats sedan sist. Fel alltså. Alltså förlorade jag alla sms, inställningar, wifi-lösenord osv. Men i princip all data hade jag extra backuper av på annat håll, som tur var.

    Andra misstag:
    -Datan som laddas upp till Google raderas efter 90 dar om du inte använt telefonen aktivt. Om du hamnar på sjukhus eller i häkte eller något, så kommer risken vara att allting försvunnit. Likaså om du skulle använda Iphone under en period. Det känns inte som en långsiktig backup när det tas bort automatiskt efter 90 dagars inaktivitet.
    -Datan kan bara återställas till samma Android-version eller en högre version. Det är alltså inte säkert att du kan använda datan på en annan telefon. Om du inte kan ladda ner t.ex. smsen till din nya telefon, och du just köpt den telefonen, så har du alltså 90 dagar på dig att skaffa en ytterligare telefon och försöka få ner din data, om du vill behålla den.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Stämmer inte helt längre. Jag har lyckats kunna återställa en backup, även om telefonen som jag ska återställa på har en äldre version, däremot så står det en varning om att allt kanske inte återställs, men den accepterar att jag kan välja den backupen. Detta sedan i december då jag upptäckte det. Edit: verkar som om jag antingen kommit ihåg fel, eller så gäller det inte alla äldre versioner. För när jag testar på en enhet nu, så går inte det.
     
    Last edited: 17 apr 2020
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Mycket intressant!
    Den förändringen har inte tillkännagetts av Google, mig veterligen. Får jag fråga vilka två Android-versioner dina telefoner hade som använts för att skapa respektive återställa säkerhetskopian? Antingen exakt version eller ungefärlig version, om du inte minns exakt.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Verkar som om jag får ta tillbaka det där. Måste ha kommit ihåg fel eller något, för nu när jag testade på en enhet så går det inte. My bad. Iallafall inte på den jag testar
     
    N6290 gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 738

    MINA ENHETER

    Jag tycker mig känna igen din beskrivning lite svagt nu, typ att någon beskrivit samma sak i något forum. Är ju möjligt att Google släppt funktionen i smyg och sedan dragit tillbaka den. Alternativt att vissa telefoner och vissa versioner under vissa förhållanden erbjuder återställning till en äldre version, men att det inte funkar universellt så att säga. Återkom gärna om du skulle märka av en sådan möjlighet på nytt.
     
  15. Doqo

    Doqo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har nu samma bekymmer som OP.. Men jag försöker att komma åt min Google backupgfunktion, men min står still och det står bara "inväntar säkerhetskopiering"..

    Någon som vet vad som är felet?
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När aktiverade du säkerhetskopieringen? Det kan ta någon/några dagar tyvärr innan den hoppar igång
     
  17. Doqo

    Doqo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Oj! Då förstår jag.. Satte igång det idag nämligen.
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bäst är o låta telefonen ligga på laddning under natten och vara ansluten till Wi-Fi. Testa det till o börja med
     
    Doqo gillar detta.
  19. Doqo

    Doqo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Men vad sker sen alltså, den bara sätter igång av sig själv och säkerhetskopierar allt på min mobil? Och sen hur gör jag när jag fått tillbaka min mobil? Är det rätt simpelt? Många frågor.... :D
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Gå in på samma ställe du gått in på o aktiverat, så ska knappen där det står säkerhetskopiera nu vara blå och ovanför där ska det stå Säkerhetskopia av och sedan din mobils namn och under så ska det stå vilken tid. Hos mig står det Säkerhetskopia av Redmi Note 5 för 14 timmar sedan 06:31
    Under startup guiden får du frågan om du vill återställa från en backup/från ditt Google konto så är det bara o välja din telefons namn i listan