Övrigt: Göteborgsförslaget - geolocation-parkering för elscootrar/elsparkcyklar

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av SWEUP, 25 mar 2019.

  1. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Har lämnat in ett "Göteborgsförslag" om geolocation-parkering för elscootrar/elsparkcyklar https://bit.ly/2YefkMK (förslag 835). Tanken är att "omfamna" nya trafikslag och inte hamna i en situation där kommunen samlar in felparkerade elscootrar/elsparkcyklar. Om du tycker det verkar som en bra idé - lämna gärna en röst.
     
    Last edited: 25 mar 2019
    japs, chraist och bernard gillar detta.
  2. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Bra förslag!
    Dock måste dessa platser vara tillräckligt många och lätta att hitta.
    Kanske ha dessa zoner till i anslutning till samtliga cykelställ?

    För några år sedan gavs det möjlighet till MC att parkera jämte cykelställ, pga att de på den tiden inte fanns så många mc-parkeringar.
     
  3. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Mm helt klart. Jag tror kommunen har färdig data/geopositionering för befintliga cykelställ så den skulle mer eller mindre kunna bli utgångspunkt. Jag tror också att man skulle kunna använda "döytor", lite svårt och förklara i text men det bör finnas ganska mycket mindre platser som skulle vara en bra plats för parkering ex om det går en rak cykelväg och längs den finns det "inbuktningar" som inte används för något.

    Det finns ju inget som säger att platsen måste dedikeras i hundra år till att vara lämplig plats för detta, rent tekniskt skulle den kunna ändras över natten. Tycker det är rätt spännande att tänka att just "döytor" skulle kunna styras till att bli mer levande genom gelocation spots - under en helg är en dedikerad yta parkering för elsparkcykel, nästa helg är den fri att bedriva loppmarknad på, nästa helg dedikerad till kultur osv.
     
    bernard gillar detta.