Fråga: Google: Åtgärda mindre säker app

Diskussion i 'Google Play' startad av shoo, 21 maj 2018.

  1. shoo

    shoo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag har sedan en tid tillbaka börjat få mail från Google att en mindre säker app försökt logga in på mitt konto. Problemet är att jag får ingen information av vilken denna "mindre säkra app" är. Är det nån som vet hur man tar reda på det här för jag hittar inte den här informationen på Googles hemsida?
    Jag har 2 st mobiler, en surfplatta och 2 datorer samt en nas som använder Googles konto. Det är över ca 250 appar vilket gör det lite tidsödande att testa app för app (uteslutningsmetoden).

    Tacksam för svar och att få klarhet hur Google tänkt man ska åtgärda detta problemet.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kika här om du kanske kan hitta en ledtråd: Apps with access to your account - Google Account Help

    Det är nog den enda listan du kan få fram med appar/tjänster som har tillgång till ditt Google-konto. Tyvärr gör den listan ingen skillnad på inloggnings/verifieringsmetod.

    Det är dock bra att gå igenom denna lista någon gång då och då och ta bort allting som man inte längre använder. Kanske löser sig problemet av sig själv för din del då.
     
    shoo gillar detta.
  3. shoo

    shoo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tackar för svarat.
    Jag tror dock jag upptäckte vad det var som var en mindre säker app. Jag upptäckte att mina notifieringar från min Synology Nas inte längre fungerade. När jag tittade på loggarna på nasen när mail försökte skickas fast falerade så stämde tidsstämpeln rätt bra med mailen från Google att en osäker app försökt logga in. Jag märkte också att Synology verkade ha gjort om inloggning för email i deras operativsystem så nu fanns det en option att använda gmail login istället för custom smtp server.
    Testade mail ifrån nasen nu och det verkar fungera nu.
    Tack ännu en gång.
     
    bernard gillar detta.