Google Drive vs OneDrive

Diskussion i 'Applikationer' startad av nox, 3 apr 2014.

  1. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Hallå kära forumiter,

    Jag är en av få som aldrig riktigt hoppade på DropBox-tåget när det väl slog igenom, främst då jag aldrig själv insåg det coola med att ha ens filer lagrade uppe i skyn - i molnet.

    Nu har jag det senaste året fått upp ögonen för molntjänst på riktigt och tycker det är hur smidigt som helst att alltid ha samtliga filer med sig i fickan när man är på språng.

    Nu har det då blivit dags att faktiskt börja betala för tjänsterna, och det är även här jag har mitt svåra val --> Google Drive vs OneDrive. Jag tänkte lite snabbt klargöra de två stora fördelarna med respektive tjänst, därefter är ordet fritt:

    - Google Drive - överlägset billigast (vilket lockar mest) - ca 14:-/månad för 100 GB, ca 70:-/mån för 1 TB!!

    - OneDrive - Nu när MS släppt Office-suiten till iPad (med program som jag ofta jobbar i) fick OneDrive en positiv skjuts i mina ögon. Dock är det mycket dyrare att köpa till utrymme.

    Jag kan alltid köpa till billigt utrymme i GD och sen "skeppa över" de filer jag ska jobba med i OneDrive när jag väl sitter på plattan och redigerar dokument on-the-go. Men samtidigt vägrar jag att hålla på med två olika tjänster. Många av er kanske ser det som korkat, det är ju enkelt att snabbt kopiera över filerna och sen tillbaka när man redigerat klart - men samtidigt skulle jag själv uppskatta att minimera samtliga tjänster och ha allt samlat på ett enda ställe.

    Vad hade ni gjort i denna situation?

    Man kan alltid hoppas på att MS sänker priset på sin molnlagring...
     
    Last edited: 3 apr 2014
    Eduardo.S gillar detta.
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag kör med dokument på OneDrive. Vi betalar för Office 365, så vi får 20GB extra.

    Musik, bilder osv kör jag med på Google Drive.

    Om du vill kunna redigera dokument smidigast är väl OneDrive bäst för det. Men för resten av filerna skulle jag nog våga säga att det spelar mindre roll.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
    Kristy och chraist gillar detta.
  3. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Tjena Koppkakan,

    Du florerar även här ;)!

    Det är precis så jag hade tänkt göra, men samtidigt vill jag ogärna nyttja tvä tjänster, jag vill helst begränsa mig till en. I annat fall kan jag ge mig fan på att något exceldokument slinker in på Google Drive och så blir det krångligt att få över det till OneDrive för redigering när jag endast har tillgång till plattan.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Hahah, ja det gör jag

    Men kör på OneDrive då, skulle jag säga. Det är ju som sagt bättre för dokumenthantering! Jag kör med Google drive för att det är billigt att lagra stora filer på! :)


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  5. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Det blir dyrt, men får väl vara värt pengarna helt enkelt!
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om du kan tänka dig att använda Googles dokumentformat så är Google Drive oslagbar. Googles dokument tar inte något utrymme på Google Drive. Övriga filformat kostar utrymme.
    Jag gick över för många år sen och det är ytterst sällan jag får några problem.
    När folk har sett hur smidigt det är att samarbeta i Googles dokument så brukar de flesta gå över dit. Flera personer kan vara inne och skriva i samma dokument och ändringarna syns i så gott som realtid.

    Förhandsgranskning och hantering av olika filformat varierar mellan tjänsterna. Jag gjorde ett snabbt test med en eps-fil. På OneDrive så laddades filen hem när jag klickade på den. På Google Drive så fick jag en fin förhandsgranskning.
    Google Drive har nu även appar så man kan lägga till alla tänkbara funktioner som inte finns som standard.

    Jag inte kollat om OneDrive erbjuder samma samarbetsfunktioner som Google Drive så det får någon annan uttala sig om.

    Min slutsats just nu är att Google Drive är det solklara valet om man kan tänka sig att byta till Googles filformat.
    Om man däremot vill stanna kvar i Microsoft-världen så är det lite mer tveksamt. Om jag hade haft den läggningen så hade jag nog lagt mina MS-dokument på OneDrive och haft övriga på Google Drive alternativt Dropbox.
     
    Kristy och yarr gillar detta.
  7. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Det där med realtidsredigering känner jag till samt något jag provat sen tidigare - men är man alltså tvungen att konvertera om en .doc-fil till Googles filformat (minns ej hur det fungerar)?

    Det där med eps-filen lät trevligt, dock kvarstår ju fortfarande det stora problemet med att jag vill kunna nyttja Office på iPad :)! En OneDrive-mapp i Google Drive hade varit perfekt, kan man slänga över tillfälliga dokument direkt i appen. Alternativt att MS lägger in stöd för dokument från Google Drive - men det lär aldrig hända.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Personligen tycker jag (och typ hela min skola) att Office slår Google Drives motsvarigheter lätt. Visst går det att samarbeta - men att hantera dokument och göra de snygga är svårare och jobbigare. För enklare uppgifter går det bra - men uppsatser eller längre dokument är bara jobbigt.

    Det går att samarbeta med Word och OneDrive också - det fungerar dock inte lila bra. Men det funkar! :)


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Att konvertera går ganska ofta, men mer avancerade formateringar blir lätt strul med. Jag har löst det genom att endast använda Googles format. När man skickar filer till andra så måste man ändå alltid konvertera till pdf för att garantera läsbarhet på alla olika enheter och operativsystem. Det gäller än mer för Microsofts format.
    När jag bytte till Google Drive så skrev jag om de få dokument jag behövde föra över.

    Vanliga dokument ska helst inte formateras och "snyggas" till så mycket som många gör. Det är en skada från skoltiden då man hellre ägnade tiden åt att testa alla funktioner och putsa på utseendet istället för att skriva faktiskt innehåll.
    När man kommer ut och jobbar så slutar de flesta med det och jobbar istället ;)
     
  10. bg_nicko

    bg_nicko Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jobbar på microsoft, hade features utbildning i onedrive idag. Många bra funktioner men dyrare än gdrive. Klart överlägset om du redigerar filer "on the go"

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  11. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Kör office 365 på datorerna men tycker att Office-appen för android är bedrövlig. Onedrive är lite trevligare men föredrar Google Drive-appen. Samma gäller på webläsaren. Utrymmet man får på köpet på Onedrive räcker för dokument, men föredrar Google Drive + Quickoffice på mobilerna, så alla dokument hamnar ändå på Drive. på något sätt.

    Använder Goodsync på stationära datorn för synk av allt (Drive-Onedrive, Drive-bärbar, Drive-stationär, Drive-mobil, Stationär-Mobil). Tycker inte om Drive-klienten för PC som tvingar en att flytta in i en Google Drive -mapp. Samma gäller Onedrive.
     
  12. topdroid

    topdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hur är uppladdnings hastigheten på Google? Dropbox är sjukt segt

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag vet att det här är en gammal tråd (hittade ingen nyare relevant tråd) men jag har provat ett par olika moln-tjänster och de flesta fungerar klanderfritt förutom Onedrive...

    När jag sparar en ändrad fil från datorn (Windows 7) så skapas en ny fil med datorns namn som tillägg, jag måste använda Spara som och skriva över den rätta filen (pga den dumheten har jag tappat viktig information).

    Genvägarna som Word, Excel m.fl. sparat fungerar inte att på datorn.

    Att göra samma sak i mobilen fungerar utan problem men istället händer det då och då att filer ändrade i datorn inte hämtas som senaste version bör man öppnar den i mobilen.

    Microsoft har verkligen inte gjort något bra jobb med Onedrive...
     
  14. Eduardo.S

    Eduardo.S Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2023
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    12
    Håller med dig, betalar i dagsläget 89 kr i månaden för 1TB.