Övrigt: Google Family Link Kids - Problem

Diskussion i 'Off Topic' startad av MathiasM, 15 jul 2020.

  1. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Vi kör med Family Link på alla barnens enheter och det fungerar kanon för att hålla koll på skärmtid, vart de är någonstans, vilka appar de använder osv.

    Har dock haft lite problem hoppas någon har bra svar där jag inte lyckats lösa eller hitta en work around.

    Youtube & YT Music
    Hur lyckas jag installera dem på enheten? Jag hade dem tidigare men efter en ominstallation på en av mobilerna så kan jag inte installera någon av dem på enheten.
    Hittar i play butiken om jag googlar efter appen.


    Storytel
    Finns inte att hitta i play butiken. går att hitta i play butiken om man går vi webbläsaren. Går dock ej att installera via play butiken. Går att installera om man laddar ner apk



    Någon som vet hur man godkänner dessa appar till barnen?
     
  2. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Har sett att det står 13år för YT apparna när man läser runt. Men det som stör mig är att jag har haft dem på enheterna. Barnen är mest irriterade över att de inte kan lyssna på musik.
     
    bernard gillar detta.
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Problemet är väl att det inte finns något bra barncensurssystem på plats för YT Music så därför tillåts det inte för barnkonton. Jag vet inte hur det fungerar med Spotify istället, om denna kanske har möjlighet att blockera opassande musik för mindre barn. Min unge har nyss fyllt 1 så det dröjer ett tag innan jag är där själv. [emoji4]
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur ser det ut om du besöker play store i din webbläsaren på datorn, och försöker installera därifrån?

    Annars antar jag att du kan försöka installera manuellt genom APKmirror: YouTube Music - Stream Songs & Music Videos APKs - APKMirror

    Men det är väl säkert blockerat som @pitrus-@pitrus- säger, baserat på barnens ålder får man förmoda.
     
  5. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Jag måste kolla om det går vi datorns webbläsare. Men tror det kommer ta stoppa.

    För tillfället går det att köra med Google play music
     
  6. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag hade detta problem också. Youtube går tyvärr inte att installera och även andra appar som är spärrade för barnkonton. Man blir hänvisad till YouTube kids istället. På grund av alla begränsningar i plattan fick jag därför ta bort kontot från Family Link och höja åldern så att jag hade frihet att installera vad jag ville.

    Det går istället att begränsa åtkomst till vissa saker såsom appar eller inställningar med exempelvis Norton App Lock https://play.google.com/store/apps/details?id=com.symantec.applock och Volume Limiter och annat.
     
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Om nu Googles barncensur är så pass extrem, nog för att det finns mycket hjärntvättande skit på Youtube så man aldrig ska lämna sina barn ensamma med Youtube på skärmen om man är rädd för att de ska bli sociopater [emoji1787]

    Men du har också ett open source alternativ i form av Open Time Limit, även om denna inte kan begränsa barnen från att skicka nakenbilder på sig till pedofiler på nätet eller för att hålla koll på att de håller sig där de säger att de ska vara, hos en kompis eller så. Men du kan iaf sätta upp gränser för vad de får köra och hur mycket.

    TimeLimit | F-Droid - Free and Open Source Android App Repository
     
  8. erikebefors

    erikebefors Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    Det går att lösa "Youtubeproblemet" även med Family Link. Man kan kolla Youtube via webbläsaren nämligen. Hade själv "problemet" men det går att gå via den vägen iaf :)
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Så om man vill att ens barn ska kunna kolla på youtube och lyssna på youtube music i apparna, med Family Link aktiverat, så måste man ange att barnet är minst 13 år gammalt när man fixar kontot? Löser det alla problemen?

    Googles approach till funktioner som skyddar barn börjar bli lite för extremt, men det är inte bara Googles fel. Google tvingades ju ingå någon förlikning med Federal Trade Commission för något år sedan, som innebär att videoklipp som är "riktade till barn" (den termen kan betyda lite vad som helst ibland) inte längre går att lägga till i spellistor på youtube, och inte heller går att kommentera på. Vad nu de sakerna är avsedda att skydda mot. Sen något om att riktad reklam inte används på såna videoklipp.
    Har inte stött på problemet särskilt ofta, men helt plötsligt kan man öppna en video som av någon anledning anses vara "riktad till barn" och så går det inte att spara den om man nu önskar det.

    Då ska vi inte tala om den märkliga funktion de hade tidigare för innehåll som inte stred mot reglerna, men ändå uppfattades som politiskt riskfyllt. Vill minnas att en kompis skickade en låt till mig, skapad av någon extrem miljö, minns inte riktigt vad för låt det var. Den visades i något slags "light mode" där man inte kunde prenumerera på den, inte gilla den eller spara den, inte kommentera. Man kunde inte göra någonting förutom att kolla på den. Tror de tog bort den helt och hållet senare med hänvisning till "hate speech" när de utvidgade sin policy för hate speech till att bli bredare, inte heller någon bra lösning direkt. Vi lever i oroliga tider, där allt fler skriker efter censur. Sorry för OT. Men sånt jag just nämnt kunde de hellre ha skyddat barn mot, än att skydda barn mot spelliste-funktionen och andra "farliga" funktioner.
     
  10. orjet

    orjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Det är dock lurigt att sätta en ålder >13 i family link. Gjorde detta för grabbens konto och har sen dess inte kunnat använda family link, trots att jag ställt in en lägre ålder. Dessutom kommer hans google-konto att raderas hävdar google. Minns att jag råkat ut för detta tidigare *suck*