Satsade på en Sense till slut. För lite loggbok här i tråden.
Har idag avverkat 60 minuter "rehablöpning" med GPS aktiv. Klockan är inställd på att tända skärmen när den känner av att man vrider på handleden, så kör utan AoD.
På 60 minuter löpning gick den från 84%->77% med senaste uppdateringen/Fitbit OS 5.1.1. Bytte låt/playlist lite till och från via Spotify-fjärrklienten medan jag sprang. (Hade klockan under tröjan, så jag tror inte kylan spelade så stor roll. )
Förbrukning vid träning med GPS aktiv är alltså 7% per timme, vilket bör ge omkring 14 timmar med GPS:en aktiv i följd.
Förbrukningen över 24h utan att ha tagit några samtal med den, men läst notiser till och från, med SpO2-mätning, pulsavläsning 24/7 och några EKG-avläsningar för skojs skull verkar ligga på 16% per dag.
Statistik:
- GPS aktiv utan AoD: 7%/h eller totalt 14h i följd från full laddning
- "General usage" utan AoD, röstsamtal eller GPS: 16%/dag eller ~6 dagar batteritid från full laddning
För övrigt fungerar inte Assistant i Sverige ännu, vilket var lite varför jag satsade på den, men det ska komma igång under Q1 2021, så som mest är det mindre än två månader bort.
Vad gäller prestandan är den OK vid ett första intryck. Bättre än på de flesta Wear OS-klockor jag testat (har dock inte testat en Wear 4100-klocka ännu), men det förekommer till och från en del hack i menyerna när man fort sveper runt. Touchen är hyggligt responsiv, men inte perfekt, utan till och från uppfattar den inte touchen, och man får svepa om.
Det jag minst gillar så här långt är bandet. Har man hår på armarna är det inte helt smidigt eller bekvämt att sätta på klockan eftersom den perforerade delen inte ligger utanpå bandet, utan man trär den innanför, vilket innebär att hår kommer emellan/fastnar (klockan ska sitta hyggligt tight för att pulsmätaren skall fungera ordentligt). En osmidig lösning som främst verkar ha ett estetiskt syfte snarare än ett praktiskt, men det är ju för all del lätt att byta band, så man bör kanske inte klaga för mycket på den punkten.
Silikonbandet är också rätt uselt på så vis att det är helt slätt, och därmed stänger inne fukt och täpper till porerna, men det fungerar kanske om man sällan tränar med klockan. Används den till och från vid fysisk aktivitet eller om man ofta utsätter bandet för väta är något perforerat band eller dylikt ett måste.
Last edited: 9 februari 2021