Google Foto som standard

Diskussion i 'Galaxy S21 Ultra' startad av lejonel, 13 mar 2021.

  1. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Någon som vet hur man sätter Google Foto helt som standard. Nu måste jag tex bekräfta när jag tar bort en bild, och går jag in på tagna bilder via kameran så kommer jag till Samsungs Fotoapp. Jag vill få bort den helt så att allt sköts via Google Foto.

    Går inte det?[​IMG][​IMG]
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Går ej vad jag vet. Du kan läsa mer om detta problem här och det finns kanske en lösning. Finns en workaound i artikeln iallafall. Scoped storage on Android 11 is ruining the Google Photos experience
     
    Kristy gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Oj vad dåligt skött av Google, att inte fixa en bättre lösning innan man släppte Android 11.
    Jag som har Pixel slipper problemet, så visste inte ens att det existerade.

    Blir nog en kommande Android-version som gör något åt detta, om ni har tur, men det kommer ju dröja tyvärr.
     
  4. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Ja verkar inte bättre tyvärr. Alternativet blir att ändra app för kameran men vete fan om det blir lika bra bilder då [emoji2369]
     
  5. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 121
    Mottagna gillanden:
    1 057
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    En liten nätt undran, hur kan det vara googles fel att Samsung låst detta till deras egen app?
     
    waghead, Egil och andol gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Det är ju Google som designat Android 11 så detta problem kunnat uppstå från början. Lösningen är korkat utformad redan från start, när det inte finns någon valmöjlighet att sätta "default gallery app" i inställningarna. Om du läser artikeln länkad i inlägg #2 ovan (artikel från Android Police) så ser du att detta problem inte är specifikt för Samsung utan ett gemensamt problem för så gott som samtliga OEMs. I artikeln pekas också Google ut som den aktör som har förmågan att rätta till detta. Visserligen nämns i artikelns slutkläm en passage som möjligtvis kan tolkas som att OEMs medvetet har valt att låsa sin egen galleriapp som standard, men det vore att tolka in för mycket i texten att de medvetet har gjort detta i form av att "låsa" någonting, rätt tolkning om man tagit del av helheten är att felet i sammanhanget är att ingen inställningsmöjlighet finns för slutanvändaren. Att en OEM sätter sin egen galleri-app som standard är väl fullt naturligt, det innebär inte att de har "låst" till den, när felet snarare är att inställningsmöjligheten att ändra app inte finns inbyggd från början.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 145
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Samsung har väl alltid varit en rätt motvillig partner till Google med egna tjänster, eller Microsoft appar förinstallerade. Så kanske inte så förvånande.

    Sen vet jag inte hur myndigheterna i olika länder skulle se på saken om Google satt deras egen foto app som standard. Kan möjligen spela in? Fast nog borde det gå ändra ändå, så det får väl Google ta på sig. Men Sony exempelvis har tagit bort sin egen foto app helt så då blir Google Foto deras standard app.
     
    Last edited: 22 mar 2021
  8. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Sparar och redigerar de flesta bilderna på Google foto, men jag måste säga att jag är positivt överraskad av Samsungs galleriapp och dess redigeringsfunktioner!
    Man behöver ju inte använda de fåniga funktionerna såsom ansiktförbätringar och klistermärken som säkert riktar sig till en annan målgrupp!
    Men en lättarbetad app att räta upp foton som är lite snea eller fått en konstigt perspektiv.
     
    Kristy gillar detta.