Fråga: Google foto - Synka album från samsung gallery

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av zyzz, 27 dec 2022.

1. zyzz

zyzz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej jag använder google foto men stör mig på två saker:

1. Jag har skapat egna album i samsung gallery, exempelvis ett album som heter roligt där jag kan ha lagt in skärmbilder.
    Men dessa egen skapade album finns inte med när man i google foto appen kollar bland foton på den här enheten.
    Samma sak med skärmbilder i samsung gallery, alla skärmbilder som jag tar synkas direkt in i kamera albumet på google foto.

2. Det andra är att när jag raderar bilder från mitt kamera album i samsung gallery som ligger synkat mot google foto så raderas dom inte på båda ställena därför måste jag radera bilderna i båda samsung gallery samt i google foto appen.

Vet ni hur man kan lösa detta?

2. N6290

N6290 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 607

MINA ENHETER

Varför använder du Samsung Gallery?
    Om du använder två appar samtidigt så är det inte så konstigt att du stöter på dessa problem. Jag skulle rekommendera att bara använda en app, förslagsvis Google Photos då. Tanken är ju att du då i Google Photos kan skapa albumen du vill ha, och sortera bilder som du vill, vilket synkas inom Google Photos-sfären. Att album i en helt annan app skulle synkas in i Google Photos vore ju väldigt förvirrande och ologiskt.
    Samma sak med att du tar bort foton från Samsung gallery - givetvis tas detta inte bort från Google Photos på samma gång. Google Photos tar ju backup av dina foton, man kan ju inte låta backupen sabbas från en tredjepartsapp som saknar all koppling till Google Photos. Det hade också varit helt ologiskt, och fått folk att radera sina livsbesparingar av foton av misstag. Rätt sätt är att du tar bort foton direkt från Google Photos, då tas de bort både från telefonen och molnet på samma gång, i ett steg, förutsatt att du valt det.

Jag ser ingen nytta med appar som Samsung Gallery. Vilket mervärde ger den dig? Bara problem, som det låter ovan!

Kristy gillar detta.
  3. Egil

Egil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Använder båda! Samsungs Galleri för att redigera bilderna i och ta bort dåliga kopior jag nyss tagit.
    Google för att spara i molnet och automatiskt sortera i mappar efter personer etc.
    Båda är bra på olika saker.

Kristy gillar detta.