Fråga: Google foto - Synka album från samsung gallery

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av zyzz, 27 dec 2022.

  1. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej jag använder google foto men stör mig på två saker:

    1. Jag har skapat egna album i samsung gallery, exempelvis ett album som heter roligt där jag kan ha lagt in skärmbilder.
    Men dessa egen skapade album finns inte med när man i google foto appen kollar bland foton på den här enheten.
    Samma sak med skärmbilder i samsung gallery, alla skärmbilder som jag tar synkas direkt in i kamera albumet på google foto.

    2. Det andra är att när jag raderar bilder från mitt kamera album i samsung gallery som ligger synkat mot google foto så raderas dom inte på båda ställena därför måste jag radera bilderna i båda samsung gallery samt i google foto appen.

    Vet ni hur man kan lösa detta?
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Varför använder du Samsung Gallery?
    Om du använder två appar samtidigt så är det inte så konstigt att du stöter på dessa problem. Jag skulle rekommendera att bara använda en app, förslagsvis Google Photos då. Tanken är ju att du då i Google Photos kan skapa albumen du vill ha, och sortera bilder som du vill, vilket synkas inom Google Photos-sfären. Att album i en helt annan app skulle synkas in i Google Photos vore ju väldigt förvirrande och ologiskt.
    Samma sak med att du tar bort foton från Samsung gallery - givetvis tas detta inte bort från Google Photos på samma gång. Google Photos tar ju backup av dina foton, man kan ju inte låta backupen sabbas från en tredjepartsapp som saknar all koppling till Google Photos. Det hade också varit helt ologiskt, och fått folk att radera sina livsbesparingar av foton av misstag. Rätt sätt är att du tar bort foton direkt från Google Photos, då tas de bort både från telefonen och molnet på samma gång, i ett steg, förutsatt att du valt det.

    Jag ser ingen nytta med appar som Samsung Gallery. Vilket mervärde ger den dig? Bara problem, som det låter ovan!
     
    Kristy gillar detta.
  3. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Använder båda! Samsungs Galleri för att redigera bilderna i och ta bort dåliga kopior jag nyss tagit.
    Google för att spara i molnet och automatiskt sortera i mappar efter personer etc.
    Båda är bra på olika saker.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Paprica

    Paprica Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej.
    Jag har haft samma problem i flera år, har inte fattat.
    Nu fattar jag att det är två olika separerade appar.
    Men min fråga blir då.... Vilka enhetsmappar visas i I Fotos bibliotek? Skapas de automatiskt?
    Och är det någon inställning på kameran jag måste göra innan jag slutar använda Gallery?
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 390
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Notera att Enhetsmappar och Album är två olika saker när man använder Google Photos-terminologi. Jag ska nedan förklara båda.

    Enhetsmappar är något helt lokalt i telefonen, som Google photos inte kommer spara/synka på något sätt. Det är alltså din lokala mappstruktur, som inte används av Google photos.
    Google photos har istället stöd för "Album". Du kan lägga till uppladdade foton så att de finns i flera album på samma gång, vilket görs i google photos-appen genom att markera och trycka på +. Så om du vill bevara någon slags mappstruktur i molnet efter uppladdning så behöver du manuellt skapa Album, det är inget som sker automatiskt vid uppladdning.

    Märk väl att om du aktiverat backup inne i Google Photos så kommer foton i vanliga kamera-mappen på telefonen (DCIM) laddas upp till molnet utan att du behöver göra något särskilt, men foton i andra enhetsmappar på telefonen laddas bara upp om du aktiverat det för den mappen (gäller t.ex. Screenshots, Downloads osv). I Photos inställningar, under "Enhetsmappar", gör du det valet.

    I Google Photos huvudvy (den långa scrollingsbara listan över alla bilder) ser du alla foton från molnet, men också alla foton som finns lokalt på telefonen. Det sistnämnda, om lokala foton, gäller oavsett om bilden är uppladdad eller inte. Dvs bara för att du ser en bild där i den vyn så behöver den inte vara uppladdad, och mappen den ligger i behöver inte ens vara aktiverad för uppladdning för att den ska synas där (någon får rätta mig beträffande det sistnämnda ifall jag skulle minnas det fel). Det finns en symbol som avslöjar om den är uppladdad eller inte, det går även att klicka på bilden och få fram info om huruvida den är uppladdad. Det säkraste sättet att säkerställa att allt är uppladdat, speciellt om man är osäker eller inte har vant sig vid appen, är att besöka photos.google.com i en webbläsare och dubbelkolla där vad som finns uppladdat. Gör detta innan du börjar radera lokala kopior.
    I huvudyn i Google Photos kommer du alltså se både alla lokala foton + alla uppladdade foton. I många fall kommer ju foton tillhöra båda dessa kategorier på samma gång, dvs finnas både lokalt och uppladdat till molnet. Därför är ovan viktigt att tänka på. Väljer du inne i Google Photos att radera eller flytta till papperskorgen så tas bilden bort både lokalt och från molnet (men ska hamna i papperskorgen i google photos, förutsatt att den hunnit bli uppladdad innan du raderar den). Vill du spara utrymme och bara ha bilden i molnet, välj då alternativet att frigöra lagringsutrymme, alternativt klicka på rätt val som bara tar bort lokala kopian (jag tror det heter typ "Ta bort enhetskopia"/"Ta bort lokal kopia" eller något sånt - välj alltså inte "radera"/"flytta till papperskorg" eller vad det nu står beträffande möjligheten att radera helt och hållet, för då tas den bort från alla ställen inklusive molnkopian).

    Jag tror inte det är någon inställning som behöver göras i telefonens kamera innan du slutar använda Gallery. Vore väl att säkerställa att all backup (av alla enhetsmappar) är påslagen i Google Photos, om inte annat.