Google: Gmail users shouldn't expect email privacy

Diskussion i 'Off Topic' startad av Galaxy, 14 aug 2013.

  1. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Vad ska vi tro om detta då!? vår käre vän google/android som vi alla ovillkorligt älskar.. är det rent paranoia eller är det dags o tänka till lite extra!? många av oss har inga hemligheter men inte vill man veta att ens mail/info/position/etc möjligtivs inte är ens privata angelägenhet!?

    http://www.theguardian.com/technology/2013/aug/14/google-gmail-users-privacy-email-lawsuit

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17296753.ab

    Google's privacy policy:
    Bäst o inte göra något dumt då :P
     
    Last edited: 14 aug 2013
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Tycker inte det är något nytt. Google säger att de följer lagen genom att lämna ut brev när så krävs enligt lagen. Sedan så måste deras server läsa i breven för att hitta mottagaradress, filtrera till dina etiketter och filtrera bort spam då är det inget konstigt om de också letar efter ord att koppla till annonser.

    Dessutom går det mesta av mailen helt okrypterat mellan användare och google eller mellan google och andra mottagare ändå.

    Det man kan fundera på är om man ska jämföra med brevhemligheten för pappersbrev och i vilken lägen då som posten lämnar ut till polis etc. Och hur det skiljer sig åt mellan länder.
     
  3. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Krypterar man inte sina mail ska man inte förvänta sig att ingen läser dem heller, oavsett leverantör. Vad har ni förresten att dölja då? Jag har inga problem med det, mina mail är bara arbetsrelaterade och orderbekräftelser. Finns visserligen kontoinformation där men jag tvivlar på att Google vill veta lösenordet till mitt Swedroid konto :-)

    Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Har inte google hintat på det här för något/några år sedan redan? Försökt hitta men går inte, satans SEOade siter.
    http://www.oreillynet.com/pub/wlg/4707 läsvärt om inte annat.
     
  5. Solillaquist

    Solillaquist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det finns lagar jag inte håller med om och bryter i princip varje dag, men jag antar att det är mitt eget ansvar att komma undan med det. Kom och ta mig, NSA! :cool:
     
  6. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Många av oss har inte särskilt mycket och dölja men det behöver inte betyda att ens privata angelägenheter o liv ska vara som en öppen bok!! Då kan vi ju alla ha webbkameror överallt hemma så alla kan se och höra allt man gör om de vill... hur oskyldigt det må än vara.. eller? Att mina mail läses av google för bättre annonser är vidrigt tycker jag även om Google just lever på annonser.

    Tycker man inte ska vara allt för blåögd mot google bara för att de har en good guy stämpel och open source OS.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du får Gmail och alla andra tjänster mot att du betalar med att dina mail läses maskinellt. Det är ju ingen hemlighet att det är så det går till. Om man inte tycker om det så går det faktiskt att välja en annan leverantör av mail eller sätta upp en egen mailserver om man vill ha full koll.
     
  8. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Man ska ha friheten att välja från Googles sida om man vill ha värdelösa annonser eller inte... Hur många här har nånsin fått relevant reklam eller ens köper nåt via dessa annonser?! Så avsäga sig all enskildhet för något som man aldrig har nytta av har jag svårt för men jag vill ju fortsätta använda Gmail för att den är central i android. Sen är det knappast dessa annonser google tjänar sina pengar på.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
     
  9. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Du påverkas av reklam mycket mer än vad du tror och vet

    Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta
     
  10. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Aldrig har jag aktiv kollat på reklamen/promotions i luren eller gmail.. haft android sen 2009 så uppenbarligen fungerar inte det så bra för min del. De appar jag köpt har varit efter behov eller tips på olika forum...

    Max hamburgarna jag köpte efter tv reklamen är det enda i närtid och för det behövde Max knappt scanna igenom mina mail, meddelanden etc..

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
     
    Last edited: 16 aug 2013
  11. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Har varit såhär i flera år.

    Frågan är - Hur trodde ni själva det fungerade med spamsortering osv?
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Han skrev än vad du tror och vet. Det kan mycket väl vara att du är ett praktexempel för att sådan reklam fungerar btw.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  13. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Sortering efter avsändarens email adress som folk rapporterat in efter att fått spam kanske?!

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
     
  14. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Japp ett praktexempel, en som aldrig klickat/läst/tagit del utav reklamen från Google ... en som aldrig satte sig på ett plan och åkte till USA för att äta på Djengis Grill... Praktexempel.:confused: Suck!

    Edit: Shit pommesfrites jag grillade ju i helgen... Kan det bero på reklamen från Google?! För grilla gör man ju inte annars utan reklam från Google :eek::eek:

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
     
  15. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det är ju ganska dumt att tro att den svenska postsekretessen ska gälla din utländska email leverantör. Det som shockade mest när snowden gjorde sina avslöjanden var inte att vi granskas på nätet utan att folk trodde att det inte skedde alls.

    Skickat från min HTC One med Tapatalk 4
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jepp. Tror du att du skulle vara så extremt smart och duktig så du inte kan falla för tex smygreklam? Lite lustigt att du tror något sådant och sedan svarar mitt inlägg på ett sådant vuxet sätt.


    Btw updaten från tex times skriver att de bara söker igenom mail som kommer från ikke Gmail som går till en Gmail adress. Men all trafik kan synas på nätet, snacka om icke nyheter. Samma skit som att CIA och FBI skulle kontrollera slutnoder på tor.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  17. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Nu pratar vi reklam i mailen från Google samt i mobilen inte reklam i allmänhet, dessa två kan jag skilja mellan klart och distinkt.

    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
     
  18. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Du är väl medveten om att man kan bli MEDSKYLDIG ifall man inte förhindrar att brott begås? Tror du att Google vill hjälpa kriminella personer att kunna begå brott hejvilt?
     
  19. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER


    Ad Muncher. Jag ser ingen reklam...
     
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    När får du reklam i MAILEN FRÅN Google? Mig veterligen har det aldrig hänt mig. Däremot så finns det en header högt upp på gmail.com där reklam finns. Och oavsett om du läser det eller inte så finns det en möjlighet att du uppfattar vad som står undermedvetet och det används sedan som en beslutande faktor när du väl ska skaffa dig en ny försäkring, en ny telefon eller liknande.