Google - höga avgifter slår ut appar/program.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Aprikos, 17 maj 2022.

  1. Aprikos

    Aprikos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Efter att ha fått meddelanden från Google om att "efter sista maj försvinner kanske åtkomst till vissa appar"
    så har det orsakat en del oro och bekymmer, vad är det som kommer sluta fungera? vilka appar berörs?
    Efter sökningar så verkar det iallafall handla om att inloggning måste göras mha "oauth" teknik, så det blir att
    uppdatera och/eller leta efter andra appar & program. Vet inte om det bara är mailprogram som berörs?
    Kommer man att kunna logga in på sitt Google konto i datorns webbläsare? (uppdaterad Firefox)

    Har i många år använt Pegasus Mail på datorn, men nu tvingas David Harris ge upp stödet för Gmail.
    Verkar vara nästan orimliga krav som ställs med årlig avgift på 4,500 - 75,000 $ (!)
    Tycker det är ett fult sätt av Google att med höga avgifter slå ut hängivna mindre programskapare.

    Pegasus Mail Newsflashes
    Pegasus Mail and Mercury Developer News
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 17 maj 2022
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Hmm jag är lite kluven i frågan. Att Google tar användarnas säkerhet på stort allvar gillar jag, men deras sätt att implementera detta känns inte helt rätt. Avgiften tycks ju ha nämnts bl.a. i blogginlägget som katho länkade till, så väldigt tråkigt att apputvecklaren David Harris inte kände till detta och lade ner massa jobb i onödan. Jag tycker en sådan avgift överlag är korkad. Det hämmar givetvis innovationen då endast stora aktörer kan betala en sådan avgift.

    Google verkar ha valt en hård linje, att skydda användarnas data till varje pris. Jag hade hellre uppskattat om användaren fick sista valet, istället för att Google ska påtvinga ett val. Låt användaren ställa sig frågan: "litar jag på den här appen/tjänsten, vill jag dela min data dit?". Gärna med en mängd varningsrutor ocn tydlig information. Istället tycks Google tvinga mig att välja bort appar/tjänster som inte genomgått en rigorös säkerhetskontroll, och således i viss mån låsa in/begränsa vad jag kan göra med min data.

    För flera år sedan slutade appen Smsbackup+ att fungera, den appen loggar in i Gmail och laddar upp sms/mms dit. Antagligen är det samma förändring hos Gmail som du tar upp i denna tråd som gjorde att Smsbackup-lösningen blev otillåten, men det skedde ju för flera år sedan av någon anledning. Men där kunde man istället för "outh"-inloggning välja att appen ska få logga in i Gmail med "plain text", dvs jag ger mitt användarnamn och lösenord till appen. Så har jag gjort sedan dess, och appen funkar utmärkt med den alternativa lösningen istället. Jag har inte sett något tecken på att det kommer förändras efter sista maj, så Google tycks inte ha täppt till det hålet. Alltså verkar Googles påtvingade säkerhet i detta fall göra så att användaren i slutändan får en ännu sämre säkerhet. Hade jag kunnat fortsätta använda outh-inloggningen så hade det varit allra säkrast. Men nu har ju Google tvingat mig att ge appen full tillgång till kontot, inklusive lösenordet till kontot, vilket är betydligt sämre säkerhet. Bakvänt.
     
    Heleg och Kristy gillar detta.