Dessvärre är det mycket som inte fungerar på svenska ännu. Vidare tycker jag att assistenten på mobilen tar mer kliv tillbaka än framåt just nu.
Men om vi sansar oss lite så är ju den här tekniken fantastisk. Grundläggande saker som att spela upp musik, tända och släcka lampor, spela upp saker på TV:n, lyssna på olika radiostationer eller senaste nyheterna, ropa ut meddelande i stora huset, snacka in kalenderhändelse och inköpslistor, samt att googla saker som funkar felfritt för mig.
Sedan i september har jag införskaffat en vanlig Google Home, två Google Home mini,
tre chromecast och 27 lamor från Ikea trådfri. Nästa projekt blir att skaffa färglampor till utebelysningen, jag tror det blir grymt rent visuellt mot fasaden som består av mexitegel.
Naturligtvis blir jag också frustrerad när saker inte fungerar, så som kortkommando,och avsaknad av separata inställningar för olika volymer vid förfrågningar kontra uppspelning av musik. Andra grejer som stör mig är att kontinuerlig konversation inte funkar samt att "ok Google" inte funkar från låsskärmen på våra mobiler. Det sistnämnda stör mig något enormt, främst eftersom jag kör bil två timmar om dagen. Jag vill kunna låsa upp mobilen och starta röststyrning utan att pilla på mobilen.
Två av alla ungar här hemma önskar sig en Google home mini i jilklapp och jag tvekar inte en sekund. Klart de ska få det. Jag tror det här är framtiden. Vi får nog bara ha lite tålamod. Saker kommer bli långsamt bättre med tiden. Sverige är inte högprioriterade på listan. Länder som Indien med en miljard invånare smiter nog före i kön.
Men som sagt, håll ut kära vänner!
Det kommer bli grymt det här när allt funkar och när det utvecklas och tillkommer fler och fler tjänster. Möjligheterna är oändliga!
Click to expand...